Prvním autem v historii, který americká automobilka Tesla ukázala, byl sportovní vůz představený v roce 2008. Ten si pořídil například George Clooney. Vůz se ale stal spíše pokusnou hračkou než přelomovou věcí, která by měla změnit způsob řízení. Jak sám Clooney pro magazín Esquire před třemi lety uvedl, s vozem nebyl vzhledem k jeho „dětským nemocem" spokojený. V roce 2012 přišla na řadu další novinka Tesly, a to sedan s názvem Model S. Ten si pořídily mimo jiné další filmové hvězdy jako režisér James Cameron nebo herci Cameron Diazová a Ben Affleck.

A minulé úterý vystoupil investor a šéf Tesly Elon Musk v továrně automobilky v kalifornském Fremontu před novináře, aby oficiálně představil dlouho očekávané „esůvéčko" s názvem Model X. „Je to jako auto z budoucnosti," uvedl Musk.

Přelomový Model X

Nový sedmimístný elektrovůz SUV (zkratka z anglického Sport Utility Vehicle – sportovně užitkový vůz, pozn. redakce) je prvním vozem svého typu na světě, který je zcela bezemisní. (Což v kontextu s probíhajícím skandálem Volkswagenu – viz minulý Dotyk BYZNYS č. 39/2015 – může Muskovi přinést „body navrch".)

Navíc se pyšní skvělou aerodynamikou, dlouhým dojezdem na jedno nabití, který automobilka deklaruje na 403 kilometrů, nebo dveřmi, které se otevírají směrem nahoru a po jejich úplném rozevření připomínají křídla racka.

Bezpečnost na prvním místě

Kromě různých „vychytávek", kterými je nová Tesla X prošpikovaná a mezi které patří například klimatizace, jež v případě nutnosti odolá i biologickému útoku nebo také hnací baterie zapuštěné kvůli nízkému těžišti do podlahy vozu, kladl výrobce elektrovozů na bezpečnost. Sama Tesla tento vůz označuje za nejbezpečnější na trhu. K tomu přispěly například velká přední deformační zóna nebo hliníkové sloupky vyztužené ocelí. Nízko položené baterie, které má nový model rovnou dvě (jednu vpředu a jednu vzadu), pak ztěžují převrácení vozu.

„Velikostí rodinný Model X má konkurovat automobilovým gigantům BMW a Toyota," uvedl americký New York Magazine. „Tesla chce být mainstreamovým výrobcem vozů," přidal se Doug Gilman, expert na segment automotive ze společnosti Frost & Sullivan.

Odkládaný start

Tesla Motors tradičně budí značnou pozornost médií, veřejnosti a samozřejmě i investorů. Tržní hodnota kalifornské firmy se v současnosti pohybuje na 32 miliardách dolarů při ceně kolem 251 dolarů za akcii, což ji řadí mezi nejhodnotnější startupy světa. Uvedení nového modelu na trh s cenou akcií ale příliš nezahýbalo.

Model X byl dlouho avizovaný a oficiálně měl být podle prvních odhadů představený už v roce 2013. Start se nakonec několikrát posunul, zákazníci si pak na dodávku nových vozů budou muset počkat ještě minimálně 8 měsíců od objednání. Zatím první kusy dostalo k používání vedení Tesly včetně Muska, jak uvedl magazín Time.

Cena se může vyšplhat až na 144 tisíc dolarů za kus (v přepočtu 3,4 mil. Kč), což samozřejmě bude bariérou pro masivní rozšíření vozů. Musk ale na konferenci uvedl, že firma počítá v roce 2017 s představením „elektrovozu pro lidi", který bude stát „jen" 35 tisíc dolarů.

Čekání na autopilota

Mladá automobilka (s dvanáctiletou historií) také hlásala, že již letos v létě představí pro své autonomní vozy autopilota. Termín se opět posunul, mělo by to trvat ještě pár týdnů. „Od autonomního řízení nás dělí přibližně měsíc. Alespoň pokud jde o dálnice a relativně bezpečné silnice," řekl Musk na konferenci ve Fremontu. Společnost nyní testuje software na dlouhých trasách při využití ultrasonických senzorů, které dokážou snímat vozovku až pět metrů před sebou.

Plné využití autopilotů ve vozidlech ale Musk odhaduje na dobu až za tři roky, jestliže to tedy dovolí státní regulace. Ta by mohla časové odhady zdvojnásobit.

Konkurence nespí

Jak upozorňuje server Patria.cz, Tesla Motors svým zdržováním novinek ztrácí výhodu. „Náskok, který Tesla má, se zmenšuje a jeho význam je zejména v Evropě pochybný. Ukázalo se to na autosalónu ve Frankfurtu, kde automobilky VW, Audi, Porsche, BMW i Daimler kladly velký důraz na jejich nové elektromobily," uvedl server. Dodal, že firma nakonec nemusí směřovat k dominanci celého odvětví, ale může se snadno stát jen jakýmsi „katalyzátorem, který změní chování hlavních hráčů".