Virtuální realita zprostředkovává nový typ zážitků a nastupuje jako nové médium měnící zažité způsoby komunikace a zábavy. Je nepopiratelné, že bude stále více zasahovat do našeho života.
Zpočátku jsme mohli sledovat její využití především u odborníků, a to nejen v technologickém odvětví, ale i medicíně, architektuře či armádě. Jsme ale svědky toho, jak prostupuje do běžného života a našich každodenních činností, od vzdělávání až po nakupování.
Kde všude se s virtuální technologií v našem životě setkáme?
Komunikace
Ve chvíli, kdy se virtuální a rozšířená realita stanou běžnými pro širokou veřejnost, začnou se uplatňovat v komunikaci. Mark Zuckerberg vkládá do VR značné naděje a mluví o ní jako o „nové komunikační platformě".
Pokud nás od rodiny a přátel dělí velká vzdálenost nebo jen nemáme čas na osobní setkání, virtuální technologie má řešení. Prostřednictvím VR headsetů či brýlí se s nimi můžeme v podobě avatarů setkat v uměle vytvořeném prostoru. To umožňuje již existující a do určité míry průkopnická aplikace vTime.
S tím, jak se virtuální technologie bude vyvíjet, nezůstane samozřejmě jen u samotné konverzace, uživatelé budou moci ve virtuálním prostoru sdílet fotografie z dovolené, hrát hry či společně sledovat filmy.
Zcela nový rozměr pak ve virtuální realitě získají seznamky. Ani rozšířená realita ale nezůstane pozadu. Technologie, například v podobě brýlí HoloLens od Microsoftu, v budoucnosti umožní taktéž setkání ve virtuální realitě, jen místo avatarů využije skenování a vytvoří náš hologram. V tomto případě se tak se svými známými uživatelé uvidí, jako by byli v jedné místnosti.
Vzdělávání
Významným a také o dost zábavnějším nástrojem bude virtuální technologie v oblasti vzdělávání. Ocení to učitelé, ale především děti.
Díky VR získají nevšední zážitky – mají možnost navštívit světové metropole, prohlédnout si nejkrásnější přírodní scenérie či zvířata žijící v přirozeném prostředí. To vše přímo z učebny, ale i pohodlí domova, jen za použití VR brýlí a chytrého telefonu.
Jedno z takových poznání přináší i brýle pro virtuální realitu View-Master. Děti přenesou na africké safari, do naší vesmírné soustavy, pod mořskou hladinu nebo třeba mezi dinosaury. Ve virtuálním prostředí se pak dozvědí poučné informace, prohlédnou si tematické fotografie a videa nebo si zahrají minihru.
Virtuální realita dokáže propojit dva důležité aspekty – po vizuální stránce realistické prostředí a informace. Zábavnou formou získají nové vědomosti a vlastně ani netuší, že se tím učí.
Nakupování
Zobrazovací schopnosti VR headsetů a brýlí umožní novou dimenzi nakupování. Kromě prohlížení zboží ze všech stran se z nakupování může stát zážitek. Některé ze známých značek už s virtuální realitou experimentují, například Tomy Hilfiger či Dior. V jejich prodejnách jsou k dispozici headsety, které zákazníkům představí aktuální kolekci, přinesou záznam přímo z módní přehlídky či nabídnou záběry ze zákulisí.
Tím to ale zdaleka nekončí. Rozšířená realita nám prostřednictvím holografické projekce časem nabídne možnost vyzkoušet si oblečení, aniž bychom se museli neustále převlékat.
Značné uplatnění pak virtuální realita najde v odvětví designu, a to především toho bytového. Řada společností už dnes experimentuje se skenováním reálného prostoru a možností do něj libovolně přenášet předměty a upravovat je.
Při rekonstrukci bytu si tak budeme sami moci vše naplánovat podle představ do nejmenšího detailu a výsledek uvidíme, ještě než začneme s realizací.
Zábava
Zcela jiný rozměr dostává ve VR zábava. Kromě světa her můžeme pozvolna sledovat její zapojení i ve filmovém průmyslu. S virtuální realitou pracuje film teprve krátce, ale již dnes je zjevné, že kromě nového způsobu narace se můžeme těšit především na to, že diváka virtuální snímky vtáhnout přímo do centra dění.
Divák se v podstatě stává součástí filmu, asi nejnadějnější vývoj sledujeme nyní u 360° dokumentárních filmů. Přicházejí se zážitkem z míst, na které se běžně nedostaneme, zároveň jej zprostředkují natolik autenticky, jako kdybychom byli přítomni.
Záběry z chudinských čtvrtí a zemí třetího světa, z míst postižených přírodními katastrofami či zasaženými válkami dostávají nový rozměr a divákovi umožňují vcítit se do života místních a budovat větší empatii napříč různými kulturami, případně vést k finanční či materiální podpoře.
Práce
Je jisté, že virtuální realita velmi rychle pronikne také do pracovního prostředí a má potenciál jej změnit zcela zásadním způsobem. Zatímco dnes jsme zvyklí pracovat s počítačem, myší a klávesnicí, časem bychom si mohli vystačit jen s VR headsetem, popřípadě chytrými kontaktními čočkami.
Běžná by měla být projekce několika pracovních ploch vedle sebe. Ovládat bychom je měli být schopní pohyby rukou či oka. Práce by se tak měla výrazně urychlit a zefektivnit.