Vybavení aut prochází podobně jako třeba mobily neustálým vývojem a zlepšováním. Ať už se jedná o systémy zlepšující jízdní komfort řidiče, zvyšující bezpečnost posádky i ostatních vozů, nebo jen vylepšení komfortu cestování. A postupně míří i k tomu, že auta budou časem zcela samostatná – autonomní. Ale než se tak stane, tak je před námi ještě kus cesty.

Jak prohlásil nedávno šéf hlavní české automobilky Škody Auto Winfried Wahland pro HN, auta budou s lidmi čím dál víc propojena. „Propojení bude probíhat automaticky. Nastaví se sedadlo, naladí muzika, propojí mobil s aplikacemi, auto i samo pozná, zda chcete odjet," citovaly osmapadesátiletého šéfa Škody Auto HN.

A dalším trendem, kterým se autoprůmysl ubírá kupředu, je snaha o „ulehčení" řidičské práce, když odborníci z automobilového průmyslu tvrdí, že řidiči nebudou možná už za deset let vůbec potřeba. Z hlediska technologie jsou totiž už nyní připraveny samořiditelné vozy, i když jejich zapojení do masové dopravy ještě chvíli potrvá. Překážkou je pár „drobností" – snížit náklady, připravit na to neautonomní vozy a jejich řidiče, upravit legislativu – a pak už může „vypuknout" autonomní záplava. A jakými technologiemi nás tedy hýčkají a budou hýčkat moderní vozy?

Samostatné řídící systémy

Auta s touto technologií budou aktivně „ignorovat" řidičovy kroky a místo toho si auto bude dělat svoje vlastní rozhodnutí. Např. bude brzdit, i když řidič bude mít sešlápnutý plyn až na podlahu.

Biometrický přístup do auta

Zapomeňte na klíčky. Už brzy budete odemykat vůz a startovat ho pouhým otiskem prstu. A další vylepšení může přijít s tím, že auta budou skenovat vaše sítnice.

Detailní stopování vozidla

Pojišťovny a úřady budou chtít vědět, jak řidiči jezdí a kolik toho najezdí. Koncem desetiletí budou pojišťovny nabízet prémiové služby a sazby pro ty řidiče, kteří se nechají neustále sledovat prostřednictvím GPS.

Dálkové „vypnutí" auta

Společnost OnStar již umožňuje podobnou technologií zablokovat a „vypnout" ukradená auta. Během pár let bude podobná služba běžnou součástí každého vozu.

Aktivní sledování zdraví posádky

Automobilky již připravují senzory do bezpečnostních pásů a na volant, které mohou sledovat zdravotní stav řidiče, případně i spolujezdců. Již brzy budou auta schopna zastavit a zavolat záchrannou službu, pokud u řidiče nastane infarkt nebo srdeční slabost.

Parkovací asistenti

Tahle služba už funguje poměrně dlouho, ale nyní se posouvá k tomu, že vůz za řidiče zaparkuje zcela sám. To se hodí často tam, kde není po zaparkování možné vystoupit, což časem bude spět k tomu, že budou lépe využita parkovací místa.

Natáčecí zadní náprava

Jde také o již používané zařízení, i když ne v masovém měřítku. Díky tomu, že se zadní náprava natáčí, tak roste výrazně ovladatelnost vozu a jeho manévrovací schopnosti. Navíc zadní náprava se natáčí podle rychlosti vozu. Při pomalé jízdě se zadní kola natáčejí proti směru předních, čímž auto snáz manévruje v úzkých prostorech, jako jsou třeba podzemní garáže. Při vyšších rychlostech, zejména pak na dálnici nebo okreskách, se otáčejí stejným směrem jako přední kola, čímž je auto agilnější a méně se naklání.

Okénko jako displej

Technologie displeje na okénkovém skle není nová, ale ty nové jsou vylepšené a posunují jejich vlastnosti na výrazně vyšší úroveň. Příští generace okenních displejů bude umět promítat pohyblivé obrázky. Takže řidiči bude s předstihem promítat blížící se zatáčku a její průběh s tím, jak se k ní bude auto blížit.

Personalizovaný marketing

Kdokoli s chytrým mobilem již podobné funkce zná. Kolem rok 2020 bude většina vozů připojena na internet, což umožní marketérům také promítat a prezentovat personalizované a lokálně zaměřené reklamy.

Čtyřválcové superauto

Auta s motorem se čtyřmi válci a přitom jedoucí rychlostí přes 300 km/h? Jsou na cestě díky odlehčeným karoseriím z karbonových vláken a přestavěným motorům.

Měnící se auto

Chcete mít z SUV během chvíle menší náklaďák a to v jednom? I taková auta jsou na cestě, díky odlehčeným panelům ovládaným přídavnými motory bude možné rychle stáhnout střechu, skla do boku a sedadla do podlahy – a z SUV vznikne nákladní minivan.

Vylepšená aerodynamika

Určitým podobným vylepšením je změna aerodynamiky za jízdy, což mimochodem předvedl na letošním frankfurtském autosalonu Mercedes-Benz. Model IAA při dosažení rychlosti 80 km/h automaticky přepíná svou podobu z „designové" do aerodynamické a aktivuje aerodynamické prvky. Něco podobného se světlomety již předvedlo elektrické Audi e-tron Quattro.

Čerpací stanice budoucnosti

Má přinášet výhody spojené hlavně s elektřinou poháněnými a autonomními automobily. Zaměřena pak bude nejen na maximální možné poskytnutí mobility a uživatelskou přívětivost, ale i na plné využití potenciálu uložení energie a komunikaci mezi automobily.

Chytrá města

Díky internetovému připojení aut bude možné koordinovat dopravu tak, aby nedocházelo k zácpám, popřípadě bude doprava ve městě regulována tak, aby byl provoz optimální.

Asistent do zácpy

Systém s názvem Traffic Jam Assist funguje na stejném principu jako kombinace adaptivního tempomatu a asistentu pro jízdu v pruzích na dálnici. V tomto případě je ale zaměřen pouze na cestování v nízkých rychlostech. Je v podstatě kontrolou pro řidiče, který třeba již nedává pozor a mohl by narazit do auta „pocukávajícího" před ním.