Také proto se jimi chlubí nejrůznější celebrity. Manželský pár rapera Kanye Westa a Kim Kardashian má rovnou dvě. "Většina lidí si Dartz kupuje hlavně proto, aby v něm byla vidět," říká Karel Kokeš, Čech, který je po Leonardu Yankelovichovi druhou nejdůležitější figurou v automobilce.

Dartz původně stavěl své vozy na šasi velkého amerického SUV, nyní je vyrábí přestavbou z Mercedesu-AMG GLS 63. Budoucí majitel si může zvolit nejen opulentní výbavu, jako třeba volant vyrobený z rejnočí kůže, zlata a diamantů, ale i balistickou ochranu proti útoku střelnými zbraněmi nebo granáty, což je podle Kokeše pro klienty neméně důležité. Dartz ale proslul i excentrickým marketingem, když například světu oznámil, že bude sedadla svých vozů potahovat kůží z předkožky velrybího penisu, za což se musel záhy omlouvat. I o tom mluví Karel Kokeš v rozhovoru pro Deník.

První otázka je asi nasnadě. Jak se Čech dostane do lotyšské firmy na výrobu jedněch z nejbizarnějších aut na světě?
Když neví, co dělat po gymnáziu a na vysokou školu se mu ještě nechce. Vlastně to začalo rok před maturitou, kdy jsem o Dartzu četl článek a ta auta mě zaujala. Našel jsem si Skype na pana Yankeloviche a jednoduše jsem mu napsal. Po maturitě jsem přemýšlel o podnikání, ale byl jsem stále v kontaktu i s panem Yankelovichem a tak jsem mu navrhl, že bych do Rigy přijel. Souhlasil a pár měsíců jsem dělal všechno, co šlo a zadarmo. Nakonec jsem psal tiskové zprávy, protože moje angličtina je lepší než jeho. A začal také komunikovat s klienty. Takže jsme si nakonec plácli. Kafe mu vařím občas dodnes.

Jak se vaše pozice jmenuje? Zdá se mi, že děláte téměř všechno.
Jde o business development. Musím všechno sledovat, starat se hlavně o odběratele, kteří jsou distributory v regionech a objednávají si víc aut.

Přece jen jste spíš manufaktura, kolik vás v Dartzu pracuje?
Ano, máme ruční výrobu. Není nás ani deset stálých lidí. Ale každé odvětví má svého vlastního člověka, který si pak najímá další lidi podle potřeby. Máme jednoho specialistu na luxusní kůže, jednoho na drahé kovy a jejich zpracování, jednoho šperkaře a tak dále.

Dartz
Vozy Dartz účinkovaly ve filmu Diktátor. Firma dodala štábu celkem tři.

Jak vypadá typický člověk, který si Dartz koupí?
Žádný typický zákazník neexistuje. Nemáme ani katalog, který bychom vám poslali. Funguje to tak, že většina lidí nás kontaktuje telefonicky nebo po e-mailu. Pak pár týdnů řešíme detaily, než se auto zadá do výroby. Také můžete přiletět a prohlédnout si velký vzorkovník, kde jsou ukázky kůží, zlata a třeba i nějaký ten diamant. Jinak Číňané, kteří u nás měli větší zakázku, pana Yankeloviche kontaktovali přes komunikátor MSN, což je z dnešního pohledu zvláštní. Nový čínský partner zase přes ambasádu. Nakonec jsme do Číny poslali 50 aut. Mělo to být sto, ale měnila se tam vládní garnitura a některé naše klienty zavřeli nebo v horším případě zastřelili kvůli korupci.

Jak se za takové auto platí?
Nemáme žádné finanční služby. Zaplatí se polovina předem a polovina při předání. Zákazník je většinou buď distributor, podnikatel nebo celebrita. Ty si ho kupují i kvůli svému PR, aby světu ukázali, že na to mají. Třeba známý raper Kanye West a jeho manželka Kim Kardashian. Mají od nás rovnou dvě auta. Myslím si, že ani 90 procentům zákazníků nejde o život, ale jen chtějí ukázat, že jsou důležití.

Ochrana proti útoku je kromě extrémního luxusu dalším vaším prodejním artiklem, co vaše auta umí?
Záleží na osobních preferencích. Umíme auto vybavit až balistickou ochranou B7+. To znamená ochrana před útokem granáty, minometem a samopalem AK-47. Samozřejmě se ale počítá s tím, že nestojíte jako statický terč, ale jste v tu chvíli v pohybu a ujíždíte z místa nebezpečí. Na palubě ale můžete mít vyspělé technologie, které jsou v závěru ještě lepší než pouhá balistická ochrana. Máme například kamery, které detekují drony. Vy, ale spíš vaše ochranka – majitelé mají většinou řidiče, šéfa ochranky a ochranku, pak přes kontrolní panel můžete přerušit komunikaci mezi pilotem a dronem a převzít nad ním kontrolu. Máme také elektrizované kliky, které dají pachateli šok a informují o tom ochranku. Stejně tak třeba uzavíratelný vzduchový okruh s ochranou proti chemickému útoku, nebo monitoring vozidla. Ten je obzvlášť zajímavý. Předtím než vyrazíte na cestu, může váš šéf ochranky spustit monitorovací protokol, který odhalí všechny přítomné bomby nebo magnetické miny, které by někdo umístil na karoserii. Tam, kde je to povoleno místní vládou, můžeme auta vybavit také rušičkami signálů.

