Dobíjecí skútry si mohou zájemci vyzkoušet v Tchaj-peji na Tchaj-wanu. Dalším městem, kde bude možné se projet na elektromotorce, má být nizozemský Amsterodam. I když expanzi do Evropy firma Gogoro, která dobíjecí městské skútry vyvíjí od roku 2011, avizovala na konci loňského roku, stále se na oficiální spuštění projektu na starém kontinentu čeká.

Ve městě, kde jsou oblíbená jednostopá vozidla, především kola, měly být skútry k dispozici podle původních zpráv během první poloviny roku 2016.


Naše firma není jen o tom, dodat někomu motorku. Chceme rozvíjet nový průmysl, který propojuje chytré a čisté energie.

Bez GoStations to nejde

Pro dobíjení je totiž potřeba, aby byla vybudována patřičná infrastruktura, tzv. GoStations. Kiosky s bateriemi, jež lze velikostí přirovnat k bandasce s mlékem.

Zdroj: Youtube

Firma jen oznámila, že dostala novou certifikaci na bezpečnost jejich baterií. Zakladatel startupu Horace Luke uvedl, že baterie pro skútry Gogoro jsou nejbezpečnější a nejinovativnější baterie na světě.

A startup v červnu při uděleni ceny 2016 European Frost & Sullivan Award for Technology Innovation doplnil, že spolupracuje s místními úřady v Amsterodamu, aby byl „plně využit potenciál GoStations" před expanzí do dalších evropských měst.

Gogoro teamAutor: Gogoro.com

Baterie jako Tesla

Skútry byly vyvíjeny od počátku tak, aby splňovaly evropské normy. Expanze do Evropy je výsledkem posledního kola financování, ve kterém se vybralo 130 milionů dolarů.

Na investici se podílela také firma Panasonic, která dodává pro motorky baterie. Mimochodem Panasonic spolupracuje i se známější Teslou Elona Muska a jeho elektromobilů.

Zdroj: Youtube

Dobíjecí kiosky

Expanze ale může pokračovat jen město po městu, protože je nutné k provozu zajistit síť stánků s nabitými bateriemi. V Tchaj-peji je takových kiosků asi dvě stovky, většinou v blízkosti benzinových stanic nebo v Asii oblíbených prodejen s jídlem 7-Eleven.

2679 USD

Tolik stojí skútr Gogoro Lite. Zdroj: theverge.com

Na Tchaj-wanu se skútr prodává v přepočtu za 3288 dolarů, levnější Gogoro Lite za 2679 dolarů. Ze skútru „vytáhnete" maximálně necelou stovku kilometrů za hodinu a na jednu dobití ujedete přes sto padesát kilometrů.

Motorky jsou propojeny přes cloud a umožňují diagnostiku prostřednictvím mobilní aplikace. Baterie každých deset minut na cloudové úložiště posílá informace o stavu nabití. Výměna baterie u nonstop stánků trvá podle firmy jen šest vteřin.

Autor: gogoro.com

Pět procent trhu

Jaký má bezemisní skútr zatím odezvu u lidí? V třímilionovém Tchaj-peji to je po několika měsících od uvedení na trh 5 procent trhu nově prodaných skútrů, tvrdí šéf strartupu. Na trhu s elektroskútry pak má v Tchaj-peji 92 procentní podíl.

Zakladatelům projektu, kteří prošli firmami Microsoft a HTC, nejde jen o elektrickou dobíjecí hračku, ale o chytrý skútr, který zapadá do vize přístrojů, které jsou propojeny s mobilními aplikacemi a jsou schopny se od uživatelů během času učit a zdokonalovat své služby.

Ze skútru „vytáhnete" maximálně necelou stovku kilometrů za hodinu a na jednu dobití ujedete přes sto padesát kilometrů.

Rozvoj chytrých technologií

„Naše firma není jen o tom, dodat někomu motorku. Chceme rozvíjet nový průmysl, který propojuje chytré a čisté energie. Náš produkt nazýváme chytrým skútrem, ne jen elektroskútrem," řekl před časem pro Forbes Luke.

98 %

Takovou energetickou účinnost udává firma Gogoro pro svůj model Gogoro Lite.

Udržitelnost projektu je založená také na myšlence, že dobíjení baterií do motocyklů bude probíhat mimo špičku, aby se nezatěžovala elektrická síť měst.

„Města mají přes noc přebytek elektrické energie a může se využít na dobíjení baterií pro využití ve dne," řekl k filozofii Gogora jeho výkonný šéf Horace Luke.