Před pár týdny společnost Sony zveřejnila skladbu Daddy's Car, kterou kompletně složila umělá inteligence (AI). Další důkaz, že tento obor v současnosti zasahuje nejrůznější oblasti lidské činnosti. Prozatím jde ovšem spíše o ojedinělé počiny, které se mezi masy dosud příliš nerozšířily.

VIDEO: Skladbu Daddy's Car složila umělá inteligence

Zdroj: Youtube

Zdroj: youtube.com

Jak ale dostat umělou inteligenci k co největšímu počtu lidí? Potřebujete dostatek „hraček" a přístrojů pro každodenní použití, do kterých zabudujete nějakou technologii, která lidem pomáhá a radí.

Virtuální asistenti

Když Apple před 5 lety představil Siri, tato virtuální asistentka byla považována za první lehkou formu AI. Od té doby se pro řadu uživatelů iPhonů stala klíčovou službou. Data od lidí, kteří Siri využívají, pomohla vylepšit a „vyučit" software, aby byl chytřejší. Siri navíc není jediná.

VIDEO: Siri vs. Cortana vs. Google: Srovnání tří virtuálních asistentů

Zdroj: Youtube

Zdroj: youtube.com

Od té doby se objevila řada „chytrých" následovníků, ať už třeba Echo od Amazonu, Cortana od Microsoftu, nebo Google Assistant, který byl představen začátkem října.

Velcí hráči na poli technologií tedy jednoznačně rozšiřují svoje možnosti a obchodní příležitosti v oblasti AI. A přibývají noví. Jako třeba jihokorejská společnost Samsung, která před pár dny oznámila, že kupuje startup Viv, v jehož řadách působí lidé, kteří před lety stvořili právě Siri.

I Samsung chce být „in"

U Jihokorejců je to průlomové oznámení. Podíl Samsungu na trhu s mobily byl za letošní půlrok bezmála čtvrtinový, jak vyplývá z dat společnosti Gartner, což je dobrý odrazový můstek pro nákup Vivu. (I když Samsung má nyní spíše starosti s tím, jak vyřešit kauzu vadných telefonů Galaxy Note 7, které se přehřívají a u některých došlo k samovznícení.)

Přehled trhu chytrých telefonů podle výrobců za 2. čtvrtletí 2016Zdroj: Dotyk/Gartner

I kdyby však forma umělé inteligence v podobě hlasu z reproduktoru, který dokáže reagovat na pokyny uživatele, nebyla ničím víc než mikrofonem a připojením k internetu, proč by nemohla být první vlaštovkou pro Samsung TV nebo 100milionovou investici do dalších přístrojů – třeba ledniček?

Napojení virtuálních asistentů má Applu či Samsungu a dalším zajistit jejich rozsáhlá distribuční síť. Navíc pokud již uživatelé budou mít doma jednoho „chytrého" asistenta, nebudou znovu chtít kupovat v obchodu s aplikacemi dalšího pro jiný typ služby.

Google zaplaven daty

Podobným směrem chce jít i Google, který technologie v oblasti AI vyvíjí již řadu let. Jak řekl jeho šéf Sundar Pichai před pár dny: Toto je budoucnost Googlu – inteligentní agent/asistent, který umožní svým uživatelům hledat informace, komunikovat a provádět mnoho dalších každodenních úkolů. (Více viz článek Smartphony Pixel a spol.: Google to s útokem na Apple myslí vážně.)

Pichai sice již nedodal, jak moc tahle technologie rozšíří „googlí" reklamní dosah, ale potenciál z dalšího přísunu dat, která díky Assistantovi získá, je na první pohled zřejmý. A dalším krokem ve vývoji může být nekonečně personalizovaná umělá inteligence pro každého na míru.

