Maloobchod

Nechce se vám platit OSA? Zlínská firma řeší, jak pouštět hudbu v obchodech

21. prosinec 2017 četba na 2 minuty
Ilustrační foto

Ilustrační foto

Foto: DENÍK/Jan Škvára

Malé kavárny, bary, kadeřnictví, fitness centra, obchody, ale i velká nákupní centra. Již ve stovkách provozoven po celé České a Slovenské republice hraje licencovaná podkresová hudba přes Web rádio.

Díky tomu mohou drobní i větší provozovatelé výrazně ušetřit na hudebních poplatcích pro kolektivní správce autorských práv. Za vývojem webového rádia stojí zlínská firma IS Media.

Služba Web rádia se na trh dostala v roce 2015 a za pouhé dva roky oslovila více než šest stovek provozoven, které ve svých prostorách chtějí pouštět hudbu jako kulisu a nechtějí přitom platit agenturám OSA a Intergram.

Web rádio totiž licencuje hudbu přímo od autorů a hudebníků. „Agentury jako OSA nebo Intergram nemají s těmito autory nic společného a nevlastní autorská práva k této hudbě. Odpadá tak povinnost platit jim příslušné poplatky,“ vysvětluje princip David Malina, manažer IS Media. Dodává, že hudba z Web rádia zní jako kulisa například v prodejnách Baťa, Tchibo nebo Centro Zlín. Přímo ve Zlíně pak i v několika oblíbených zlínských kavárnách nebo v obchodním domě v Kvítkové.

Zlínská agentura se při vývoji služby inspirovala v zahraničí. „Pravidelně jsme se totiž v našem oboru setkávali s drobnými podnikateli, kteří chtěli mít v provozovnách vlastní rádio, ale nemohli si dovolit platit za hudební produkci 2000 korun měsíčně,“ uvedl Malina.

Průměrně totiž uživatelé s Web rádiem ušetří oproti poplatkům OSA od 30 do 70 procent nákladů podle velikosti provozovny, u větších obchodů to může být úspora i 90 procent. Zlínská firma má na svém webu i kalkulačku, kde si podnikatelé mohou úsporu spočítat. Web rádio se přenáší přes internet, majitelé jej přijímají přes aplikaci na telefonu či webovou stránku v počítači.