Špičkový manažer je v Německu spojován s vlastnostmi, jako je spolehlivost, profesionalita, odbornost, loajalita, tvrdost k sobě i okolí. Jak se mohlo stát, že ve firmě Volkswagen došlo k jednání, které může vážně ohrozit budoucnost druhé největší automobilky na světě (podle počtu prodaných aut v roce 2014)?

Nově zvolený předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch dokonce hovoří o možných existenčních problémech firmy. Jak je možné, že automobilový kolos, který vyrobil minulý rok deset milionů aut, může tak lehkovážně ztratit svou léta budovanou pozici na trhu? Proč management koncernu z Wolfsburgu riskoval a ohrozil pověst celého německého průmyslu a nepřímo i budoucnost všech jeho subdodavatelů, včetně českých firem? Takové otázky si kladou německá média.

Investovat do vývoje, nebo podvádět?

Ve Volkswagenu stáli před rozhodnutím, jak splnit přísné limity emisí u dieselových motorů na americkém trhu. Buď investovat nemálo prostředků do vývoje motorů, s nejistým výsledkem, nebo namontovat software do řídící jednotky motoru, který rozpozná, kdy jsou vozu měřeny emise a software spustí takový režim motoru, aby limity splnil. „Zabudování softwaru, které upraví výsledek měření emisí, je pro techniky čistým řešením, jak dosáhnout požadovaných hodnot a získat prémie za splnění cíle," napsal německý deník FAZ a zároveň se hned ptá: A co výčitky svědomí a pocit viny, že člověk porušuje platnou legislativu?

Nechci o tom vědět

Jak přesně a kdo rozhodl o montáži podvodného programu do vznětových motorů, není zatím jasné a je to předmětem vyšetřování. Ale už i vedení automobilky uvedlo, že není udržitelné vysvětlení, že to bylo rozhodnutí jen několika málo manažerů. Pak to znamená, píše FAZ, že o podvodech muselo vědět mnoho lidí ve firmě. Profesor sociologie na univerzitě v Bielefeldu Stefan Kühl tvrdí, že možnost, že nejvyšší vedení firmy okolo ředitele Martina Winterkorna, který již rezignoval, o manipulacích v dieselových motorech vůbec nic nevědělo, je „vysoce nepravděpodobná".

Spíše se mohlo jednat o výmluvy, ve smyslu „nechci o tom vědět žádné podrobnosti", tedy o jakýsi bianco šek, aby se s tím techničtí pracovníci vývoje motorů „nějak" popasovali. Žádný písemný příkaz pro porušování pravidel nemusel být vydán, jednoduše to bylo firemní tajemství, o kterém „každý věděl". Překvapující je spíše to, že se dařilo manipulaci s emisními limity tak dlouho udržet v tajnosti, do médií nepromluvil žádný informátor z automobilky a skandál novinářům „nepráskl".

Kombinace morálky a megalomanie

„Ti samí manažeři, kteří byli na mezinárodním veletrhu ve Frankfurtu oceňováni, že se snaží být s koncernem VW v autoprůmyslu na špici, jsou nyní kritizováni za typickou německou kombinaci morálky a přehnaného velikášství," popisuje sociolog Kühl změnu nálad německé společnosti a volání po potrestání viníků za skandál, který se týká deseti milionů vozů, tedy roční produkce celé automobilky.

Tři inženýři

Minulý týden stanul před výborem v americkém Kongresu šéf Volkswagen of America Michael Horn. Tento vysoce postavený manažer nejdříve před kongresmany zdůraznil, že o manipulacích nevěděl a že tyto praktiky nebyly korporátním rozhodnutím vedení automobilky. „Vím, že to je těžko k uvěření," dodal na obhajobu Horn.

Třikrát se během své řeči americkým občanům jménem koncernu VW omluvil. Za manipulacemi stáli prý tři inženýři, kteří již byli propuštěni. Podle Horna bude potřeba k nápravě většiny vozů výměna katalyzátoru a přídavné nádržky se směsí, která pomáhá snižovat emise, tzv. AdBlue. Právě ta významně snižuje oxidy dusíku ve výfukových plynech.

Kongresman z New Yorku Chris Collins ale nevěří tomu, že by nejvyšší management firmy nevěděl o podvodech. Odpovědi Michaela Horna označil za nedostatečné. Odmítá uvěřit tomu, že by za celý obří skandál mohli tři neposlušní inženýři. „Buď je vedení VW nekompetentní, nebo nadále kryje celý skandál," citovala republikána agentura Bloomberg. A měl pravdu. Ve čtvrtek se v Hornovi pohnulo svědomí a před grilováním před americkým Kongresem přiznal, že o podvodech věděl už 18 měsíců.

Kdo má důvěru?

Vedení firmy kromě Winterkorna opustilo i dalších šest manažerů. Ve Wolfsburgu se minulý týden rozhodovalo, kdo by měl být hlavním kontrolorem ve firmě, která má otřesenou pozici u akcionářů. FAZ upozornil na to, že nejvhodnějším kandidátem na předsedu dozorčí rady VW je bývalý finanční ředitel Pötsch, původem Rakušan, který v čele dozorčí rady nahradí vnuka zakladatele firmy Ferdinanda Piëcha. Ten na jaře z funkce odešel po neúspěšné kritice tehdejšího šéfa Winterkorna.

„To je muž, na kterém se rozhádaná rodina Porsche/Piëch, může shodnout," míní německý vlivný deník. Pötsch musel podepsat prohlášení, že o manipulacích s naftovými motory nic nevěděl. To by ale na obnovení důvěry ve vedení firmy nemuselo stačit. Oficiálně má v automobilce provést šetření někdo zvenčí. Firma Volkswagen pověřila interním vyšetřováním skandálů renomovanou americkou právní kancelář Jones Day. Ta již započala s pohovory vedoucích pracovníků firmy. Začít brát vážně vyšetření celého skandálu je v zájmu především samotné automobilky, zdůraznil německý deník.