Společnost PESA Bydgoszcz dodává tramvaje do řady polských měst. Podařilo se jí také získat zakázku na tramvaje pro Moskvu. Ze 120 tramvají ale dodala jen 60, zbytek ruská metropole nechce kvůli pádu rublu. PESA se proto snaží prodat zbývající tramvaje na ukrajinský trh. Dříve uspěla s dodávkou vlaků do Německa nebo Itálie.
Zajímavá je ale zpráva ohledně čerpání dotací EU. PESA měla do konce roku 2015 dodat na polský trh 571 kusů kolejových vozidel, aby země stačila vyčerpat zbývající prostředky EU z programového období 2007 až 2013. Přitom podle serveru cs-dopravak.cz ještě v listopadu 2015 142 kusů ze zakázky nebylo vyrobeno.
Celková výše bruselské dotace je přitom 1,93 miliardy zlotých (asi 12 mld. korun). Obrat firmy byl loni téměř dvojnásobný, když díky velkým objednávkám vyšplhal k 3,5 miliardám zlotých, přičemž o rok dřív to byla zhruba polovina.
Dodávka bez dokumentace
Polské ministerstvo pro místní rozvoj však uvedlo, že se dotaci podařilo zachránit, protože vozy byly podmínečně předány uživatelům i bez potřebné dokumentace.
Zatím není jasné, zda tento postup v Bruselu projde, ale ukazuje to na polskou snahu zachránit, co se dá a vyčerpat maximum prostředků z dotačních programů Unie.
Ekonomický server strefabiznesu.pomorska.pl uvedl, že ke konci prosince 2015 bylo fakticky z dvaceti vlaků Dart pro přepravce PKP Intercity předáno jen sedm, z 12 tramvají pro město Bydhošť předaná jen jedna, v Łódźi pak z 22 skutečně předáno jen 5 vozů. A na začátku letošního března server wyborcza.biz napsal, že moderní rychlovlaky Dart už byly předány drahám PKP Intercity.
ČR je na své výrobce přísná
Při srovnání s Českou republikou se ukazuje, že podobným problémům čelí České dráhy (ČD). Podobnou podporu od státu ale nemají. Ministerstvo financí provedlo v roce 2015 audity dotačních projektů, které rozporují dodatky ke kupním smlouvám.
Jedná se o dodávku 31 motorových vlakových souprav pro ČD od společnosti PESA. Ministerstvo po ČD požaduje pokutu kvůli dodávce polského výrobce ve výši 170 milionů korun.
Vozy byly již předány v termínu a jezdily ve zkušebním provozu s cestujícími. Kvůli přístupu Babišova ministerstva hrozí, že dráhy budou muset platit pokutu v řádu stovek milionů korun. Dodatky smluv přitom měly zabránit, aby Česko nepřišlo o dotační prostředky.
Největší dráhy - Deutsche Bahn
Polský výrobce PESA uspěl dříve i na největším evropském trhu v Německu. Už v roce 2012 získal kontrakt pro německé dráhy na 470 motorových vlaků za celkem 1,2 miliardy eur. Na českém trhu motorové lokálky nesou označení RegioShark.
Tradičním dodavatelem německých vlaků je ale firma Siemens. Ta v prosinci 2015 představila novou generaci rychlíků ICE 4. Přítomen byl i spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Siemens má dodat německým drahám až 300 rychlovlaků. Podle evropské největší strojírenské firmy se jedná o nejvýznamnější kontrakt ve firemní historii.
Vlaky z nové generace by měly být v pravidelném provozu od prosince 2017, uvedla agentura DPA. Pohodlí zákazníkům má zajistit klimatizace, jež bude plně funkční v rozmezí teplot minus 25 až plus 45 stupňů Celsia. Maximální rychlost vlaků je 250 kilometrů v hodině.
Kritika německé vlády
Firmu Siemens však neprovází jen samé úspěchy. Německou vládu v roce 2014 kritizoval bývalý ministr dopravy Peter Ramsauer kvůli tomu, že nedostatečně podporovala domácího výrobce Siemens v boji o koupi energetické divize francouzského koncernu Alstom, který vyrábí také vlaky TGV.
Divizi nakonec koupila americká firma General Electric (GE). „Francouzská vláda v tomto případě jednostranně zastávala francouzské zájmy před zájm celoevropskými," citoval server Handelsblatt Ramsauera s tím, že francouzský stát dovolil rozdělení firmy a následný prodej i přesto, že měla problémy se splácením dluhů. Evropská komise nakonec převod divize americkému GE v listopadu 2015 potvrdila.