Prosadit nějaký projekt do reálného života trvá někdy hodně dlouho. Švýcarovi Nicolasi G. Hayekovi celá desetiletí. Tento muž, jehož otec byl Čechoameričan a matka Libanonka usazená ve Švýcarsku, se oblastí automobilů začal zabývat již na konci padesátých let. Současně ho však zajímal i obor, který je pro Švýcarsko daleko typičtější - výroba hodinek.

Právě tento muž stál za vznikem značky Swatch, tedy levných a barevných hodinek. Mimochodem Swatch Group je v současnosti největší hodinářskou firmou světa, do jejíhož portfolia náleží například i značky Omega, Longines, Tissot či Certina. V 80. letech zachránil před faktickým bankrotem švýcarský hodinářský průmysl, který zaostával za tehdejší japonskou konkurencí. Poté se ale zaměřil na auta.

Chtěl vyrábět malé, ekologické a cenově dosupné auto, prostě něco ve stylu jeho hodinek Swatch. I když některé české zdroje uvádějí, že svého času se kvůli tomu snažil spojit i s českým Metalexem, Petr Bold, který dodnes stojí v čele této firmy, to popírá. "Pokud nějaké kontatky proběhly, byly velmi letmé a nikdy nedošlo k nějakému oficiálnímu jednání," sdělil pro Automix.

Naopak vážně se myšlenkou Nicoalase Hayeka zabývali ve Volkswagenu. V roce 1991 dokonce vznikla společnost Swatchmobile, kde byl Hayek prezidentem a ve vedení usedl i tehdejší šéf koncernu VW Carl Hahn. jenže, když ze své funkce odešel a vystřídal ho Ferdinand Piëch, zájem o spolupráci ze strany německé automobilky ochladl.

Hayek proto zaklepal na dveře automobilky Mercedes-Benz. S ní se dohodl na novém názvu - Smart a začal se připravovat sériově vyráběný vůz. Hayek prosazoval elektromobil, což se však v té době vedení značky s třícípou hvězdou nelíbilo. Paradoxem je, že dnes je již rozhodnuto, že od roku 2020 se Smart stane čistě elektromobilní automobilkou.

Premiéra vozu Smart ForTwo se nakonec odehrála na autosalonu ve Frankfurtu v září 1997. Sériová výroba pak začala 2. července 1998 ve francouzské továrně v Hambachu. Vzadu umístěný tříválec měl zdvihový objem válců 0,6 litru a poskytoval výkony od 33 do 45 kW. Další volbou byl vznětový motor 0,8 s výkonem 30 kW. Brzy vznikla i verze s otevřenou střechou.

Tím ale nabídka modelů novopečené automobilky neskončila. Na počátku tisíciletí si zákazníci mohli koupit jak otevřený roadster, tak i kupé s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Neúspěchem skončil projekt první generace vozu Smart Forfour, na jehož vývoji i výrobě značka spolupracovala s japonskou Mitsubishi. Blízkým příbuzným byl městský hatchback Colt.

Druhá generace Smartu ForTwo přišla v roce 2007. Oproti té první se vůz z původních 2,5 metru prodloužil téměř o dvacet centimetrů, jeho klíčové vlastnosti však zůstaly zachovány. Objem motoru se navýšil na rovný litr a výkon (při použití turbodmychadla) dosáhl až na 62 kW. Bylo také možné si nechat do auta namontovat jak dieselový, tak i elektrický agregát.

Nyní už je v prodeji třetí generace. V ní se opět rozšířil počet modelů na tři. Tentokrát se inženýři Smartu spojili s kolegy ve francouzském Renaultu při přípravě třetí generace Twinga, díky čemuž vzniklo druhé vydání Smartu ForFour.