Budoucnost médií

Vydavatelé čelí výzvě: Jak zaujmout v digitálu

25. říjen 2017 četba na 8 minut
Czech Internet Forum

Czech Internet Forum

Foto: Tereza Harmatová

Vydavatelé už se nemusí ptát, jaký formát a platformu mají zvolit pro distribuci svého obsahu. Teď jde o ten samotný obsah. Tak vyznívají závěry z odborné konference Czech Internet Forum s podtitulem "Díváme se do budoucnosti" a s podprahovým vtípkem v podobě hesla na wifi "futureisblack". Konferenci uspořádala v Praze společnost Internet Info.

Vydavatelům jde o obsah, který zaujme pozornost člověka, ať už jej čte či sleduje v tramvaji, doma v posteli, v práci, zkrátka kdykoli a kdekoli. Tomu všemu musí vydavatelé výrobu obsahu přizpůsobovat, jinak jim brzy ujede vlak.

FOTOGALERIE

Czech Internet Forum Czech Internet Forum Czech Internet Forum

Uživatelé totiž už dávno předpokládají, že web bude mobilní a zpravodajství rychlé. To je samozřejmost. Jak podotkl Jan Rozkošný z DVTV, většina diváků jejich videorozhovory vnímá dokonce jako živé.

To ostatně potvrzuje i Kateřina (Lustigová) Saint German, bloggerka známá díky svým stránkám My Cooking Diary. Před časem objevila fenomén takzvaných "Instastories", tedy aplikace Instagramu pro sdílení každodenních momentů do jednoduchých a rychlých fotek. A přestože se jim věnuje denně jen minutu a půl, mají její fanoušci pocit, jako kdyby s ní byli celý den.

"Docela často si jdu udělat večeři a natáčím si to. Třeba chřest s rajčatama. Někomu to může připadat divný. Ale pak mi přijdou fotky od lidí, co si to druhý den udělali," podotkla bloggerka.

Co pustit? A co už ne?

Součástí konference se stala i debata českých mediálních lídrů, jíž se zúčastnili mimo jiné zástupci online zpravodajství Českého rozhlasu, Seznamu nebo vydavatelství Vltava Labe Media a Czech News Center (CNC).

Během debaty zazněl například názor, že Blesk je prý v porovnání s ostatními deníky jedním z nejserióznějších v Česku. Vystoupil s ním šéfredaktor Info.cz Michal Půr (jak Blesk, tak Info.cz patří do portfolia vydavatelství CNC. Info.cz má představovat pokus CNC o seriózní webové zpravodajství a podle generální ředitelky vydavatelství Libuše Šmuclerové doplnit vydavatelské portfolio o web zaměřený na zahraničí a na analytické materiály, pozn. red.).

Jako dobrý příklad na potvrzení svých slov zmínil šéf Info.cz to, jak Blesk pojal migrační krizi. Obchodním hyenismem podle něj nebyla ani videa s mrtvým hercem Třískou ve Vltavě. Novináři Blesku si podle něj pokládají otázku, co použít, už od sebevraždy skladatele Karla Svobody: "Mnohdy mají víc materiálu, ale nepustí ho. Mají kritéria, mají etický kodex. A ve valné většině je to na rozhodnutí šéfredaktora redakce."

Zatímco obsah titulů vydavatelství CNC nemusí ladit s tím, jak se na etiku dívají členáři ostatních vydavatelů, samotné vydavatelství řeší zase jiné věci, například poměr příjmů z tištěných a digitálních titulů.

Podle generální ředitelky CNC Libuše Šmuclerové vzrostl podíl příjmů CNC z digitálu z osmi procent před třemi lety na současných 17 procent, přičemž podíl digitálních médií na inzertních příjmech vzrostl dokonce z 25 na 40 procent. CNC chce proto ubývající příjmy z tištěných médií dorovnat digitálem a zvýšit příjmy z digitálu až na nějakých 80 procent.

Šmuclerová také uvedla, proč CNC koupilo například Mimibazar. Důvodem bylo, že se "dlouhodobě dívá po nových akvizicích, a vzhledem k tomu, že Seznam není ke koupi za tolik, za kolik stojí, tak těch nových akvizicí moc nezbývalo".

"Pytlačí" veřejnoprávní média v digitálním prostoru? 

Vyhrocená diskuse se pak strhla mezi šéfredaktorem Českého rozhlasu Radkem Kedroněm a šéfredaktorem Info.cz Michalem Půrem. Odstartoval ji Radek Kedroň, když si při debatě s ředitelem Internet Info Jánem Simkaničem postěžoval na to, kolik kritiky vyvolává nová webová podoba Českého rozhlasu, spuštěná na jaře letošního roku.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST