Budoucnost médií

Vydavatelé čelí výzvě: Jak zaujmout v digitálu

25. říjen 2017 četba na 8 minut
Czech Internet Forum

Czech Internet Forum

Foto: Tereza Harmatová

Vydavatelé už se nemusí ptát, jaký formát a platformu mají zvolit pro distribuci svého obsahu. Teď jde o ten samotný obsah. Tak vyznívají závěry z odborné konference Czech Internet Forum s podtitulem "Díváme se do budoucnosti" a s podprahovým vtípkem v podobě hesla na wifi "futureisblack". Konferenci uspořádala v Praze společnost Internet Info.

Vydavatelům jde o obsah, který zaujme pozornost člověka, ať už jej čte či sleduje v tramvaji, doma v posteli, v práci, zkrátka kdykoli a kdekoli. Tomu všemu musí vydavatelé výrobu obsahu přizpůsobovat, jinak jim brzy ujede vlak.

FOTOGALERIE

Uživatelé totiž už dávno předpokládají, že web bude mobilní a zpravodajství rychlé. To je samozřejmost. Jak podotkl Jan Rozkošný z DVTV, většina diváků jejich videorozhovory vnímá dokonce jako živé.

To ostatně potvrzuje i Kateřina (Lustigová) Saint German, bloggerka známá díky svým stránkám My Cooking Diary. Před časem objevila fenomén takzvaných "Instastories", tedy aplikace Instagramu pro sdílení každodenních momentů do jednoduchých a rychlých fotek. A přestože se jim věnuje denně jen minutu a půl, mají její fanoušci pocit, jako kdyby s ní byli celý den.

"Docela často si jdu udělat večeři a natáčím si to. Třeba chřest s rajčatama. Někomu to může připadat divný. Ale pak mi přijdou fotky od lidí, co si to druhý den udělali," podotkla bloggerka.

Co pustit? A co už ne?

Součástí konference se stala i debata českých mediálních lídrů, jíž se zúčastnili mimo jiné zástupci online zpravodajství Českého rozhlasu, Seznamu nebo vydavatelství Vltava Labe Media a Czech News Center (CNC).

Během debaty zazněl například názor, že Blesk je prý v porovnání s ostatními deníky jedním z nejserióznějších v Česku. Vystoupil s ním šéfredaktor Info.cz Michal Půr (jak Blesk, tak Info.cz patří do portfolia vydavatelství CNC. Info.cz má představovat pokus CNC o seriózní webové zpravodajství a podle generální ředitelky vydavatelství Libuše Šmuclerové doplnit vydavatelské portfolio o web zaměřený na zahraničí a na analytické materiály, pozn. red.).

Jako dobrý příklad na potvrzení svých slov zmínil šéf Info.cz to, jak Blesk pojal migrační krizi. Obchodním hyenismem podle něj nebyla ani videa s mrtvým hercem Třískou ve Vltavě. Novináři Blesku si podle něj pokládají otázku, co použít, už od sebevraždy skladatele Karla Svobody: "Mnohdy mají víc materiálu, ale nepustí ho. Mají kritéria, mají etický kodex. A ve valné většině je to na rozhodnutí šéfredaktora redakce."

Zatímco obsah titulů vydavatelství CNC nemusí ladit s tím, jak se na etiku dívají členáři ostatních vydavatelů, samotné vydavatelství řeší zase jiné věci, například poměr příjmů z tištěných a digitálních titulů.

Podle generální ředitelky CNC Libuše Šmuclerové vzrostl podíl příjmů CNC z digitálu z osmi procent před třemi lety na současných 17 procent, přičemž podíl digitálních médií na inzertních příjmech vzrostl dokonce z 25 na 40 procent. CNC chce proto ubývající příjmy z tištěných médií dorovnat digitálem a zvýšit příjmy z digitálu až na nějakých 80 procent.

Šmuclerová také uvedla, proč CNC koupilo například Mimibazar. Důvodem bylo, že se "dlouhodobě dívá po nových akvizicích, a vzhledem k tomu, že Seznam není ke koupi za tolik, za kolik stojí, tak těch nových akvizicí moc nezbývalo".

"Pytlačí" veřejnoprávní média v digitálním prostoru? 

Vyhrocená diskuse se pak strhla mezi šéfredaktorem Českého rozhlasu Radkem Kedroněm a šéfredaktorem Info.cz Michalem Půrem. Odstartoval ji Radek Kedroň, když si při debatě s ředitelem Internet Info Jánem Simkaničem postěžoval na to, kolik kritiky vyvolává nová webová podoba Českého rozhlasu, spuštěná na jaře letošního roku.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky