Největší evropská automobilka Volkswagen, jejíž správní radou prošli coby zástupci akcionářů německého spolkového státu Dolní Sasko i bývalý kancléř Gerhard Schröder a současný vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel, čelí největšímu skandálu autoprůmyslu všech dob.

Promyšlenost, to je to nejhorší

Nejhorší na podvodu s emisemi dieselových motorů je jeho promyšlenost, uvedl automobilový novinář Mark Phelan píšící pro Detroit Free Press. „To je hlavní rozdíl mezi současnou aférou VW a předešlými skandály v autoprůmyslu," napsal s odkazem na předchozí průšvihy automobilek. General Motors měl problémy se zapalováním, Toyota s auty, která sama zrychlovala, případně firma Firestone s explodujícími pneumatikami. Nyní se na německý koncern VW, který v Německu zaměstnává 271 tisíc lidí, valí jeden problém za druhým, jak vyplouvá na povrch rozsah manipulací se softwarem v naftových motorech.

Vrátit odškodné

Španělé chtějí od VW vrátit peníze za to, že subvencovali nákup nových aut „šrotovným" ve výši 1000 eur. „Španělská vláda hledá právní způsoby, jak by mohla požadovat náhrady vyplacené pomoci," řekl minulý týden španělský ministr průmyslu José Manuel Soria. Jaká bude celková suma, kterou chce vláda vymáhat, zatím není jasné, uvedla agentura DPA. Podobný krok zvažuje i francouzská vláda. „Veřejná podpora musí být vrácena," prohlásila francouzská ministryně životního prostředí Ségolène Royalová. Ve Francii by se to mohlo týkat až milionu vozů.

Akcionář žaluje VW

V Německu se začínají objevovat žaloby v souvislosti s pádem akcií koncernu, které propadly až o 40 procent ze 160 eur za akcii na méně než sto eur. Podání žaloby investorem k zemskému soudu v Braunschweigu potvrdil deníku FAZ jeho právník Andreas Tilp. Jeho klient žádá odškodnění 20 tisíc eur za újmu v souvislosti s pádem akcií kvůli vědomé manipulaci s emisemi. Investor kvůli skandálu ztratil 60 eur na každé akcii. A deník FAZ dodává, že se pravděpodobně budou přidávat další investoři.

Právník Tilp tvrdí, že dotčeni jsou všichni investoři, kteří si koupili akcie VW mezi 6. červencem 2008 až 17. zářím 2015. To je časový úsek, během kterého docházelo k podvodům, tedy mezi uvedením manipulovaného motoru v modelu Jetta v USA do provozu a zveřejněním americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), že koncern VW podváděl.

Žaloby v USA

V USA podal jednu z prvních žalob na VW texaský čtyřmilionový okres Harris County, zahrnující i město Houston. Po výrobci žádá odškodnění ve výši 100 milionu dolarů. Potvrdil to státní zástupce v Houstonu Vince Ryan. Důvodem žaloby je fakt, že nejméně 6000 vozů s „ofixlovanými" emisemi v okrese znečišťuje vzduch. „Tyto zmanipulované vozy produkují každý den více výfukových plynů, než je zákonem povoleno," vysvětlil žalobu Ryan pro Reuters. A první žaloby také chystají právníci v Česku. Podle informací MF DNES připravují advokátní kanceláře tři typy žalob: 1. kvůli ztrátě hodnoty akcií, 2. poklesu hodnoty vozu, 3. kvůli ekologickým škodám.

V Česku se podle ministerstva financí týká problém 148 tisíc aut, které zde byly prodány. Další stovky mohou pak přibýt díky importu ojetin. Navíc si na 8. října pozvala vyšetřovací komise výboru Sněmovny reprezentantů pro energetiku a obchod šéfa VW v USA Michaela Horna. „Americký lid chce vědět, proč byl software do vozů instalován. A jak je možné, že tak dlouhou dobu unikal odhalení," uvedl podle agentury Reuters předseda vyšetřovací komise Tim Murphy. Skandálem je dotčena i mexická továrna ve městě Puebla. Ta zrušila plánované sobotní směny. Ročně vyrobí na půl milionu aut pro americký trh.

Vyšetřování na měsíce

Koncern VW oznámil, že ruší mimořádnou valnou hromadu plánovanou na 9. listopad. „Není reálné přijít během několika týdnů k fundovaným odpovědím, které očekávají naši akcionáři," uvedl koncern. Vyšetřování se povleče spíše několik měsíců, potvrdilo vedení společnosti minulý týden. VW již vyčlenil 6,5 miliardy eur na pokrytí nákladů, podle analytiků to ale nemusí stačit. Mohlo by dojít k prodeji některých divizí, například vyrábějící nákladní automobily, nebo luxusní značky Bugatti, Ducati a Lamborghini. Ratingové agentury Moody´s, S&P a Fitch již snížily koncernu VW hodnocení pro schopnost si půjčovat.

„Pokud hotovostní náklady přesáhnou 10 miliard eur, věříme, že bude nutné zvýšit kapitál firmy," uvedl pro Reuters analytik Max Warburton z investiční společnosti Bernstein. Jednou z možností je vydání akcií bez hlasovacího práva. Designovaný předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch hodnotí budoucnost koncernu jako obtížnou, uvedl to německý nedělník Welt am Sonntag. Podle německých novin hovořil dlouholetý finanční ředitel VW na interním setkání ve Wolfsburgu o „krizi, která ohrožuje budoucí existenci firmy". V pondělí dopoledne se akcie VW propadly o tři procenta na 88 eur za akcii.