Mladí lidé od 18 do 30 let reklamě docela fandí a jako možný prostor pro jejich profesní uplatnění má u nich perspektivu. Třetina lidí v tomto věku zná někoho, kdo v oboru působí, a na základě jeho referencí dvě třetiny hodnotí obor jako zajímavý. Z hlediska vlastního uplatnění vnímá reklamu jako atraktivní polovina mladých, jako neatraktivní jen osm procent. Přesto však tento obor zůstává pro mladé oborem druhé a třetí volby, za IT, cestovním a turistickým průmyslem, zábavním a uměleckým průmyslem, vědou a výzkumem. Vyplývá to z výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.

Podle dalších výsledků mají mladí lidé docela slušnou představu o šíři profesí, které se v dnešní reklamě uplatní. Většinově jsou si vědomi toho, že vyžaduje kromě klasických profesí kreativních, jako jsou grafik nebo textař, i technické profese - analytiky a programátory. Právě moderní technologie podle 72 % respondentů obor výrazně zatraktivnily. Mezi znalostmi, které se v komunikace a reklamě uplatní, kladou na první místo psychologii (83 %). Za ní pak řadí IT, výtvarnou tvorbu a sociologii (kolem 70 %).

Zatímco ale před dvaceti lety bylo zaměstnání v reklamě prací snů, dnes obor bojuje o talenty s technologickými společnostmi a start-upy, které také vyžadují mimořádnou míru kreativity a analytického myšlení současně. Tato konkurence a současně konjunktura na trhu přinesla vyšší poptávku po odbornících, a tím i tlak na mzdy.

"Průzkumem mezi našimi členy jsme zjistili, že v průměru narostla cena práce v oboru meziročně kolem 20 %, a to včetně pohyblivých složek mzdy a benefitů," říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Ve snaze nalákat do reklamy mladé talenty připravila AKA na 13. června druhý ročník akce nAKAfe. V Praze, Brně a Frýdku-Místku uspořádá 22 agentur den otevřených dveří pro studenty a zájemce o obor. Neformální program by jim měl představit práci a atmosféru v reklamní agentuře. Minulý rok akci navštívilo několik set zájemců a v několika případech se návštěva rozvinula v pravidelnou spolupráci. AKA také spolupracuje na přípravě doprovodného programu mezinárodního festivalu reklamy Piaf (Prague International Advertising Festival), který se koná každoročně v Praze.