Největší ruská letecká společnost Aeroflot bude mít od přespříštího roku novou letku. A to rovnou z domácí výroby. Tamní společnost Irkut totiž minulou středu za velkého zájmu médií a za účasti ruského premiéra Dmitrije Medveděva představila zbrusu nový dopravní letoun střední třídy s označením MC-21.

„Letoun MC-21 je novým důkazem ruské schopnosti stavět letadla, který posune náš letecký průmysl kupředu a umožní nám konkurovat ostatním zemím," uvedl Medveděv při slavnostní události v sibiřském městě Irkutsk. Nový stroj má podle něj pomoct zbavit zemi závislosti na letadlech ze Západu.

„Ve světě je pouze několik málo zemí, které vyrábějí letadla. Jsou na světové špici a my z ní nesmíme vypadnout," dodal.

Lehčí a silnější

Nová chlouba ruského leteckého průmyslu je určena pro dolety na střední vzdálenosti, dokáže přepravit až 211 pasažérů a budou ji pohánět dva motory od firmy Pratt & Whitney nebo motory ruské výroby, které jsou nyní finalizovány. Letadlo v sobě bude z 30 až 40 procent nosit zahraniční komponenty.

Rusové, známí svými těžkopádnými stroji, si na novince dali tentokrát záležet. „Na rozdíl od sovětských strojů je nové letadlo složeno s pomocí významného množství různých materiálů, které pomohou snížit váhu a podpoří úsporu leteckého benzinu," uvedla agentura AP. „(Letadlo) není vyrobeno z kovu," potvrdil prezident Irkut Corporation Vladimir Volkov.

„Provozní náklady budou o zhruba 15 procent nižší než u letadel dnešní generace," doplnila agentura Reuters.

Novinka „dědeček"

S trochou nadsázky se dá říci, že na konstrukci tohoto stroje se začalo pracovat už v roce 1989. Respektive tehdy šlo o konstrukci letadla typu JAK-42M, které se ale nikdy nedostalo do výroby. Svoji daň si na tom totiž vybrala mimo jiné ekonomická krize Ruska na konci devadesátých let.

Právě Jak-42M se ale stal základem pro nyní představené letadlo MC-21, informuje server Ruslet zaměřený na ruské a čínské letectví. MC-21 je po Suchoji Superjet S-100 druhým letadlem, které vzniklo v době po pádu Sovětského svazu.

Provozní náklady budou o zhruba 15 procent nižší než u letadel dnešní generace

Technické parametry dopravního letadla MC-21

Rozpětí křídla: 35,90 m
Délka: 42,30 m
Výška: 11,50 m
Cestovní rychlost: 850 km/h
Max. Dolet: 5 900* km
Zdroj: Ruslet

Domácí naděje

Jak bylo zmíněno, MC-21 má konkurovat zejména Boeingu 737 a Airbusu A320. Tyto dopravní letouny totiž dominují mezi ruskými aerolinkami a leasingovými společnostmi.

„Irkut zatím obdržel objednávky na 175 letadel, v čemž je započteno 50 strojů pro Aeroflot," informovala agentura AP.
Obměna letky největšího ruského leteckého přepravce by měla začít až v roce 2018, na konci tohoto roku by se totiž měl MC-21 poprvé odlepit od země. „Výrobní plány počítají s navýšením výrobních kapacit ze současných 10 strojů ročně na 20 strojů ročně do roku 2020, resp. na 70 strojů ročně do roku 2023," vypočítal server Ruslet.

Nový stroj by měl na domácí půdě nahradit zejména zastaralá letadla TU-134 a TU-154. Jestli bude mít úspěch a prosadí se i v zahraničí, je otázkou i vzhledem k současným sankcím ze strany Západu. Ty ale nebudou platit věčně.

A jak uvedl premiér Medveděv, obnova leteckého průmyslu je v současné době prioritou jeho vlády. Až čas ukáže, jakého lesku ruská letecká výroba nabere.