Osa vesmírného podnikání se razantně přesouvá. Alespoň ve Spojených státech. Z východu na západ. Z Mysu Canaveral, kde sídlí Kennedyho vesmírné středisko, do Silicon Valley, kde sídlí největší firmy současnosti. Do vesmírného průmyslu totiž v současnosti investují zejména hráči z byznysu jako Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Branson nebo Paul Allen. Vlastně jej téměř ovládli.

A právě lidé, kteří stojí za společnostmi jako Amazon, PayPal nebo Virgin se předhánějí, kdo dřív a líp dopraví lidi do vesmíru. Americká NASA totiž v roce 2011 ukončila program raketoplánů Space Shuttle, a na trhu se tak uvolnil nový prostor. Zaplnit jej chtějí firmy jako SpaceX nebo Virgin Galactic.

Myslitel Elon vypustí recyklovatelnou raketu

Nejvýraznější osobou v současném kosmickém byznysu je nepochybně Elon Musk, jehož společnost SpaceX si v poslední době razantně řekla o pozici číslo jedna v současném vesmíru. Už v roce 2008 NASA uzavřela smlouvy se dvěma soukromými firmami na dopravu nákladu na ISS. SpaceX měla za 1,6 miliardy dolarů dopravit na stanici dvanáct lodí a Orbital za 1,9 miliardy osm lodí Cygnus.

A Muskova společnost se velmi činí. Média jsou v poslední době plná zpráv o jejích úspěších nebo silných prohlášeních. NASA ukončila svůj program Space Shuttle z finančních důvodů, protože létání s raketoplány bylo příliš nákladné. Každý start totiž samotný raketoplán doprovázela i nosná raketa, která ale po startu zmizela v nenávratnu. Proti tomu stojí právě SpaceX, která přichází s recyklovatelnými raketami. Koncem března tak vůbec poprvé vypustí do vesmíru opětovně použitou raketu.

Společnost pošle na oběžnou dráhu satelit za pomoci recyklované rakety Falcon 9. A místo, aby první část nosné rakety nechali inženýři neřízeně spadnout do moře, snaží se jí dálkově odřídit zpět, aby mohla být znova použita. SpaceX se totiž po několika neúspěšných pokusech podařilo nejdůležitější části Falconu po startu a odpojení od modulů pilotovat a na dálku s nimi přistát na připravenou plošinu uprostřed moře.

Jak vypadá takové přistání rakety, se můžete podívat.

Zdroj: Youtube

Ambiciózní plán má snížit náklady na soukromé, ale i průzkumné vesmírné lety. Na konferenci Satellite 2017 ve Washingtonu to podle agentury Bloomberg uvedla provozní ředitelka společnosti Gwynne Shotwellová.

Musk má kromě toho stále v plánu i komerční vesmírné lety. Ještě letos se tak vydá k Mezinárodní vesmírné stanici bez posádky kosmická loď Dragon 2, po níž bude následovat let s profesionální posádkou NASA. Koncem příštího roku přijde na řadu cesta kolem Měsíce, kterou Musk srovnává s legendárním programem Apollo. Novou raketu Falcon Heavy, jež má Dragon 2 vynést do vesmíru spolu s turisty, pak čeká první zkušební let letos v létě.

Bransona zbrzdila havárie, prostor využil Bezos

Mezi největší konkurenty Muskova SpaceX patří prakticky od začátku druhých vesmírných závodů Richard Branson a jeho firma Virgin Galactic, která připravuje komerční vesmírnou loď SpaceShipTwo. Právě u Virgin to dlouho vypadalo, že bude hrát díky Bransonovu zapálení pro věc prim. Výzkum a vývoj SpaceShipTwo ale zabrzdila havárie koncem roku 2014. V současnosti tak probíhají testy další lodě a podle posledních zpráv jsou úspěšné. Kdy se ale proletí kosmem první zájemci, není zatím jasné.

Tím se otevřelo okno třetímu výraznému hráči vesmírného byznysu – Jeffu Bezosovi, zakladateli firmy Amazon.com. Jeho společnost Blue Origin se ale na rozdíl od SpaceX drží stranou pozornosti. Společnost zatím jen vyvíjela technologie, umožňující vlastní přístup do vesmíru, snížení nákladů a zvýšení spolehlivosti pobytu v kosmu. Potichu ale kráčí ve šlépějích SpaceX.

Úspěchy slaví v poslední době hned dvě Bezosovy rakety – New Sheppard a New Glenn. Raketa New Shepard dopraví na hranici vesmíru kabinu pro tři pasažéry. Ti na vrcholu desetiminutového letu zažijí čtyři minuty ve stavu mikrogravitace, kabina pak přistane na padáku. Raketa s kosmickou kabinou dvakrát (v dubnu 2015 a v červnu 2016) dosáhla výšky kolem 100 kilometrů a kabina i raketa měkce přistály.

Druhá, novější raketa bude podobně jako Falcony od SpaceX vynášet do vesmíru komerční zakázky, třeba telekomunikační satelit na geostacionární dráhu pro společnost Eutelsat, což je plánováno na rok 2022. Také New Glenn má mít opakovaně použitelný první stupeň, čímž by se měly díky několikanásobnému použití snížit náklady na provoz. První reálné testy jsou ale plánované až na rok 2020.

V pozadí se připravují čínští hráči

Na tahu jsou nyní asijští obchodníci. Největší čínské společnosti Alibaba a Tencent patří mezi nejhodnotnější firmy současnosti a neustále rozšiřují své pole působnosti. Alibaba se například po svém rekordním vstupu na americkou burzu začala vehementně rozšiřovat do filmového průmyslu.

A právě čínští miliardáři, jako jsou zakladatel Alibaby Jack Ma nebo Lei Jun z Xiaomi, mohou dnes vkročit na pole kosmického průmyslu. Doba je jim totiž velmi nakloněna. Chvíle, kdy budou "kosmické firmy" opravdu profitovat, je zatím stále roky až dekády vzdálená, a nikdo si v současnosti nemůže na podnikání ve vesmíru udělat monopol.

Je tedy otázkou času, kdy do soukromého podnikání ve vesmíru vstoupí i čínské obchodní špičky. Čínská státní vesmírná agentura zatím podniká kroky, aby se co nejdříve vyrovnala Západu. V současnosti pracuje na nové raketě Long March 6, kterou by teoreticky mohla vyzkoušet už v letošním roce. Do roku 2020 chce navíc uvést svůj nový lunární modul.