Svět se mění a podnikání s ním. Odborník na inovace Ramez Naam, který několik let pracoval pro Microsoft, prohlásil, že přežijí jen ty firmy, které nejvíce inovují.

"Historie to jasně ukazuje. Před tisíci lety byla Čína největší a nejsilnější velmocí světa. Díky zámořským objevům a posléze průmyslové revoluci se však v západní společnosti rozjel vývoj natolik rychle a dynamicky, že na to Čína nedokázala zareagovat a na stovky let se dostala do vleku. Stačilo pár britských lodí, aby Čínu Britové do velké míry porobili," prohlásil Naam.

Videosestřih z kongresu SingularityU:

video
Je nám líto, ale vložené video již není dostupné.

Osm kroků k úspěchu

Naam pak představil osm kroků, bez nichž by dnešní nejúspěšnější firmy nebyly tam, kde jsou, a neudávaly by světu směr, který samy chtějí. Zde je oněch osm kroků.

Za prvé, inovujte rychle a do extrému: zavádění inovací musí být prioritou a ideálně by se mělo dotknout všech složek podnikání (práce s lidmi, účetnictví, výroba…).

Za druhé, experimentujte: hledání nových cest se vyplatí.

Za třetí, zvykněte si na neúspěch: omyl patří k nejcennějším zkušenostem, pokud se z něj poučíte, úspěch a objevení správného řešení je zase o něco blíž.

Za čtvrté, buďte draví: v současnosti platí, že největšího úspěchu dosáhnou ti, kteří se nebojí a snaží se překonávat stále větší výzvy.

Za páté, využívejte nejmodernějších technologií: technologie není cíl, ale nástroj pro vaše myšlenky. Co je UBER? Nejsou to auta, řidiči, mapy ani GPS navigace. UBER "jen" dal všechny tyto existující fenomény dohromady a stal se jednou z nejspěšnějších firem historie.

Za šesté, jeďte tam, kde puk bude, ne kde nyní je: tento citát prohlásil nejlepší hokejista dějin Wayne Gretzky a popsal tím svůj um. Přesně totéž dělají největší firmy (především Apple), které jsou se svým vývojem a produkty tam, kam většina světa teprve směřuje.

Za sedmé, nebojte se měnit byznys model: v posledních letech především Apple, Facebook nebo Microsoft neustále přetvářejí to, na čem ve skutečnosti vydělávají. Vzhledem k tomu, že se svět výrazně mění a že vznikají nové možnosti (a zanikají staré potřeby, jako je například fotografický film), musí si každá firma uvědomit okamžik, kdy o její produkt nebo službu již není zájem a je třeba se začít zamýšlet, co bude firma se svými schopnostmi a kapacitami vyrábět dál.

Za osmé, neusněte na vavřínech: obecné pravidlo dostává v současnosti stále větší význam. Před 20 lety byl Microsoft jednou z největších firem světa a Apple byl ve srovnání s ním sotva desetinový. Dnes je Apple největší firmou světa a patří mezi dominanty na trzích s počítači, chytrými telefony, aplikacemi, chytrými hodinkami... Naproti tomu Microsoft zaspal, příliš se soustředil na operační systémy a kancelářské programy, až mu v důsledku konkurence Googlu hrozil pád. Až v posledních letech se firma založená Billem Gatesem našla v cloudových řešeních a je znovu na vzestupu.

Umělá inteligence a budoucnost

Singularity University Czech Summit přivezl do Prahy řadu odborníků, kteří se věnují problematice umělé inteligence a jejího vlivu na společnost. Umělá inteligence a nejmodernější technologie již nyní ovlivňuje medicínu, maloobchod, energetiku či finančnictví. Konference se vedle celosvětově uznávaných speakerů, kteří pracovali pro největší technologické firmy světa, účastní také přední osobnosti českého byznysu a vědy.