Přínos mandlí

Mandle, jedlá semena mandloně obecné, pocházejí z Blízkého východu. Svůj domov však našly po celém světě, kde je lidé s oblibou konzumují. Mandle, které jsou v obchodech k dostání se skořápkou i bez ní, nejsou jen chutnou svačinkou, ale také základem různých výrobků, jako je mandlové mléko, olej, máslo, mouka, pasta a marcipán.

Z výživového hlediska jsou mandle pokladem. Pouhých 30 gramů obsahuje 164 kalorií, 6 gramů sacharidů (z toho 3,5 gramu vlákniny) a pozoruhodné množství antioxidantů, vitaminu E, bílkovin a zdravých tuků. Přestože mají mandle vysoký obsah tuku, asi 6 % tuků v nich zůstává pro trávicí enzymy nepřístupných.

Mandle jsou bohaté na antioxidanty a představují tak obrovskou sílu v boji proti oxidačnímu stresu, který může přispívat ke vzniku zánětů, stárnutí a nemocem, jako je rakovina. Vědci odhalili, že konzumace pouhých 10 mandlí každý den pomáhá snížit markery zánětu, což zdůrazňuje jejich potenciál při podpoře celkového zdraví.

Mandle obsahují velké množství vitaminu E, vitaminu a významného antioxidantu rozpustného v tucích. 10 mandlí zkonzumovaných každý den představuje 48 % doporučené denní hodnoty tohoto vitaminu. Odborníci se shodují, že vyšší příjem vitaminu E může souviset s nižším výskytem srdečních onemocnění, rakoviny a Alzheimerovy choroby.

Mandle jsou vhodné pro diabetiky, protože mají nízký obsah sacharidů, ale jsou bohaté na zdravé tuky, bílkoviny a vlákninu. Vysoký obsah hořčíku v mandlích, který je téměř o polovinu vyšší než doporučená denní hodnota, je spojený se snížením rizika cukrovky 2. typu a lepší regulací hladiny cukru v krvi.

Nutriční zázrak

Kromě cukrovky má hořčík vliv i na hladinu krevního tlaku. Mandle mohou přispívat ke splnění doporučené denní dávky hořčíku, potenciálně snižovat krevní tlak a zmírňovat riziko infarktu, mrtvice a selhání ledvin.

Benefity mandlí:

Zdroj: Youtube

Mandle se vyznačují schopností regulovat hladinu cholesterolu. Zařazení 10 mandlí denně do našeho jídelníčku může vést k výraznému snížení LDL cholesterolu a zároveň k ochranným účinkům proti oxidaci, která přispívá vzniku aterosklerózy.

Díky obsahu bílkovin a vlákniny mají mandle vysokou sytící schopnost. Jsou prospěšné při redukci hmotnosti, protože celkově snižují pocit hladu a chuť na jídlo. Jsou nejen skvělou svačinkou, ale také výborným doplňkem snídaní a sladkých pokrmů.

Přestože jsou mandle zdrojem velkého množství zdraví prospěšných látek, je vzhledem k jejich vysokému obsahu kalorií nezbytné přistupovat k nim s mírou. Stejně jako u jiných potravin, i u mandlí platí, že umírněná konzumace podporuje zdraví a zpestřuje jídelníček.

Zdroje: www.hindustantimes.com, timesofindia.indiatimes.com, www.carehospitals.com