Čech z bizarní automobilky: Některé naše klienty v Číně zavřeli nebo zastřelili

31. prosinec 2018 četba na 10 minut
Dartz

Dartz

Foto: Dartz

Riga, hlavní město Lotyšska, není právě místem, kde byste hledali výrobce jednoho z nejdražších aut na světě. Přesto zde excentrický zakladatel značky Dartz Leonard Yankelovich a jeho tým montují bizarní SUV, která tak trochu připomínají obrněný transportér. Pozornost na silnici je u nich zaručena, třeba když si je necháte vyrobit ve zlatém laku tak, jak se objevila ve filmu Diktátor Sachy Barona Cohena.

To zní jako by vaše auta měla jezdit v Afghánistánu, ale tam je asi nepotkám, že?
Ani v Česku není jediné. V Evropě na ně můžete narazit třeba v Nizozemsku, kde je jedno, nebo v Monaku. Tam většinou dojedou, nebo si je nechají dovézt klienti z Ruska, kterých je mnohem víc. Třeba v takovém Petrohradu byste měl docela solidní šanci se s Dartzem setkat. Pak je to Čína. Mimochodem, naše auta se neprodávají jako ojetiny. Klienti si je většinou nechávají. Vím jen o jednom autě, které šlo z Číny do Laosu, ale to byl soukromý prodej.

Nejdražší volant na světě
Firma vyrábí i nejdražší volant světa potažený kůží krokodýla a rejnoka, osázený zlatem a diamanty.

Rusko si představuji jako vaši velkou základnu. Váš marketing se zdá být cílený hlavně na něj. Zlaté auto, drahá vodka… A pak ten úlet se sedadly potaženými kůží z předkožky velrybího penisu. To bylo myšleno vážně? Bylo to vůbec možné?
Je málo věcí, které ve světě bohatých nejsou možné. Když to vezmu do podrobností, tak velrybí předkožka je zbytný produkt z ilegálního lovu třeba v Japonsku. No a pan Yankelovich se dočetl, že jde zároveň o nejměkčí a nejvzácnější kůži na světě. Navíc se říká, že miliardář Aristoteles Onasis měl na své jachtě v sedmdesátých letech stoličku právě z tohoto materiálu. Když si na ni Jackie Kennedyová sedla, zasmál se a řekl jí, že sedí na největším penisu na světě. To Leonarda inspirovalo, ale po protestech Greenpeace a Pamely Anderson, která byla v té době mluvčí PETA, od toho upustil.

To je ta známá tisková zpráva psaná lehce špatnou angličtinou, kde se omlouváte a zdravíte přátele z hlubin, tedy velryby. Ale váš mediální obraz je opravdu bizarní. Hovoří se o tom, že Leonard Yankelovich vypije dvě láhve vodky denně a nemá řidičák. To je takový protipól tomu, jak se prezentuje třeba šéf Rolls-Royce nebo Bentley.
Náš marketing je legrace a samozřejmě schválně. Extrémně bohatí lidé jsou zvyklí, že se jim podbízí všechno snad už od toaletního papíru. My máme ale svěží komunikaci vedenou osobností pana Yankeloviche, která je opravdová. Naživo je ještě víc excentrický. Vždyť u nás vytvořil muzeum vodky. Dříve hodně pil, ale od té doby, co se mu narodila dcera a on to s vodkou přehnal a málem zemřel, už nepije. Takže máme v kanceláři tři tisíce prázdných a tisíc plných lahví vodky. V létě jsme tu prováděli turisty. Dokonce máme hodnocení na Tripadvisoru.

Trochu extrémistický je i váš styl. Musíte mít všechno NEJ. Třeba nejdražší SUV světa…
My jsme například vyrobili nejdražší vodku na světě. Vznikla láhev, která byla vyrobena z tří kil zlata, dvou kil stříbra a pár diamantů. Na ní byl emblém ruského impéria zdobený kůží z prvního auta značky Russo-Balt, které jsme následovníky. Prodávali jsme ji za milion euro, ale auto k ní bylo zdarma. Další láhev jsme například dražili na filmovém festivalu v Cannes a dávali k ní i kaviár, prodala se za 120 tisíc eur a peníze šly na charitu. Teď pracujeme na produktech okolo aut.

Jsou také NEJ?
Jasně, v prodeji bude například nejdražší kožená bunda světa. Bude neprůstřelná a neprobodnutelná nožem. V tom vidím i naši budoucnost. Nabídneme produkty, které budou víc přístupné než SUV za milion euro. Podobně jako Luis Vuitton nebo Prada vydělávají na nejlevnějším zboží, jak jsou malé peněženky nebo šály, které fanouškům za relativně nízké peníze umožní stát se součástí klubu lidí, kteří na to mají.

Karel Kokeš s Leonardem Jankelovičem
Karel Kokeš (vpravo) je dnes druhou nejdůležitější osobou firmy hned po Leonardu Yankelovichovi (vlevo).

Dnes je trendy hovořit o eko autech. Vidíte i vy v tom svou budoucnost? Přece jen Dartz právě ekologický není.
V momentě, kdy někdo vytvoří vůz, který má dostatečný výkon a zároveň dostatečnou kapacitu baterií na to, aby nesl těžkou váhu, a aby s tou vahou dojel daleko, tak přejdeme na čistě elektrické vozidlo. Na Tesle naše auto nepostavíme. Je pro nás důležité, aby se majitel cítil bezpečně a věděl, že má vždycky možnost jet, ujet z místa útoku a být v pořádku.

Takže co vás čeká v nejbližší době?
Letos prodáme asi 20 aut. Další rok bychom chtěli víc a i to je můj úkol. Rozšíříme se na další trhy, po Číně nás zajímá USA nebo Indie. Tam chceme navázat spolupráci tak, že bychom dováželi díly a auta montovali až na místě. O to se také budu starat hlavně já. Navíc pro příští rok plánujeme nový model ke stému výročí Lotyšské republiky, které proběhlo už letos, ale to nevadí. Chtěl bych vám říci přesněji, kdy to bude, ale sám ještě nevím.

-

Výstřední auta a další výrobky Dartz si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii.

Karel Kokeš
Je mu 25 let, vystudoval gymnázium v Prachaticích. Pro Dartz pracuje od roku 2014, aktuálně jako Chief Business Development Officer, zodpovědný především za budování vztahů s dodavateli technologií a materiálů použitelných v bezpečnostních vozidlech, vyhledávání strategických partnerů pro distribuci vozidel, licenční smlouvy a nové projekty v Indii, Číně a USA. Žije v Rize.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 2/2
DALŠÍ ČÁST

Akční letáky