Asfaltová silnice, která okolo vašeho domu rozvádí elektrický proud vyrobený ze slunce, může být ve vašem městě nebo čtvrti dříve, než jste si mysleli. Pokud vás ovšem tato myšlenka, jako vystřižená ze sci-fi románu, vůbec napadla.

Kamion není problém

Vysoce odolné solární panely, jež se dají zapustit do povrchu vozovky, se nyní testují až na stovce míst naší planety. Komerčně má být technologie plně dostupná na začátku roku 2018, napsala agentura Bloomberg. Společnost Colas Wattway vyvíjela solární panely, které unesou zatížení až osmnáctikolového kamionu, déle než pět let.

„Chtěli jsme najít druhou příležitost pro silnice," říká o základní myšlence projektu Phillippe Harelle, technický ředitel Colas Wattway, dceřiné firmy francouzského konglomerátu Bouygues, který se zaměřuje na stavebnictví, média a telekomunikace. „Solární farmy využívají zemědělskou půdu, která by mohla být využívána zemědělci. My využíváme silnice, jež jsou zadarmo," dodal s jistou nadsázkou Harelle.


Solární farmy využívají zemědělskou půdu, která by mohla být využívána zemědělci. My využíváme silnice, jež jsou zadarmo.

Rozšíření solární panelů mimo tradiční střechy domů a solární parky na polích u dálnic umožnil fakt, že solární technologie výrazně zlevnily. Náklady fotovoltaických systémů při přepočtu na watty klesly o 57 procent, u samotných solárních článků dokonce o 67 procent, uvedla zpráva Bloomberg New Energy Finance.

Vývoj cen solárních panelů a fotovoltaických systémůAutor: Bloomberg

Musk má jasno

Například společnost Tesla nedávno zveřejnila projekt střešních skleněných tašek, ve kterých je zabudován fotovoltaický článek. Fotovoltaické systémy se rozšiřují také do fasád domů.

Elon Musk o solární střeše

Zdroj: Youtube


Colas Wattway se ale připojila k firmám, jako je švédská Scania či americký výrobce Solar Roadways, které chtějí integrovat solární články do chodníků.

Wattway využívá několikero druhů plastů, aby vytvořila pro fotovoltaické články odolné pouzdro. Články jsou pak podobné těm, které se instalují na střechy. Protiskluzový povrch je vyroben z drceného skla.

První kilometr v Normandii

První testovací kilometr nové vozovky se začal stavět v Normandii v městečku Tourouvre. Kilometr takové silnice může poskytnout energii pro veřejné osvětlení města s pěti tisíci obyvatel, uvedla francouzská agentura pro životní prostředí a energii ADEME.

Pokládka solárních systémů v Tourouvre

Autor: wattwaybycolas.com

Metr čtvereční „silničních panelů" vyjde na 2000 až 2500 eur. Firma ovšem tvrdí, že do roku 2020 je reálné stlačit ceny na úroveň běžných solárních elektráren.

Panely by měly dodávat proud přímo do rozvodné sítě, na testovacích místech do stojanů pro dobíjení elektromobilů. Další testovací vozovky se staví v kanadském Calgary a americkém státu Georgia. V plánu je výstavba rovněž v Africe, po Evropě a v Japonsku.

Limity? Sněhový pluh

„Musíme testovat silnice v různých klimatických podmínkách a při různé intenzitě dopravy," vysvětlil francouzský manažer. „Chci najít limity této technologie. Myslíme si, že povrch zřejmě neodolá sněhovému pluhu."

Vůbec poprvé byly solární články použity v roce 1958 pro americkou družici Vanguard I. Později je začaly na svých plošinách využívat ropné společnosti v Mexickém zálivu.

Analytik Pietro Radoila z Bloomberg New Energy Finance si myslí, že v souvislosti s klesající cenou se fotovoltaické systémy budou neustále rozšiřovat a integrovat do dalších věcí okolo nás. Do oken v budovách i do střech automobilů.

Historický vývoj ceny křemíkových fotovoltaických článků od roku 1977 v USD na wattAutor: Rfassbind/commons.wikimedia.org

user

František Novák

Přihlášení

Rádi bychom znali důvod proč se nechcete přihlásit.