Moje největší slabina? Pracuji moc usilovně a jsem perfekcionista. Jsem moc přísný na sebe i své okolí. Takové odpovědi zřejmě jen vyvolají apatické povytažení obočí personalisty ve firmě, kam se hlásíte.
Globální pracovní trh ukazuje, že šéfové firem musí přijít s nečekaným dotazem, aby dokázali z kandidátů vybrat toho, jenž má pro jejich firmu největší potenciál.

Navíc – čím výše míříte, tím je přijímací pohovor rafinovanější. Na vysokých manažerských pozicích už nejde tolik o znalosti, ale o způsob myšlení a řešení problémů.
Jaké jsou taktiky a oblíbené „smrtící otázky" šéfů technologických firem, aby dokázali odhalit schopnosti pracovníka, který bude zastávat důležitou funkci ve firmě?

Respekt, nebo strach?

Ředitel softwarové firmy CA Technologies Michael Gregoire, která se obchoduje v rámci indexu technologických firem NASDAQ a ve fiskálním roce 2014 měla tržby 4,5 miliardy dolarů, má svou oblíbenou otázku. Ta má lidi zaskočit, aby museli odhalit skutečný způsob myšlení. Otázka zní: „Chcete být respektováni, nebo chcete, aby se vás lidé báli?"

Na dotaz neexistuje správná odpověď, ale uchazeči o práci v CA Technologies mohou vycítit, že firma upřednostňuje vzájemný respekt a spolupráci v týmech, které řeší dané úkoly. Držet pohromadě pak zlepšuje výsledky lépe, než mít skupinu individualistů.

Na vysokých manažerských pozicích už nejde tolik o znalosti, ale o způsob myšlení a řešení problémů.

Proč jste tady?

Naprosto otevřená otázka – Proč jste dnes tady? – zaručuje otevřenou odpověď. Ale pro Gordona Wilsona, ředitele firmy Travelport (je rovněž součástí indexu NASDAQ), existuje jenom specificky správná odpověď, abyste dostali šanci pracovat pro jednoho z největších poskytovatelů softwarových řešení v cestovním průmyslu.

„Jsem překvapen, kolik lidí hovoří o tom, co jim práce přinese z jejich pohledu a co mohou přinést oni společnosti," řekl Wilson pro server Quartz.

Způsob odpovědi mu umožňuje posoudit, jak moc je daný člověk orientován na sebe, případně jestli má týmového ducha. Nejraději má poměr 75 ku 25 ve prospěch firmy. Osobní benefity přijdou postupně s tím, jak má člověk radost z práce pro firemní tým.

Dětské sny

Jak se dostat rychle k jádru člověka, ukazuje způsob dotazování Barbary Byrne, která je zástupkyní ředitele investiční banky Barclays. O chytrosti kandidátů na práci v bance nepochybuje, ale jak obstojí při jejím „letadlovém testu"? Ten spočívá v dotazu, kým chtěli být v šesti nebo sedmi letech.

Otázka může prolomit ledy a navodit příjemnou konverzaci během dlouhého letu. „Mohu se vedle vás posadit při letu z New Yorku do Los Angeles, aniž bych se nudila?" ptá se Barbara.

Dětské sny jsou pro ni dobrým testem pro rozproudění konverzace a někteří navíc velmi rychle odhalí svou osobnost.

Mohu se posadit s vámi do letadla z New Yorku do LA, aniž bych se nudila?

Indie funguje jinak

Jak funguje myšlení manažerů v převážně hinduistické Indii, ukazuje příklad jejich oblíbených otázek při přijímacích pohovorech. Jako softwarového inženýra vás určitě zarazí dotaz jako: „Věříte na horoskopy?"
Přitom na tuto repliku musíte duchaplně zareagovat, pokud narazíte na Parase Chopru, zakladatele a ředitele startupové firmy Wingify, která sídlí v Novém Dillí. Pro Chopru je důležité, aby si jeho zaměstnanci uvědomovali odpovědnost za své činy. Proto rád používá i doplňující dotaz, zda lidé věří, že disponují svobodnou vůlí.

„Hledáme takové jednotlivce, kteří mají silnou vnitřní sebekázeň a věří tomu, že konečný výsledek práce je způsoben jejich vlastním konáním," vysvětlil Chopra, který i po sedmi letech odmítá nabídky investorů na prodej své firmy, jež vyvíjí firemní software. Takto vybraní lidé mají větší zodpovědnost a rozhodují se i v obchodních záležitostech lépe.

Jako softwarového inženýra vás určitě zarazí dotaz typu: „Věříte na horoskopy?"

Kdy jste se naposledy mýlil

Oblíbený dotaz při pohovorech je také na okamžiky, kdy se člověku něco nepovedlo, nebo se při argumentaci s druhými mýlil. Tento „trik" zase používá zakladatel indické mobilní peněženky MobiKwik Bipin Preet Singh.
Podle něj je ve firmě důležité, aby zaměstnanci uměli přiznat chybu. Proto svůj „smrtící dotaz" vypiloval do podoby: „Kdy jste si naposledy během debaty s ostatními uvědomil/a, že se mýlíte a okamžitě jste to přiznal/a?"
Singh tvrdí, že je velmi obtížné diplomaticky zareagovat na tento dotaz, pokud jej nečekáte.

Mluvte jako s dětmi

Pokud neumíte vysvětlit složité věci jednoduchým způsobem, nemusíte v mnoha firmách uspět, a přitom můžete mít diplomy z nejprestižnějších univerzit po celém světě. Na tento předpoklad věří Varun Sneth, spoluzakladatel crowdfundingové platformy Ketto.

„Vysvětlete mi, co to je crowdfunding, jako bych byl šestileté dítě," ptá se uchazečů o práci a vychutnává si, jak dokážou projevit komunikační schopnosti a porozumění pro tento typ financování malých firem.

A na závěr můžeme potěšit i vyznavače společenských her. V českém prostředí to jsou nepřekonatelné Dostihy a sázky, které děti učí pravidlům investování, v anglosaském prostředí pak Monopoly.
Se znalostí podobných typů zábavy byste získali plus u newyorské investiční banky Moelis & Co. Zakladatel banky Ken Moelis si s chutí poslechne, jaké políčko s pozemkem u Monopolů máte nejradši a proč. Pokud dokážete přesvědčivě mluvit o rizicích a přínosech, stáváte se Moelisovým investičním koněm.