To zní jako by vaše auta měla jezdit v Afghánistánu, ale tam je asi nepotkám, že?
Ani v Česku není jediné. V Evropě na ně můžete narazit třeba v Nizozemsku, kde je jedno, nebo v Monaku. Tam většinou dojedou, nebo si je nechají dovézt klienti z Ruska, kterých je mnohem víc. Třeba v takovém Petrohradu byste měl docela solidní šanci se s Dartzem setkat. Pak je to Čína. Mimochodem, naše auta se neprodávají jako ojetiny. Klienti si je většinou nechávají. Vím jen o jednom autě, které šlo z Číny do Laosu, ale to byl soukromý prodej.

Nejdražší volant na světě
Firma vyrábí i nejdražší volant světa potažený kůží krokodýla a rejnoka, osázený zlatem a diamanty.

Rusko si představuji jako vaši velkou základnu. Váš marketing se zdá být cílený hlavně na něj. Zlaté auto, drahá vodka... A pak ten úlet se sedadly potaženými kůží z předkožky velrybího penisu. To bylo myšleno vážně? Bylo to vůbec možné?
Je málo věcí, které ve světě bohatých nejsou možné. Když to vezmu do podrobností, tak velrybí předkožka je zbytný produkt z ilegálního lovu třeba v Japonsku. No a pan Yankelovich se dočetl, že jde zároveň o nejměkčí a nejvzácnější kůži na světě. Navíc se říká, že miliardář Aristoteles Onasis měl na své jachtě v sedmdesátých letech stoličku právě z tohoto materiálu. Když si na ni Jackie Kennedyová sedla, zasmál se a řekl jí, že sedí na největším penisu na světě. To Leonarda inspirovalo, ale po protestech Greenpeace a Pamely Anderson, která byla v té době mluvčí PETA, od toho upustil.

To je ta známá tisková zpráva psaná lehce špatnou angličtinou, kde se omlouváte a zdravíte přátele z hlubin, tedy velryby. Ale váš mediální obraz je opravdu bizarní. Hovoří se o tom, že Leonard Yankelovich vypije dvě láhve vodky denně a nemá řidičák. To je takový protipól tomu, jak se prezentuje třeba šéf Rolls-Royce nebo Bentley.
Náš marketing je legrace a samozřejmě schválně. Extrémně bohatí lidé jsou zvyklí, že se jim podbízí všechno snad už od toaletního papíru. My máme ale svěží komunikaci vedenou osobností pana Yankeloviche, která je opravdová. Naživo je ještě víc excentrický. Vždyť u nás vytvořil muzeum vodky. Dříve hodně pil, ale od té doby, co se mu narodila dcera a on to s vodkou přehnal a málem zemřel, už nepije. Takže máme v kanceláři tři tisíce prázdných a tisíc plných lahví vodky. V létě jsme tu prováděli turisty. Dokonce máme hodnocení na Tripadvisoru.

Trochu extrémistický je i váš styl. Musíte mít všechno NEJ. Třeba nejdražší SUV světa...
My jsme například vyrobili nejdražší vodku na světě. Vznikla láhev, která byla vyrobena z tří kil zlata, dvou kil stříbra a pár diamantů. Na ní byl emblém ruského impéria zdobený kůží z prvního auta značky Russo-Balt, které jsme následovníky. Prodávali jsme ji za milion euro, ale auto k ní bylo zdarma. Další láhev jsme například dražili na filmovém festivalu v Cannes a dávali k ní i kaviár, prodala se za 120 tisíc eur a peníze šly na charitu. Teď pracujeme na produktech okolo aut.

Jsou také NEJ?
Jasně, v prodeji bude například nejdražší kožená bunda světa. Bude neprůstřelná a neprobodnutelná nožem. V tom vidím i naši budoucnost. Nabídneme produkty, které budou víc přístupné než SUV za milion euro. Podobně jako Luis Vuitton nebo Prada vydělávají na nejlevnějším zboží, jak jsou malé peněženky nebo šály, které fanouškům za relativně nízké peníze umožní stát se součástí klubu lidí, kteří na to mají.

Karel Kokeš s Leonardem Jankelovičem
Karel Kokeš (vpravo) je dnes druhou nejdůležitější osobou firmy hned po Leonardu Yankelovichovi (vlevo).

Dnes je trendy hovořit o eko autech. Vidíte i vy v tom svou budoucnost? Přece jen Dartz právě ekologický není.
V momentě, kdy někdo vytvoří vůz, který má dostatečný výkon a zároveň dostatečnou kapacitu baterií na to, aby nesl těžkou váhu, a aby s tou vahou dojel daleko, tak přejdeme na čistě elektrické vozidlo. Na Tesle naše auto nepostavíme. Je pro nás důležité, aby se majitel cítil bezpečně a věděl, že má vždycky možnost jet, ujet z místa útoku a být v pořádku.

Takže co vás čeká v nejbližší době?
Letos prodáme asi 20 aut. Další rok bychom chtěli víc a i to je můj úkol. Rozšíříme se na další trhy, po Číně nás zajímá USA nebo Indie. Tam chceme navázat spolupráci tak, že bychom dováželi díly a auta montovali až na místě. O to se také budu starat hlavně já. Navíc pro příští rok plánujeme nový model ke stému výročí Lotyšské republiky, které proběhlo už letos, ale to nevadí. Chtěl bych vám říci přesněji, kdy to bude, ale sám ještě nevím.

-

Výstřední auta a další výrobky Dartz si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii.

Karel Kokeš
Je mu 25 let, vystudoval gymnázium v Prachaticích. Pro Dartz pracuje od roku 2014, aktuálně jako Chief Business Development Officer, zodpovědný především za budování vztahů s dodavateli technologií a materiálů použitelných v bezpečnostních vozidlech, vyhledávání strategických partnerů pro distribuci vozidel, licenční smlouvy a nové projekty v Indii, Číně a USA. Žije v Rize.