Bude za pár let každý rodinný dům energeticky soběstačný jen díky slunci a větru? Jsme tomu opět o něco blíže. Miliardář a vizionář Elon Musk totiž o sobě dal v minulém týdnu opět pořádně vědět. Po rozruchu, který na začátku roku způsobila jeho zmínka o tom, že chce zavést internet na Marsu a že plánuje vysokorychlostní dopravní projekt Hyperloop, se minulý čtvrtek v kalifornské továrně automobilky Tesly „vytasil" s lithium-iontovými bateriemi nové generace.

Baterie zvané Powerwall, které jsou jednoduše přichyceny na zeď domu, totiž dokážou skladovat velké množství energie získané ze solárních či větrných zdrojů. Tu pak domácnosti mohou čerpat v době největší špičky, kdy dochází k výrazně vyšší zátěži (a leckdy i přetížení) sítí. Podobnou, nákladově přijatelnou baterii, zatím žádná jiná firma na světě nevyvinula. „Tesla není pouze automobilkou, je energeticky inovativní společností," uvedla firma ve své tiskové zprávě.

„Cokoliv Tesla oznámí, bude teprve začátek," komentoval pro americký Business Insider ještě před čtvrtečním oficiálním oznámením Tesly blíže neurčené novinky Peter Rosegg ze solární společnosti Hawaiian Electricity. To, jestli měl pravdu, ukáže teprve čas, nová generace baterií ale má potenciál významně změnit trh.

Tesla je v bateriích napřed

O americkém výrobci vozů Tesla se už několik let hovoří jako o automobilce budoucnosti. Firma se od samého počátku soustředí na výrobu elektrovozů, jež se zároveň pomalu, ale jistě, stávají samořiditelnými. Právě větší rozmach elektrovozů ale zatím naráží na jeden významný problém – zatím se nenašla dostatečně silná a malá (nebo chcete-li efektivní) baterie, která by umožnila delší dojezdovou vzdálenost vozů než jen pár set kilometrů. Například podle vyjádření Elona Muska z března tohoto roku umí nejnovější model Tesly na jedno nabití ujet 265 mil, což je v přepočtu zhruba 426 kilometrů. Už to je ale úspěch, a Musk to ví.

Není proto divu, že brzy nato na Twitteru oznámil: „Tesla na konci dubna představí zbrusu nový produkt, kterým ale nebude auto." Jak to tak bývá, odstartoval tím vlnu spekulací, s čím automobilka přijde. Objevily se názory, že by to mohl být elektromotocykl, postupem času se ale pozornost obrátila správným směrem – k bateriím.

Baterie s velkým potenciálem

Jak už bylo zmíněno, žádná jiná firma na světě nedokáže vyrobit stacionární baterii natolik malých rozměrů, která by zároveň dokázala skladovat velké množství energie. A ještě by přitom náklady na její výrobu nebyly extrémně vysoké. Baterii o kapacitě 10 kilowatthodin bude Tesla prodávat za 3500 dolarů (v přepočtu zhruba 85 tisíc korun). I proto by nový produkt měl Tesle pomoci k dalším miliardám. Podle výzkumné firmy Navigant Research překročí do roku 2024 světové příjmy plynoucí ze skladování elektřiny 68 miliard dolarů.

Tesla ale už podobné baterie v testovací fázi nabízí. Uskladnit energii ze solárních zdrojů do baterií Tesly zkouší obchodní řetězec Wal-Mart, ale i některé domácnosti. Baterie prodává další Muskova společnost SolarCity, jež se zabývá vším kolem fotovoltaiky.

A podle regulatorního oznámení Tesly pro americkou Komisi cenných papírů (SEC) loni takovýchto baterií prodala za celkem 2,7 milionu dolarů. To je sice zhruba jen desetina procenta celkových ročních tržeb Tesly, s novým typem baterií by ale měl přijít ten pravý boom, který by měl firmě přinést miliardové obraty. Baterie v podobě bílé krabice – podobná lednici – dnes vyjde podle informací britského listu The Guardian na 13 000 dolarů, přičemž akontace bude ve výši 1500 dolarů a zbytek kupec zaplatí v pravidelných splátkách rozložených do deseti let.

Poté si vysloužilé baterie vezme zpět SolarCity a případně dodá baterie nové. „Tesla se ale nechystá prodávat své baterie přes SolarCity," uvedl pro agenturu Bloomberg analytik Ben Kallo z poradenské firmy Robert W. Baird. „Chtějí ji prodávat projektovým developerům, developerům solárních a větrných elektráren a napřímo podnikům," dodal s tím, že v krátkém období budou příjmy plynout hlavně od domácností. A časem se tento poměr znatelně obrátí ve prospěch příjmů od samotných podniků.

Má to logiku

A jaká je vůbec myšlenka novinky? Vcelku jednoduchá. Baterie se bude nabíjet hlavně přes den ze solárních a větrných zdrojů.

Uskladněná energie se následně bude čerpat večer, tedy ve špičce, kdy je elektrická síť ve Spojených státech hlavně v letních měsících značně zatížena a lokální výpadky elektřiny (tzv. blackout) tam proto jsou na pořadu každého dne. Baterie by tak měly jednak ulehčit energetické síti a zároveň přinést úsporu domácnostem a firmám. „Byla by hloupost nevyužívat zdarma fúzní reaktor, který máme na obloze (Slunce) a který generuje neuvěřitelné množství energie," řekl Musk při představení baterií. Pro podniky pak vznikla speciální výkonnější baterie Powerpack se základní kapacitou 100 kilowatthodin.

Očekává se také, že novinka osloví lidi, kteří vyznávají alternativní zdroje energie, jejichž počet narůstá. A počítá se také s tím, že v rámci celosvětového „ekologického" trendu bude používání vysokokapacitních baterií podporováno ze strany samotných vlád, a to různými nástroji, jako jsou daňové úlevy nebo nižší ceny.

Supermoderní Gigafactory

To, že se Tesla chce stát významným hráčem na energetickém poli, je zřejmé. I proto loni oznámila, že v nevadské poušti blízko městečka Reno postaví za 5 miliard dolarů supermoderní a energeticky soběstačnou továrnu Gigafactory na výrobu lithium-iontových baterií.

Ta by měla produkovat elektrické články pro vozy Tesly. Jak ale upozorňuje americký Business Insider, představená nová generace baterií bude klíčová i pro dostavbu této továrny, jež podle serveru jen poptávka po vozech Tesly neuživí. Tesla sama uvedla, že s výrobou baterií v Gigafactory v budoucnu počítá. A jak bez větších podrobností dodal Musk, jen u jedné Gigafactory to neskončí.

Kolem elektrických článků se začíná točit velký byznys. Důkazem je i to, že německá automobilka BMW ve Spojených státech také horlivě testuje své baterie a americká automobilka GM se k jejich vývoji vrátila. A další známkou toho, že půjde o miliardy dolarů je, že někteří výrobci baterií začínají vést spory o to, kdo jaký patent komu „ukradl".