Klíčovou roli proměny v bankovnictví a světě financí, kteram posléze nastala, hraje událost, která se stala ještě před osudným zářím a útokem na Světové obchodní centrum. S počátkem roku totiž praskla internetová bublina.

V roce 2000 byl první zlatý věk internetu. Vše virtuální bylo skvělé, on-line firmy byly nadhodnocené, protože jim investoři věřili jako firmám budoucnosti. Přitom řada firem vůbec netvořila zisk, jen se snažila získat tržní podíl, zákazníky. Zisk byl v tu dobu druhořadý. I proto přežila jen malá hrstka firem z té doby.

Vše virtuální bylo skvělé, on-line firmy byly nadhodnocené, protože jim investoři věřili jako firmám budoucnosti.

I když se jako příklad stability dává Yahoo!, tak ani tady není situace ideální. Dřívější etalon dnes výrazně ztrácí za konkurencí; firmy typu Google nebo Facebook jsou daleko vepředu.

Zlatá éra internetu, i když se dnes na ni řada lidí dívá skrze prsty jako na bublinu, přinesla obrovskou změnu. Pomohla k tomu, aby se internet rozšířil jako masmédium do takřka každé domácnosti. A to byl základní kámen pro to, co zažíváme dnes.

Zlatá éra bankovnictví

Po několika ekonomicky horších letech, kdy se hlavně americká ekonomika trápila, přišlo zlaté období bankovnictví. To trvalo až do začátku světové krize v roce 2008. Banky tvořily obrovské zisky. Byly na vrcholu.

Mohly si dovolit prakticky cokoli. A z tohoto pohledu taky přistupovaly k byznysu. Klíčové byly velké obchody, na kterých mohly vydělat. Koncový zákazník nebyl tak důležitý, ten byl až na druhém místě. V lepším případě.

Po několika ekonomicky horších letech, kdy se hlavně americká ekonomika trápila, přišlo zlaté období bankovnictví.

Mezitím však přišel jeden velký zlomový bod. Ne úplně tiše, ale v té době si ho nikdo ještě s bankovnictvím nespojoval. V roce 2007 – tedy těsně před krizí – přišel zcela první iPhone.

Tím se nastartovala éra chytrých telefonů. V následujících letech to znamenalo, že internet už nebyl výsadou každé domácnosti, ale každého jednotlivce. Internet byl v kapse většiny lidí. Začal se rodit smart banking.

Bankovní kohouty utáhnout!

Obrovský zlom přišel v roce 2008. Smutný příběh Lehman Brothers zná každý. Ale to byl základní kámen, který začal měnit celé bankovnictví.

Banky utáhly své kohouty a nebyly ochotné poskytnout své služby všem. Tím daly obrovský prostor pro rozvoj platforem, jako je Zopa nebo Lending Club. Když se banky otřepaly a znovu kohouty povolily, spotřebitele to už tolik nezajímalo. Ti už měli v kapsách chytré telefony a nechtěli chodit s každým požadavkem na pobočku. Byli zvyklí věci řešit on-line, buď na webu, nebo rovnou v telefonu.

Banky utáhly své kohouty a nebyly ochotné poskytnout své služby všem.

V tu chvíli se vše propojilo. Poptávka po on-line řešeních, neschopnost bank reagovat pružně na změnu poptávky a návyků klientů.

Přidala se obrovská penetrace internetu a chytrých zařízení obecně.

Nastupuje fintech

K dispozici byli lidé, kteří uměli vytvářet nové řešení a propojit všechny nové technologie se světem financí. Začaly vznikat startupy orientované na fintech. Tedy spojit finance a technologie.

Takových společností vznikly tisíce. Spíše miliony po celém světě. Hledají jednoduché řešení, jak klientům usnadnit život, změnit systém používání financí, placení.

Vznikly také nové virtuální měny. Přišly nové společnosti, které směle konkurují velkým bankám. A spousta z nich stále vzniká. Mění způsob půjčování peněz, směny zahraničních měn, ovládání účtů a podobně.

Dnes už fintechové startupy nejsou terčem posměchu. Velké firmy, a nejen ty finanční, si zakládají své vlastní inovační laboratoře, startupy, a hledají v nich potenciál k novému růstu.

Dnes už fintechové startupy nejsou terčem posměchu.

Dává jim to výrazně větší dynamiku než jejich standardizovanými procesy. Přináší jim diverzifikaci služeb, rozšíření trhů. Z konkurentů se stal dobrý nástroj, jak dále růst.

15 let od pádu Světového obchodního centra, typického finančního a kancelářského centra tehdejší doby, se výrazně proměnil i svět financí a bankovnictví.