více >>

Showbyznys

Nad americkými komediemi se smráká. Ničí je superhrdinové, youtubeři a Netflix

2. červenec 2018 četba na 6 minut
Komedie Jsem božská vydělala jen 49 milionů dolarů

Komedie Jsem božská vydělala jen 49 milionů dolarů

Foto: Profimedia

Na americké zábavné filmy chodí stále méně diváků, tradiční komedie začínají představovat pro Hollywood černou můru. Uvažovat se dá o různých příčinách, podle amerického deníku The Wall Street Journal je na vině velká obliba superhrdinů ruku v ruce s rostoucí popularitou hvězd Youtube a Netflixu.

Řada slavných komediálních hvězd amerického filmu nyní pracuje na titulech určených rovnou pro Netflix, což svědčí o tom, že v tradičních studiích vydělávajících na filmech pro kinosály se jim nedostává příležitostí. Týká se to Sandlera, Chrise Rocka, Willa Ferrella a dalších. 

Ještě před pěti lety to bylo úplně jinak. V roce 2013 jen McCarthyová a Sandra Bullocková zvládly svým společným filmem Slečna slušňák vydělat pouze na severoamerickém trhu přes 150 milionů dolarů, další komedie McCarthyové Z cizího krev neteče se tomu blížila se 135 miliony dolary, a dokonce i značně nepovedený snímek Pařba na třetí překonal v amerických kinech tržby 100 milionů dolarů. 

Letos se podobným tržbám blíží jen komediální tituly určené dětem, jako je třeba Králíček Petr, který v únoru vydělal solidních 115 milionů dolarů, a animované komedie. Velký úspěch zaznamenal film Úžasňákovi 2, kombinující akční, komediání a dramatický žánr, jenž o zahajovacím víkendu vynesl tržby ve výši 182,7 milionu dolarů. 

Filmový průmysl na tento trend reaguje. Některé subžánry, jako třeba romantické komedie, už téměř vymizely, klasické komedie však studia dosud produkovala, jenom snížila výrobní náklady, aby se filmy staly ziskovými i při nižších tržbách. "Žádná komediální hvězda dnes nedostane za jeden snímek 20 milionů dolarů jako v minulosti Jim Carrey, Adam Sandler nebo Sandra Bullocková," upozorňuje The Wall Street Journal. 

Nový přístup k filmovým komediím ukazuje výroba snímku Máš ji!, který stál jen 28 milionů dolarů, nehrají v něm žádné velké komediální osobnosti a prodává se především jeho příběh pěti dospělých přátel, jež se každoročně znovu a znovu pouštějí do měsíc trvající hry na babu, kterou hrají už od první třídy - námět je údajně založen na skutečném příběhu, o němž před časem psal právě The Wall Street Journal. 

"Byly doby, kdy komedie vydělaly 70 milionů dolarů. Pak 45 milionů dolarů. Nyní se za úspěch považuje, když přesáhnou dvacítku," uvedl Todd Garner, producent Máš ji!, který předtím produkoval komedie s Adamem Sandlerem.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky