Slovenské létající auto má ambice dobýt svět. Vyrábět se začne v příštím roce

Aeromobil představuje létající auto, které už není jen prototypem

Aeromobil představuje létající auto, které už není jen prototypem

Foto: Aeromobil

 Už téměř třicet let se slovenská firma Aeromobil pokouší zhmotnit sen létajícího auta. Nyní je před cílem. V Monaku nejnovější model tohoto hybridu a v červenci pro něj získala dalšího investora.

Začátkem července se novým investorem společnosti Aeromobil stala mezinárodní investiční a poradenská společnost InfraPartners Management, která se v současnosti zaměřuje nejvíc na investice v Asii, potažmo v Číně. Peníze od ní by měly slovenské firmě pomoci dokončit produkci létajícího vozu, včetně testování a certifikací.

Na asijském trhu se momentálně prezentuje i samotná firma Aeromobil - její spoluzakladatel a ředitel Juraj Vaculík se ve dnech 26. a 27. července účastní jako hlavní řečník konference Future of Transportation Summit v Pekingu, pod patronátem společností Alibaba Group a Sina Group. Právě v Číně jsou podle něj investice do letecké infrastruktury současný fenomén.

Ministr dopravy Dan Ťok.

ReSite - Ťok má pro Prahu vizi některých ulic jen pro cyklisty, bez aut

"Cílem AeroMobilu je vytvořit skutečné létající auto, schopné sloužit v rámci existující regulace a infrastruktury, vybudované pro malá letadla a automobily. Vytvořili jsme vozidlo, které umožní zákazníkům využít dnešní lokální letiště a přistávací plochy blízko jejich konečných destinací a zároveň řeší dopravu na úseku poslední míle," popisuje svou vizi Vaculík.

Coby investor se věnuje létajícímu automobilu od roku 2010, kdy se dal dohromady s jeho vývojářem Štefanem Kleinem. Letos se jejich sen začal zhmotňovat. Dvoumístné hybridní vozidlo schopné pohybu po zemi i ve vzduchu už není jen prototypem. V dubnu prezentovala firma v Monaku na mezinárodní výstavě Top Marques jeho nejnovější model, s jehož dodávkou zákazníkům chce začít nejpozději do roku 2020, přičemž hodlá vyrábět 500 kusů ročně.

Mezinárodní konference o urbanistice reSite

ReSite: sdílená data jsou pro města otázkou života a smrti

V červnu se pak slovenské létající auto představilo na 54. ročníku aerosalonu International Paris Air Show 2019, který patří mezi největší letecké přehlídky na světě a nyní už firma jedná podle svého  PR manažera Aeromobilu Štefana Vadocze s potenciálními zákazníky o prvních předběžných objednávkách.

V jednání s dalšími partnery by jí měl pomoci i nový investor, a to zejména na asijském trhu. "IPM pomůže spolu se svými strategickými partnery přitáhnout AeroMobilu pozornost investorů, kteří rozeznali potenciál multi-modální osobní letecké dopravy, právě v době značné expanze letecké infrastruktury v Asii," uvádí firma.

Škoda Digilab v současnosti pracuje na víc než 40 digitálních projektech "chytré mobility"

Škoda chce vydělávat na službách pro "chytré město"

Model Aeromobilu by se tak měl stát prvním komerčně dostupným létajícím autem na světě. O jeho pohon sa stará upravený čtyřválcový dvoulitrový motor vyvíjený ve spolupráci s britskou společností Prodrive. Dolet auta by měl činit 700 kilometrů, přičemž z pojízdného do leteckého módu by se mělo dostat za zhruba 80 vteřin. Cena Aeromobilu se pohybuje mezi 1,2 a 1,5 milionu eur (zhruba do 39 milionů korun, cena se liší například podle požadovaných designových doplňků a podobně). Společnost v současnosti disponuje víc než 14 patenty, které jsou platné pro Evropskou unii, na trzích ve Spojených státech a v Číně patentová řízení ještě probíhají.

Vaculík s Kleinem však nejsou jediní s podobnou vizí, konkurencí jim bude zejména hybrid nizozemského výrobce Pal V, který na rozdíl od Slováků nekombinuje auto a letadlo, ale automobil a vírník.

Akční letáky