Podle odhadů výzkumné agentury Gartner by do čtyř let mělo mít inteligentní reproduktory 3,3 procenta domácností. To je sice poměrně dost, vzhledem k tomu, že jde o nový trh, stěží to ale je něco, na čem by Google či další hráči mohli začít stavět svůj obchodní model. Je však jen otázkou času, kdy se AI stane pověstnou „zlatou slepicí", která bude generovat stamiliardové zisky.

Aliance silných pro AI

Rozšiřování AI však s sebou nese i negativa, slovy klasiků ze Star Wars dokonce „temnou stranu síly". Ničivý dopad jejího nástup by mohl přinést problémy pro trh práce, legislativu i zdravotní péči, ozývají se varovné hlasy. Nemluvě o tom, že pro lidi z branže zatím nemají dost pochopení úřady.

Politici, regulátoři i někteří sociologové se shodují, že technologický průmysl by potřeboval řešit tuto záležitost inteligentně a flexibilně, což se neděje. Sami zástupci odvětví to zase vnímají jako hrozbu, které je třeba zamezit.

Partnership on Artificial Intelligence to Benefit People and Society představuje obrovský krok dopředu pro umělou inteligenci.

Došlo to dokonce tak daleko, že velké internetové společnosti Amazon, Google, Facebook, IBM a Microsoft společně vytvořily neziskovou organizaci, jejímž cílem je zlepšovat obraz umělé inteligence v očích veřejnosti. „Tato organizace představuje obrovský krok dopředu pro umělou inteligenci. Týmy, které se jí zabývají, spolu mohou sdílet postupy a výzkumné metody za účelem maximalizace přínosu pro společnost, vypořádání se s možnými etickými obavami a vstupu umělé inteligence i do jiných profesních oblastí," prohlásil za DeepMind Mustafa Suleyman spolu s Gregem Corradem z Googlu.

Organizace nese název „Partnerství pro umělou inteligenci ve prospěch lidí a společnosti" (Partnership on Artificial Intelligence to Benefit People and Society, PAI – pozn. red.). Podle tiskového vyjádření nemá PAI v úmyslu nikterak politicky lobbovat.

Technika vs. prostředí

Odvětví si tedy dokáže při vývoji AI velmi rychle poradit s technickými překážkami, ale již hůře to jde s těmi správními a sociologickými. Experti k tomu dodávají, že naše životy se budou časem utvářet podle samoučících strojových algoritmů, zatímco by tomu mělo být naopak.

Podle Finacial Times by právo regulovat směr vývoje mělo být součástí tohoto průmyslu, respektive společností, které se jím dlouhodobě zabývají a vyvíjejí AI. Bylo by ale naivní si myslet, že hlavní hráči zainteresovaní v tomto vývoji budou imunní vůči komerčním zájmům. Zároveň je zřejmé, že společnost bude vždy vyžadovat externí dohled nad novými odvětvími.

Regulátor vzešlý z řad tohoto odvětví jen posílí veřejné přesvědčení, že technologičtí titáni si vytvářejí svoje pravidla, která nahrávají jen jim samým a jejich zájmům (a ziskům).

„Technologický průmysl se rád staví do světla proroka, zatímco vlády a jiná odvětví vnímá jako dědictví minulosti. Obává se, že – a ne bezdůvodně – špatně interpretovaná regulace bude příčinou zpomalení investic do startupů, které se zabývají právě umělou inteligencí," podotýká k tomu list Financial Times.

Technologický průmysl se rád staví do světla proroka, zatímco vlády a jiná odvětví vnímá jako dědictví minulosti.

To, co potřebuje i odvětví umělé inteligence, je nezávislé veřejno-privátní partnerství, které nespolupracuje jen s koncerny, ale zároveň pomůže veřejnosti a politikům připravit se na budoucnost.

Umělá inteligence otvírá neuvěřitelné možnosti. Je proto nezbytné, aby byla nalezena rozumná hranice přístupu obou stran. Technologický průmysl hraje rozhodující roli, ale aby byl efektivní, měl by spolupracovat s vládami, ne jít proti nim.