Tereza Jurečková stojí za projektem Pragulic, jež zprostředkovává prohlídky po Praze vedené bezdomovci. Pragulic založila se svými dvěma spolužáky oboru občanského sektoru na Univerzitě Karlově v roce 2012.
Energická dlouhovláska, jež se loni stala také Podnikatelkou roku v kategorii Společensky prospěšný podnikatel roku prestižní soutěže Ernst & Young, si s Dotykem povídala o sociálním podnikání ve své „nové kanceláři", v coworkingové kavárně Pracovna na pražském Žižkově.
Nejprve jsme se v tom plácali. Pomohla nám cena Social Impact Award, přišly aha-momenty.
Expanze do Vídně nevyšla
Před rokem se hovořilo o expanzi projektu do rakouské metropole Vídně, jak jednání dopadlo? „Měli jsme kontakty ve Vídni. Rok uplynul, ale ve Vídni nejsme. Nakonec rakouští investoři spustili projekt bez nás," vysvětlila Tereza Jurečková s tím, že fakticky Rakušané okopírovali know-how projektu, který nicméně expandoval do dalších dvou měst – Olomouce a Českých Budějovic.
Projekt v roce 2012 vznikl víceméně náhodně během studií občanského sektoru, bez předchozích zkušeností s tématem bezdomovectví. „Bezdomovci nám pomáhají odkrývat zajímavá místa ve městech, ve kterých žijí," doplnila mladá žena.
Cesta k finančnímu modelu, který bude dlouhodobě udržitelný, nebyla snadná. „Nejprve jsme se v tom plácali. Pomohla nám cena Social Impact Award, přišly aha-momenty," dodala s tím, že původní představa, kdy průvodce bez střechy nad hlavou dostane 50 procent z ceny prohlídky, není životaschopná.
Nový obchodní model byl zaveden na podzim 2013 a příjmy šly nahoru. Změnil se poměr odměňování pro průvodce. Ti dostávají fixně 350 korun za prohlídku a lidé jim po jejím skončení mohou přidat spropitné.
Čínská škola
Dotyk zajímalo, jak se projevuje změna složení turistů, kteří do Prahy v posledních letech míří více z Asie, zejména Číny. Mají o tento typ turistiky zájem?
„Začíná to, o prohlídku měla zájem čínská škola." Dodala ale, že je třeba v tomto ohledu pracovat s delegáty asijských cestovek, aby pochopili smysl tohoto projektu. Na hodnocení čínských turistů je však příliš brzy.
Přitom o prohlídky vedené bezdomovci je největší zájem v období březen až červen a pak v podzimních měsících. Zákazníci jsou často firmy a školy.
Více si o projektu Pragulic přečtěte v týdeníku Dotyk, který vyjde 28. července ve čtvrtek večer.