Už ne prostředek k přemísťování, ale i prostředek, který pasažéry a především vozy propojuje. To je velmi blízká budoucnost automobilového průmyslu, který stojí na prahu revoluce, kterou přináší digitalizace a robotizace spolu s internetovým propojením. Důkazem je i probíhající autosalon v německém Frankfurtu, který představuje nové modely vozů, ale naznačuje i nastupující trendy tohoto odvětví.

Matthias Wissmann, prezident německé Asociace automobilového průmyslu (VDA), při zahájení autosalonu minulý týden prohlásil, že „veletrh ukazuje, že digitalizace mobility je obrovské téma, které žene automobilový průmysl vpřed spolu s inovacemi, které nastupují velmi rychlým tempem". Dnes už podle Wissmanna používají auta asistenty pro řízení na dálnicích, systém pro kontrolu tzv. mrtvého bodu nebo stabilizační systém ESP. „Auta už nyní disponují stovkami elektronických doplňků, které pomáhají řidičům a umožňují pohodlnější a bezpečnější dopravu," dodal Wissmann. „Automobily jsou přímo uprostřed digitální revoluce – vysokorychlostní revoluce," prohlásil sebevědomě.

Inteligentní vozy

Jak se shodují experti po celém světě (nejen nyní ve Frankfurtu) nové technologie nabídnou řidičům mnohem větší komfort a hlavně bezpečí. Podle odborníků faktor lidské chyby stojí za 90 procenty všech dopravních nehod. Tomu by v budoucnu mělo pomoci zabránit právě propojení vozů, takže v případě zácpy na dálnici vozy dokáží automaticky zareagovat a s předstihem přizpůsobit rychlost, aby předešly případným kolizím. Nebo v zalidněných oblastech či místech se špatnou viditelností (i v případě špatného počasí) budou prevencí před nehodami kamerové systémy.

A propojení chytrých vozů s tzv. chytrými městy posunou úroveň dopravy ještě dál – dojde jak k automatickému řízení provozu, kdy auta budou systémem třeba přesměrovány tak, aby nedocházelo k zácpám. Nebo propojení „mozku" auta a „mozku" města pomůže v nalezení parkovacích míst v řidičem požadované lokaci. Vozy se tak postupně naučí vyměňovat si informace jak s dalšími auty, tak s infrastrukturou.

Čekání na digitální agendu

Podle Wissmanna bude budoucnost řízení mnohem větší zábava. „Zároveň ale staví i velký úkol pro politiky, aby rychle přizpůsobili legislativu." S čímž souvisí i evropská snaha o nastavení digitální agendy, která se významně dotkne i automobilového průmyslu. „Pokud si plně uvědomíme skutečný potenciál virtuálního světa bez hranic, musíme posouvat nejen průmysl, ale samotné země, aby se shodly na standardech a pravidlech," potvrdil Wissmannova slova nedávno provozní ředitel Huawei pro střední, východní a severní Evropu Kenneth Fredriksen. „Dokážeme například redukovat automobilové emise až o 50 procent jen díky chytrému plánování provozu, které automaticky propojuje vozy v ulicích a optimalizuje řízení jejich tras," popsal jeden z příkladů manažer Huawei.

Automobilový internet věcí

Vůz zítřka je přirozeným pokračovatelem propojováním a stále více se rozšiřujícího internetu věcí (IoT). S přibývajícími softwarovými vychytávkami v našich vozech jsou z nich stále víc a víc počítače na kolech než prostředky dopravy. První fázi automatizace dopravy už máme vlastně za sebou, tvrdí server DestinHaus a má na mysli již fungující parkovací asistenty, adaptivní kontrolu řízení nebo automatický systém brzdění.

V roce 2020 podle odborníků budou auta již plně automatizována, při nichž na dálnicích budou řídit autopiloti, asistovat v provozu s velkou hustotou dopravy a při vyšších rychlostech. O pět let později podle Henryho Bzeiha z divize Connected Cars severoamerické pobočky automobilky Kia a dalších expertů budou již k dispozici plně automatizované vozy.

Výhody tzv. IoT aut jsou jasné – lepší organizace dopravy povede k lepšímu využití paliv. Další výhodou je bezpečnost, která výrazně klesne díky tzv. DSRC systému, popsal Bzeih serveru DestinHaus (pozn. red.: DSRC je zkratka pro Dedicated Short Range Communication, což je mikrovlnný komunikační systém).

Přednosti převládají

Na jedné straně, podotýkají odborníci, si tento vývoj vyžádá obrovské investice do infrastrukutury především ze strany států a organizací veřejné dopravy. Na druhé straně ale je zde slibný potenciál pro ekonomický růst prostřednictvím veřejných infrastrukturních projektů a partnerství soukromých subjektů.

Autonomní vozy ale přinesou i významnou úsporu času pro řidiče. „Spousty" hodin trávených v zácpách budou „muset" lidé nějak využít – nemluvě o konci obvyklých návalů frustrace a vzteku, když sedíte ve voze v zácpě, která se dlouhé minuty ani nehne. Analytici banky Morgan Stanley odhadují, že plná integrace IoT v automobilovém průmyslu ušetří jen ve Spojených státech za jediný rok 1,3 bilionu dolarů. Na celém světě by tato částka mohla vyšplhat až k 5,6 bilionu dolarů.

Za kolik? Zatím jen odhady

Odborníci ale zároveň poukazují na to, že i přes optimistický výhled kudy se bude autoprůmysl ubírat, existuje stále ještě řada překážek. Jednotnou digitální agendu jsme již zmínili, ale vývoj například nebude jednotný ve všech částech světa. A určitě ne všichni řidič budou „ochotni" nechat řízení jen na samotných vozech, spousta lidí prostě řídí rádo. Nutná změna postoje, aby se řidič plně spolehl na „mozek" auta, také v lidském chování nepřijde „ze dne na den". Experti také zmiňují ekonomické aspekty „autorevoluce". Server DestinHaus poukazuje na konkrétní příklad.

V současnosti googlovské autonomní auto, jehož základem je Toyota Prius, vyjde včetně komplexního digitálního vybavení na 80 tisíc dolarů.
Henry Bzeih z automobilky KIA pak odhaduje, že v příštích 10 letech vzroste průměrná cena nového vozu další generace o 3000 dolarů. Server DestinHaus k tomu dodává, že část nákladů by mohla jít na úkor snížení sazeb pojištění. Nicméně dlouhodobé náklady na autonomní vozy zatím nejsou předmětem debat expertů.

Transformace autoprůmyslu

Jisté je, že se kompletně proměňuje obchodní model automobilového průmyslu – od motorů, podvozků, kol až po software, vybavení a „user experience". A nejde jen o autoprůmysl – změny v souvislosti s auty čekají sektory telekomunikací, IT, médií, nákladního transportu, elektrotechniky i pojišťovnictví. Zároveň to ale pro ně znamená i řadu nových příležitostí. „Na druhou stranu i v budoucnu můžeme počítat s hrboly a dírami na silnicích, nemluvě o otázce odpovědnosti, úrovni infrastruktury a zákaznického přijetí nových trendů," podotýkají analytici Morgan Stanley. A vzápětí dodávají, že žádný z těchto problémů by nicméně neměl být nepřekonatelný.