Na tuzemských železničních přejezdech umírají každý rok desítky lidí. Celá země je ostatně kříženími silnic a kolejí doslova protkaná: v průměru je přejezd téměř na každém kilometru železnic.

Stát postupně ty zbytečné ruší. Za posledních dvanáct let jich zmizelo více než pět set. Například loni to bylo 32 a loni osm, vyplývá z údajů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Takový osud by měl výhledově potkat třeba přejezd ve Studénce, kde předloni v létě po srážce pendolina s kamionem zahynuli tři lidé a dvě desítky byly zraněny.

„Nebezpečný přejezd neexistuje!"

„Naší snahou je zrušit co největší počet železničních přejezdů," říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Jedná se zejména o ty, které jsou evidentně málo využívány, případně o ty, které lze nahradit mimoúrovňovým křížením."

Správci kolejí přitom poznamenávají, že z jejich pohledu je každý přejezd bezpečný. „Nebezpečný přejezd neexistuje! Je třeba si uvědomit, že ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony," podotýká Illiaš.

Do zvýšení bezpečnosti křížení silnic a kolejí nicméně stát investuje stamiliony korun ročně.

Lasery i inteligentní kamery

V letech 2013 až 2016 bylo zmodernizováno 276 přejezdů za 2,3 miliardy korun.
Letos to bude 169 křížení za 1,4 miliardy. Především se ty přejezdy, které jsou vybavené jen výstražnými kříži, změní na světelné.

Nicméně správci kolejí už nyní testují mnohem sofistikovanější metody, kterak zvýšit bezpečnost.
Na zmíněném přejezdu ve Studénce a dalších dvou zkoušejí laserové detektory překážek. Na dalších testují inteligentní kamerové systémy. Ty mohou varovat strojvedoucího, že je na kolejích auto, a následně poskytnout podklady pro přestupkové řízení.

Na kolejích čeká smrt

V loňském roce na přejezdech podle údajů Drážní inspekce zahynulo 45 lidí, což bylo druhé nejvyšší číslo za posledních deset let.

Loňskou tragickou statistiku nicméně ovlivnil i vyšší počet lidí, kteří se na přejezdech či přechodech přes koleje rozhodli spáchat sebevraždu.

„O sto procent se loni navýšil počet nehod způsobených úmyslně, z předloňských 12 na loňských 24," poznamenává Illiaš. „Bylo při nich usmrceno 22 osob."

Přežít mezi závorami

Dalším problémem je, že řidiči na přejezd vjíždějí ihned po zvednutí závor, ačkoliv ještě stále svítí červená výstražná světla. V takovém případě se může stát, že se z druhé strany bude blížit jiný vlak a padající závory automobil uvězní.

Stane-li se to, je nutné odjet i za cenu poškození auta a závor.

Pokud to nejde, řidič má opustit vůz, zalarmovat policii na lince 158 nebo záchranáře (112). Konkrétní přejezd lze identifikovat podle unikátního čísla, které se nachází na zadní straně výstražných křížů.