TikTok dobyl srdce dětí i náctiletých. Čelí ale výtkám, že zneužívá jejich údaje

28. únor 2019 četba na 6 minut
Museři v Galerii Teplice.

Museři v Galerii Teplice.

Foto: Deník / Petr Málek

Aplikace TikTok, která se v loňském prvním kvartále stala vůbec nejstahovanější aplikací pro iPhone a stala se jedním z největších hitů mezi dětskými a náctiletými uživateli, má problém: údajně totiž nelegálně uchovávala jejich data. Ve Spojených státech za to teď zaplatí největší pokutu v historii - 5,7 milionu dolarů. I ta však tvoří jen zlomek její hodnoty.

FOTOGALERIE

Museři v Galerii Teplice. Museři v Galerii Teplice. Museři v Galerii Teplice.

Aplikace TikTok vznikla za účelem sdílení několikavteřinových hudebních selfie klipů v sociálních sítích (na Twitteru, Facebooku nebo Googlu), původně jako Musical.ly.

Mladí uživatelé, jimž byla především určena, v ní také mohli své videoklipy zkrášlit různými efekty, filtry a 3D samolepkami, což ji dělalo atraktivnější. Rychle se stala mezi dospívajícími nesmírně populární - odhaduje se, že po celém světě si ji stáhlo až půl miliardy lidí, přičemž převážná část uživatelů se rekrutuje právě z řad dětí a mládeže.

Zrádný hit 

Loni se aplikace TikTok zařadila mezi šest nejstahovanějších světových aplikací vůbec a stal se z ní globální fenomén, což se rychle projevilo i v Česku: takzvaní "museři", jak si dětští tvůrci těchto videoklipů říkají, dokázali například letos v lednu kompletně naplnit prostory obchodního centra Galerie Teplice, když zde vystoupili v rámci projektu "Muser Tour", sdružujícího mladé lidi, co získali popularitu díky sociální síti, a přišly se na ně podívat až tisíce jejich vrstevníků.

Ještě populárnější než v Evropě je TikTok v Asii a ve Spojených státech. Současně je ale zrádný - organizace zabývající se ochranou dětí a ochranou osobních údajů upozorňují na to, že aplikace nelegálně uchovává o svých dětských uživatelích osobní data, a ta se z ní navíc mohou snadno šířit dát. 

Federální obchodní komise ve Spojených proto uložila společnosti Musical.ly tento týden pokutu 5,7 milionu dolarů. Podle komise jde o o vůbec největší trest, jaký kdy soukromý subjekt za porušení ochrany dětského soukromí dostal. Přesto se řada organizací ptá, zda je to trest dostatečný.

Kyberšikana i obtěžování

Před TikTokem varovala už začátkem letošního roku v Česku poradna E-Bezpečí, která podle svého vyjádření v posledních letech poměrně pravidelně zachycovala případy kyberšikany, jež se odehrály v prostředí této online služby.

"TikTok používá také stále více uživatelů z Česka, a to především děti, přičemž ho častěji využívají dívky (zachytili jsme případy, v nichž byly oběťmi útoku téměř výhradně nezletilé dívky). Veškerá videoprodukce, kterou děti na Tik Tok umisťují, se v základním nastavení aplikace stává zcela veřejnou a snadno šiřitelnou," uvedl zástupce poradny Kamil Kopecký na jejím webu.

Podle projektu E-Bezpečí spočívá hlavní riziko TikToku v tom, že byť jeho věkový limit má činit 16 let, často ho stejně jako jiné podobné služby využívají děti podstatně mladší, často ani ne jedenáctileté. A nejsou na něm právě chráněny.

"TikTok cílí především na taneční a hudební videa, ve kterých se děti pohybují - třeba poskakují na posteli, dělají různé taneční kreace a podobně. Na záznamu se pak často objeví i obnažené části jejich těl, které přitahují pozornost sexuálních abuzérů. A právě tato videa mají velmi vysokou návštěvnost a jsou cíleně vyhledávána, sdílena a rozšiřována. Děti se pak stávají vyhledávaným cílem a prostřednictvím TikToku je oslovují dospělí uživatelé. Následují žádosti o zaslání dalších sexuálně explicitních fotografií a podobně," zmiňuje Kopecký.

Ve Spojených státech vzniklo vůči TikToku pozdvižení ještě z dalšího důvodu: společnost Musical.ly zde zavedla věkovou hranici pro možnost použití své aplikace až v červenci 2017, přičemž tento typ aplikace prodávala už od roku 2014 - a zpětně se už nikoho na věk nedotazovala.

Americká vláda se ozvala

Podle amerického ministerstva spravedlnosti jde o problém, protože řada z výchozích funkcí aplikace odhaluje dětské soukromí, včetně určení aktuální polohy. A pokud se nezmění příslušné nastavení, jsou profily jejích dětských uživatelů veřejné.

"Zaznamenali jsme spoustu veřejných informací o dospělých, kteří se pokoušeli kontaktovat děti prostřednictvím aplikace Musical.ly," uvedlo ve své stížnosti ministerstvo spravedlnosti USA. "Až do října 2016 přitom měla aplikace funkci, jejíž pomocí mohl uživatel klepnout na záložku ´Mé město´, a získat tak seznam dalších uživatelů v okruhu 50 mil, jimž mohl posílat zprávy nebo s nimi komunikovat."

Podobně jako česká poradna i americká vláda upozornila ve své stížnosti na to, že společnost Musical.ly věděla o tom, že je její aplikace oblíbená u dětí mladších 13 let. Přesto ale o těchto dětech shromažďovala a nelegálně uchovávala jejich osobní údaje: jméno, příjmení, e-mailovou adresu nebo jiné internetové spojení, obsah jejich komunikace, fotografie a videa, na nichž byly děti zachyceny, a také informace o tom, kde se ty děti právě nacházejí.

Podle amerického federálního zákona na ochranu dětského online soukromí z roku 1998 (Children's online privacy protection act) přitom mohou děti pod 13 let předávat soukromé údaje o sobě pouze s výslovným svolením svých rodičů - řada amerických sociálních sítí z tohoto důvodu raději těmto dětem své služby zakazuje.

Americká Federální obchodní komise dala tento týden ministerstvu za pravdu a udělila Musical.ly už zmíněnou rekordní pokutu. "Tato sankce by měla všem online službám a webovým stránkám zaměřeným na děti připomenout, že ochranu dětského online soukromí bereme velmi vážně a nebudeme tolerovat společnosti, které tak zjevně porušují zákony," uvedl ve středečním prohlášení předseda komise Joe Simons.

Největší americký časopis o reklamě Advertising Age ale okamžitě vznesl otázku, zda 5,7 milionu dolarů vážně stačí na to, aby to technologické společnosti braly s respektem.

"Chcete se na to podívat v širší perspektivě? Když čínská společnost Beijing Bytedance Technology Co. uzavřela v roce 2017 dohodu o tom, že Musical.ly koupí, měla ta firma hodnotu až jednu miliardu," glosoval Advertising Age.