Nešetřím, abych si za to něco koupil. Dávám přednost utrácení peněz za dobrou večeři, úhradě za pití pro známé v hospodě, nebo poznávání zajímavých míst kdekoliv na Zemi. Tak přemýšlí nejmladší generace, která vstupuje do produktivního věku. Tzv. mileniáni narození mezi lety 1980 až 2000 mění ekonomické priority a tím také mění hodnotu firem, které jsou u nich „sexy". Akcie cestovních kanceláří a firem obecně zaměřených na volný čas posilují více než ostatní. Dokazuje to sektorové srovnání firem. Podniky zaměřené na volný čas a zábavu, jako jsou restaurace, aerolinky, pizzerie, si v rámci indexu S&P 500 vedou nadprůměrně lépe než ostatní odvětví.
Zážitky jsou součást identity
„Zážitky pomáhají mileniánům utvářet jejich identitu a vzpomínky. A to v mnohem větší míře, než tomu bylo u předchozích generací," řekl agentuře Bloomberg Sarbjit Nahal z Bank of America v Londýně. Výhodu tak mají firmy, které jsou součástí sdílené ekonomiky, nebo jsou zaměřeny na sportovní aktivity a pořádání festivalů. Do toho patří i streamovací služby, jak hudby, tak filmů.
Profesor ekonomie Andrew Oswald z britské University of Warwick in Coventry tvrdí, že mladí spotřebitelé jsou unaveni z vlastnictví věcí a snaží se vyhledávat alternativní cesty ke svému uspokojení. A tím jsou právě různé zážitky. „Lidem se nyní nedostávají emoce, ne samotné věci," tvrdí ke svému výzkumu, který se zaměřuje na takzvanou ekonomiku štěstí.
Boom nízkonákladovek
Ze zájmu o poznávání nových zemí profitují aerolinie a zejména ty nízkonákladové. Akcie aerolinií Ryanair stouply na burze NASDAQ za posledních pět let z 30 dolarů na 80 dolarů, další aerolinky Easy Jet pak v Londýně vystřelily ze 400 liber na 1600 (aeroliniím navíc v současnosti pomáhají i nízké ceny paliva). A startup pro sdílení ubytování Airbnb má hodnotu 25,5 miliardy dolarů, což je více než maloobchodní řetězce Macy a Best Buy dohromady.
Třetina si ušetří každý měsíc
Jak to vypadá s finanční odpovědností mladých? 34 procent z dotázaných mileniánů v celosvětovém průzkumu společnosti Nielsen uvedlo, že si ušetří každý měsíc dostatek peněz na svou zábavu. V porovnání se staršími generacemi tento podíl narostl. Na druhou stranu již tito lidé nešetří třeba na vlastní automobil. Banka Goldman Sachs v roce 2015 uvedla, že jen 15 procent dotázaných má prioritu vlastnit svoje auto, televizi pak chce jen 10 procent mladých. Řada z nich dává přednost sdílení.
„Nedávám si bokem vlastně nic. Raději si pronajmu pěkný pokoj, objevuji svět, bavím se s přáteli," tvrdí 30letá Selina Mathews, jež bydlí v pronájmu s dalšími dvěma kamarády. Pracuje jako obchodnice s akciemi v americké investiční bance v Londýně. O vlastním bydlení zatím neuvažuje. Jack Huang z Kalifornie, který žije také v Londýně, založil v roce 2012 zážitkový web Truly Experiences. Nabízí zážitky od ochutnávky whisky až po výlet na hranici stratosféry za půl milionu dolarů. „Lidé si chtějí koupit pocit štěstí," vysvětlil Huang, proč má jeho byznys úspěch. Zážitek často spojený s adrenalinem vám nabízí prožít několik úrovní. Pocit něčeho se účastnit, samotnou zkušenost a sdílet vzpomínky na něj.