Koboti (angl. cobot – collaborative robot) byli hlavními hvězdami na veletrhu v Mnichově Messe Automatika na konci června. Jejich důležitost pro průmysl stoupá. Dokazuje to také převzetí německé firmy Kuka čínským konkurentem Midea.

86 %

Tolik procent akcií má čínská Midea ve firmě Kuka z německého Augsburgu. Zdroj: FAZ

Čína chce akvizicí firmy Kuka snížit svou závislost na exportu svého zboží a přitom si zajistit přístup na vyspělé trhy a disponovat technologiemi, které může využít v informačních a biotechnologiích. Přitom nový majitel nehodlá zatím německou firmu stahovat z frankfurtské burzy a zaručil se za její nezávislost do roku 2023.

Lakýrníci a svářeči

Stroje pomáhají lidem už po staletí. Novou éru započali stroje, které v autoprůmyslu lakují a svařují karosérie nových aut. Právě ti, které produkuje firma Kuka ve spolupráci s švýcarským koncernem ABB, udávají v poslední tobě v celém sektoru tón.

Správný tlak při lepení

Koboti jsou využíváni hlavně v autoprůmyslu. Automobilka BMW je nasadila v roce 2013 v americké fabrice ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Tito „spolupracující automatické stroje" pomáhají dělníkům s montáží těsnění u dveří a starají se o správný tlak během lepení. V americké továrně jich nyní používá na tři desítky a koboti našli uplatnění také v německých továrnách v Dingolfingu a Regensburgu.

Také koncerny VW a Daimler nechtějí, aby jim ujel vlak s technologiemi, a využívají koboty ve svých továrnách.

„Koboti díky využití většího počtu senzorů mohou lépe reagovat na pokyny člověka. Další oblast jejich použití mohou být nemocnice, maloobchod a gastronomie," uvedla k nástupu kobotů agentura DPA.

Koboti díky využití většího počtu senzorů mohou lépe reagovat na pokyny člověka. Další oblast jejich použití mohou být nemocnice, maloobchod a gastronomie.

Starší dělníci mohou zůstat

Zástupci německého průmyslu trvají na tom, že spolupracující roboti především pracovníkům pomáhají a neberou jim práci. Navíc umožní při stárnutí populace udržet ve výrobě i starší pracovníky, kteří by již fyzicky na svou práci nestačili. Přitom automobilka BMW tvrdí, že nová vlna automatizace nebude tak intenzivní, jako tomu bylo v 70. a 80. letech minulého století.

Práce je dost

Také německé sdružení pro strojírenství VDMA nevidí důvod k obavám, že by koboti brali lidem práci. Upozorňují na čísla. Roboti jsou na počet zaměstnanců v průmyslu v Německu až na třetím místě. Vede Jižní Korea, následuje Japonsko. Přitom míra nezaměstnanosti je v Německu na historických minimech. Na 10 000 zaměstnanců v průmyslu v Německu připadá 292 robotů.
Vlivný šéf odborů IG Metall Jörg Hofmann také vidí v nasazení kobotů více plusů než rizik.

Skeptičtější jsou experti banky ING. Ve své studii varují před tím, že by Německo mohlo přijít až o 18 milionů pracovních míst.

Pozor na balet robotů

Zdůraznil ale, že je třeba, aby si člověk udržoval nad stroji dominanci a nebyl nakonec vytlačen „v baletu robotů" na nechtěný okraj. Přitom správný mix spolupráce stojů s člověkem může podle něj zajistit Německu i v budoucnu výhodu konkurenceschopnosti – snížení pracovních nákladů a zvýšení kvalifikace dělníků.

Jak nalévá kvasnicové pivo robot a člověk

Zdroj: Youtube

Černý scénář: 18 milionů bez práce

Skeptičtější v tomto ohledu jsou experti banky ING. Ve své studii zveřejněné na konci dubna varují před tím, že by Německo mohlo přijít až o 18 milionů pracovních míst kvůli masivní automatizací, nejen v průmyslu, ale i v kancelářích a ve službách, například u poštovních služeb, zásilkových služeb a ve skladovém průmyslu.

Naopak ekonomický institut Zentrum für europäische Wirtschaftsforschung (ZWE) je podobně jako IG Metall přesvědčen, že dramatický úbytek pracovních míst nehrozí. Technologie umožní zvýšit produktivitu a vytvoří na německém trhu práce nová místa, míní ekonomové.