Pragulic a Číňané: Začíná zájem škol
Tereza Jurečková, zakladatelka projektu Pragulic, jež dává práci lidem bez domova, vysvětluje, jak financovat sociální byznys bez podpory veřejných peněz.
Tereza Jurečková stojí za projektem Pragulic, jež zprostředkovává prohlídky po Praze vedené bezdomovci. Pragulic založila se svými dvěma spolužáky oboru občanského sektoru na Univerzitě Karlově v roce 2012.
Energická dlouhovláska, jež se loni stala také Podnikatelkou roku v kategorii Společensky prospěšný podnikatel roku prestižní soutěže Ernst & Young, si s Dotykem povídala o sociálním podnikání ve své „nové kanceláři", v coworkingové kavárně Pracovna na pražském Žižkově.
Nejprve jsme se v tom plácali. Pomohla nám cena Social Impact Award, přišly aha-momenty.
Expanze do Vídně nevyšla
Před rokem se hovořilo o expanzi projektu do rakouské metropole Vídně, jak jednání dopadlo? „Měli jsme kontakty ve Vídni. Rok uplynul, ale ve Vídni nejsme. Nakonec rakouští investoři spustili projekt bez nás," vysvětlila Tereza Jurečková s tím, že fakticky Rakušané okopírovali know-how projektu, který nicméně expandoval do dalších dvou měst – Olomouce a Českých Budějovic.
Projekt v roce 2012 vznikl víceméně náhodně během studií občanského sektoru, bez předchozích zkušeností s tématem bezdomovectví. „Bezdomovci nám pomáhají odkrývat zajímavá místa ve městech, ve kterých žijí," doplnila mladá žena.
Cesta k finančnímu modelu, který bude dlouhodobě udržitelný, nebyla snadná. „Nejprve jsme se v tom plácali. Pomohla nám cena Social Impact Award, přišly aha-momenty," dodala s tím, že původní představa, kdy průvodce bez střechy nad hlavou dostane 50 procent z ceny prohlídky, není životaschopná.
Nový obchodní model byl zaveden na podzim 2013 a příjmy šly nahoru. Změnil se poměr odměňování pro průvodce. Ti dostávají fixně 350 korun za prohlídku a lidé jim po jejím skončení mohou přidat spropitné.
Čínská škola
Dotyk zajímalo, jak se projevuje změna složení turistů, kteří do Prahy v posledních letech míří více z Asie, zejména Číny. Mají o tento typ turistiky zájem?
„Začíná to, o prohlídku měla zájem čínská škola." Dodala ale, že je třeba v tomto ohledu pracovat s delegáty asijských cestovek, aby pochopili smysl tohoto projektu. Na hodnocení čínských turistů je však příliš brzy.
Přitom o prohlídky vedené bezdomovci je největší zájem v období březen až červen a pak v podzimních měsících. Zákazníci jsou často firmy a školy.
Více si o projektu Pragulic přečtěte v týdeníku Dotyk, který vyjde 28. července ve čtvrtek večer.