Odpověď na otázku z titulku zní ne, revoluci ani ne, i když... Nástup streamovacích služeb na hudební trh můžeme považovat za revoluci. Jejich jednoduchý systém, kdy za určitý paušální měsíční poplatek může posluchač přes mobilní aplikace, webové rozhraní nebo podporované stolní přehrávače hudby poslouchat libovolnou hudbu, kterou má služba v nabídce, by se za revoluci považovat dal.

Trh se streamovanou hudbou, kdy po dobu, co uživatel platí, má přístup k desítkám milionů skladeb, neustále roste. A už v tuhle chvíli je stejně velký, jako prodej hudby na fyzických nosičích i digitálně. Jednoznačnou výhodou, na kterou slyší desítky milionů lidí po celém světě, je snadný přístup k obrovskému množství hudby, kterou si v podstatě „půjčujete". Naopak nevýhodou je omezení v podobě nutnosti mít potřebnou aplikaci a být (alespoň čas od času) on-line.

Po celém světě trend streamování hudby postupně vytlačuje vlastnictví hudby. Mezi nejpopulárnější streamovací služby patří Spotify, Deezer, Google Play Music All Access, Rdio a minulý týden přibyl čerstvý nováček Apple Music.

Po 14 letech

Jak uvedl server USA Today „odpověď Apple na raketový vývoj odvětví digitální hudby je konečně mezi lidmi". Apple Music je podle mnohých po 14 letech od spuštění iTunes nejambicióznějším projektem Applu v oblasti hudby. Ale na rozdíl od svého hudebního předchůdce nebude Apple Music prodávat svým uživatelům jednotlivé skladby či alba. Místo toho dostane uživatel za 10 dolarů měsíčně přístup k desítkám milionů skladeb.

Ach, ta podoba

Na první pohled Apple Music umožňuje – podobně jako řada dalších služeb – on-line stream písniček z „nekonečné" audiotéky kdekoli a kdykoli. Uživatelé si tak mohou vytvářet vlastní playlisty skladeb, nebo mohou využít playlisty sestavované „jablečnými" hudebními experty. V tomto směru není Apple odlišný od jiných, ale zároveň se pokouší usnadnit přechod uživatelů od hudby v jejich osobních audiotékách (které si vybudovali právě díky iTunes) ke své nové službě.

Vlajkovou loď výrobků Apple – telefon iPhone – vlastní podle analýzy společnosti Above Avalon téměř půl miliardy lidí, takže i kdyby Apple Music začal používat jen zlomek z nich, byl by to pro Apple úspěch.

Hudba z Marsu, pardon z mraků

USA Today upozorňuje také, že nová služba nabízí možnost automatického stažení veškerých skladeb z uživatelovy sbírky v iPhone, které nejsou k dispozici v Apple Music, na virtuální úložiště iCloud, takže odtud mohou být okamžitě streamovány do jakéhokoli zařízení. Reálně to znamená, že uživatelé nebudou muset mít skladby v paměti telefonu. Díky tomu může mít uživatel v rámci svého konta až 25 tisíc skladeb v cloudu, přičemž na podzim by Apple měl tento počet navýšit na čtyřnásobek.

Odlišností pár

Vzhledem k tomu, že Apple vstupuje na dost konkurenční trh, měl by se alespoň něčím lišit, aby „přetáhl" (i přitáhl) uživatele k Apple Music. Jedním z lákadel má být radiová stanice Beats 1, která vysílá 24 hodin denně střídavě z New Yorku, Los Angeles a Londýna. Pod vedením bývalého dýdžeje stanice BBC Zaneho Loweho bude stanice přinášet vystoupení hvězd, jako je třeba Elton John nebo Drake, nebo rozhovory s hvězdami, jako je například Eminem.

Součástí Apple Music je také služba s názvem Connect, která umožní umělcům nabízet další obsah a také komunikovat s fanoušky. Je také pravděpodobné, že se Apple pokusí využít svého postavení a získat co nejvíce exkluzivních vydání desek pro Apple Music.

Současná hvězda hudebního nebe Taylor Swift (po menší mediální tahanici – viz box) již uvedla, že své veleúspěšné album 1989 bude poprvé streamováno právě přes Apple Music.

Dalším, kdo nabídne touto cestou své album, je Dr. Dre s deskou The Chronic. (Dre začal s Applem spolupracovat poté, co tento gigant za 3 miliony dolarů loni „spolknul" jeho firmu Beats Electronics.) Je tedy pravděpodobné, že podobné kontrakty přijdou i v budoucnu.

Nedostatky? Najdou se

Nejlepší streamovací službou i díky sociálnímu propojení svých uživatelů je podle mnohých Spotify, u níž jsou vyzdvihovány „spolupracující playlisty" a také úzká provázanost s Facebookem. Je otázkou, zda se u Apple Music povede něco podobného se sociální sítí Connect, ve které bude moci posluchač „sledovat" oblíbené hudebníky a ti svým fanouškům mohou nabízet například ukázky nových skladeb, fotky a videa ze zákulisí – cokoli je napadne.

Apple se podle USA Today také příliš nechlubí tím, že jeho hudba komprimovaně poběží v maximální kvalitě 256 kbps, zatímco konkurenční Spotify, Google Play Music, Tidal či Rdio nabízí vyšší kvalitu v podobě 320 kbps. Zda to pozná běžný uživatel, či ho to při výběru služby ovlivní, zatím není jasné. A nevýhodou může být i absence bezplatné „freemium" varianty. Ta tak prozatím zůstane konkurenční výhodou Spotify a nově (jen pro uživatele v USA) i Google Music.

Apple Music pouze nabízí bezplatně stanici s živým vysíláním, stejně tak i stanice s některými umělci nebo žánry, podobně jako to dělá třeba Pandora. Uvidíme, jak se podaří Apple Music uchytit na trhu. Přístup k celé hudební knihovně Apple Music, doporučení expertů, tipy na nejlepší novou muziku a neomezený počet přeskočení při poslechu našich rádiových stanic, to jsou vlastní lákadla amerického počítačového gigantu na jeho internetových stránkách.