Nejúspěšnější americká komedie loňského roku Girls Trip, jež byla současně prvním filmem, který napsali, produkovali, režírovali a v němž ztvárnili hlavní role tvůrci afroamerického původu, vynesla v USA a v Kanadě celkem 117 milionů dolarů. Aby komedie s vůbec největším obratem dosáhla tak nízkých tržeb, se stalo naposledy v roce 1995. Tehdy ovšem stály vstupenky v průměru o 52 procent míň než dnes, takže tehdejší film vykazoval bezmála dvojnásobek diváků.

Jak upozorňuje The Wall Street Journal, nejde o žádnou anomálii. V roce 2013 činil průměrný výnos z pěti nejúspěšnějších komedií, určených dospělým dovákům, zhruba 141 milionů dolarů, v roce 2015 to bylo 109 milionů dolarů a loni už jen 85 milionů.

Moc pozitivněji se nevyvíjejí ani čísla za letošní rok. Tržby nejúspěšnější letošní komedie "Noční hra" zatím dosáhly 69 milionů dolarů a komedie Life of the party podle scénáře herečky Melissy McCarthyové (která ztvárnila i hlavní roli) si připsala 52 milionů, což je zatím nejméně ze všech komedií, v nichž McCarthyová účinkovala. Komedie Jsem božská v hlavní roli s Amy Schumerovou vynesla dosud 49 milionů dolarů, což je polovička toho, co za stejnou dobu dokázal Schumerové komediální debut Vykolejená z roku 2015. Komedie Action Point, kterou si napsal na tělo producent a hlavní hvězda seriálu Jackass Johnny Knoxville, vynesla jen pět milionů dolarů - Film Jackass 3D přitom v roce 2010 vydělal 117 milionů dolarů.

(Jackass bylo původně označení pro kontroverzní videa, v nichž se jejich protagonista Knoxville nechával nejrůznějšími způsoby zraňovat: zkoušel, zda vydrží výstřel z plynové pistole, sám sebe zasahoval paralyzérem i slzným plynem, dával se srazit autem a podobně. Videa inspirovala vznik nového zábavného programu televize MTV, který běžel od roku 2000 do dubna 2002, poté ho však televize ukončila kvůli rostoucímu počtu zranění Knoxvillových fanoušků, kteří ho zkoušeli napodobit.)

Komedie tak představují další filmový žánr, jenž začal v Hollywoodu skomírat. Když počátkem roku 2010 zasáhl obdobný trend dramata pro dospělé, většina filmových odborníků se shodovala na tom, že to mají na svědomí velmi kvalitní a skvěle obsazené dramatické seriály jako Perníkový táta a Dům z karet, s nimiž krátce předtím vyjely kabelové televize a nejrůznější streamingové platformy. Mnozí ale věřili, že komedie a horory jsou vůči této hrozbě imunní.

V případě hororu to zčásti potvrdil letošní dubnový hit Tiché místo, který si připsal 186 milionů dolarů a ukázal, že lidé se stále ještě raději bojí v setmělém kině spolu s dalšími lidmi, než doma u obrazovky. Zastánci komedií argumentovali, že u nich to funguje podobně a že Adam Sandler, Jim Carrey a Julia Robertsová byli tak úspěšní právě kvůli tomu, že lidé se raději smějí spolu s dalšími 200 diváky, než doma na gauči.

"Teď je tu důkaz, že to není pravda. Díky stand-up komikům účinkujícím na Netflixu, šprýmařům předvádějícím kanadské žertíky na Youtube a animovaným zábavným GIFům sdíleným na sociálních sítích si lidé užijí na nejrůznějších digitálních zařízeních smíchu ažaž," uvedl The Wall Street Journal. A pokud už se chce někdo smát i v kině, dá podle tohoto deníku raději přednost snímkům se svými oblíbenými superhrdiny, jako jsou filmy Deadpool 2, Avengers: Infinity War nebo Thor: Ragnarok, které kombinují akční dobrodružství s humornou nadsázkou.

"Největší filmy nyní vycucávají tolik žánrů včetně komedie, že poté, co uvidíte jeden, už nemusíte vidět nic jiného a vaše komediální libido je uspokojeno," sdělila The Wall Street Journal konzultantka a mnohaletá filmová marketingová manažerka Megan Colliganová.

Řada slavných komediálních hvězd amerického filmu nyní pracuje na titulech určených rovnou pro Netflix, což svědčí o tom, že v tradičních studiích vydělávajících na filmech pro kinosály se jim nedostává příležitostí. Týká se to Sandlera, Chrise Rocka, Willa Ferrella a dalších.

Ještě před pěti lety to bylo úplně jinak. V roce 2013 jen McCarthyová a Sandra Bullocková zvládly svým společným filmem Slečna slušňák vydělat pouze na severoamerickém trhu přes 150 milionů dolarů, další komedie McCarthyové Z cizího krev neteče se tomu blížila se 135 miliony dolary, a dokonce i značně nepovedený snímek Pařba na třetí překonal v amerických kinech tržby 100 milionů dolarů.

Letos se podobným tržbám blíží jen komediální tituly určené dětem, jako je třeba Králíček Petr, který v únoru vydělal solidních 115 milionů dolarů, a animované komedie. Velký úspěch zaznamenal film Úžasňákovi 2, kombinující akční, komediání a dramatický žánr, jenž o zahajovacím víkendu vynesl tržby ve výši 182,7 milionu dolarů.

Filmový průmysl na tento trend reaguje. Některé subžánry, jako třeba romantické komedie, už téměř vymizely, klasické komedie však studia dosud produkovala, jenom snížila výrobní náklady, aby se filmy staly ziskovými i při nižších tržbách. "Žádná komediální hvězda dnes nedostane za jeden snímek 20 milionů dolarů jako v minulosti Jim Carrey, Adam Sandler nebo Sandra Bullocková," upozorňuje The Wall Street Journal.

Nový přístup k filmovým komediím ukazuje výroba snímku Máš ji!, který stál jen 28 milionů dolarů, nehrají v něm žádné velké komediální osobnosti a prodává se především jeho příběh pěti dospělých přátel, jež se každoročně znovu a znovu pouštějí do měsíc trvající hry na babu, kterou hrají už od první třídy - námět je údajně založen na skutečném příběhu, o němž před časem psal právě The Wall Street Journal.

"Byly doby, kdy komedie vydělaly 70 milionů dolarů. Pak 45 milionů dolarů. Nyní se za úspěch považuje, když přesáhnou dvacítku," uvedl Todd Garner, producent Máš ji!, který předtím produkoval komedie s Adamem Sandlerem.