Že Češi spořádají za den třikrát víc soli, než by podle doporučení zdravotníků měli? Můžou za to notoričtí dosolovači, kuchaři i potravináři. Máme-li dát na varování odborníků a méně solit, měl by každý začít u sebe. Jenže od výrobců potravin slyšíme, že postupné snižování „citlivě vnímaných živin" v potravinách, jak kulantně nazývají své produkty s nadmírou soli, cukru či nezdravých nasycených mastných kyselin, je běh na hodně dlouhou trať.

Na pomyslný start se někteří potravináři postavili před pár dny. Na půdě Potravinářské komory ustavili takzvanou Platformu pro reformulace. Už sám název této iniciativy naznačuje, že nic moc srozumitelného a konkrétního nemohou spotřebitelé od gesta velkých potravinářských firem očekávat.

Nic se nejí tak horké

Co by také obyčejní konzumenti chtěli. Podlehli návyku na sladké a slané. Výrobci teď přece nebudou riskovat, že by potraviny ošizené o trochu soli a cukru byly sice pro zdraví prospěšnější, ale lidem by tolik nechutnaly. Ale nic se nejí tak horké.

Iniciátoři Platformy pro reformulace se přihlásili jen k tomu, že „zahájí dialog o postupném snižování citlivě vnímaných živin a energie ve výrobcích". A budou diskutovat nad cíli, kterých „by mohlo být reálně dosahováno". Prý tak reagují na volání odborníků přes zdraví a výživu, aby se zlepšovalo nutriční složení potravin na českém trhu. Tento úkol ukládá státní plán Zdraví 2020 v bodě „Tvorba prostředí s vhodnými potravinami".

O tom, že by snad výrobci měnili receptury, není ve zprávě Potravinářské komory o čerstvě ustavené platformě ani slovo. Zato planých slov je v ní požehnaně. Třeba že všechny reformulace vyžadují čas a nelze je uspěchat. Výrobci nejdřív zmapují úspěchy a pak spolu s akademiky nastaví střednědobé cíle pro další reformulace.

Posun tu přece jen je. Potravináři veřejně přiznávají problém.

Že už jste se přejedli všech těch platforem, reformulací a nic neříkajících proklamací? Zpráva prošpikovaná těmito termíny přece jen o něčem je. Potravináři veřejně přiznávají problém. Sami nejlépe vědí, co do svých výrobků dávají a že by se něco mělo změnit. Že se do toho nehrnou, je už jiná věc.

Kdo že se k platformě zatím přihlásil?

České pobočky nadnárodních gigantů Nestlé, Mars, Unilever a Coca-Cola, česká dcera francouzské mlékárenské skupiny Lactalis, která v tuzemsku vlastní mlékárny Kunín a Klatovy. Dále Karlovarské minerální vody, výrobce pečiva, sušenek a cukrovinek Beas, mlékárna Hlinsko ze skupiny Agrofert, Český svaz zpracovatelů masa a firma F&N dodavatelé, která potravináře zásobuje umělým sladidlem.

Co kdo chce jíst a pít, to naštěstí nezávisí na dialogu reformulátorů.