Lékaři varují: Tyto věci ve vedrech rozhodně nedělejte

26. červen 2019 četba na 5 minut

Foto: www.profimedia.cz

Teploty lámou rekordy a v ohrožení kolapsem z vedra nebo jinými zdravotními obtížemi zdaleka nejsou jen nemocní, děti nebo senioři. 

Některá opatření není snad potřeba významně připomínat – například to, že byste se v extrémních teplotách, které proměnily republiku v pec, neměla pohybovat na přímém sluníčku minimálně mezi jedenáctou dopoledne a šestnáctou odpoledne. Nebo že by váš pitný režim skutečně měl začínat na dvou litrech tekutin denně a to ještě pouze v případě, že celý ten den strávíte v klimatizovaných prostorách nebo někde, kde je do 25 stupňů – jinak by spotřeba tekutin měla stoupat.

Leccos ale možná nevíte a mohla byste se tak snadno chytit do horké pasti. Proto v těchto dnech rozhodně:

1. Zuřivě neštelujte klimatizaci

Klimatizace a vedra, to je téma na celý samostatný článek. V zásadě platí, že by rozdíl teplot neměl přesahovat deset stupňů. Také si dobře rozmyslete, kolikrát mezi rozpáleným venkem a zchlazeným vnitřkem přeběhnete. Přechody samozřejmě vašemu imunitnímu systému vůbec nesvědčí. Ideální je využít „meziprostor“, například recepční halu, kde se vzduch mísí, a aklimatizovat se tam alespoň deset minut. Ale ruku na srdce… Vy to stíháte? Tak alespoň přebíhejte minimálně a po ruce mějte raději tenký svetřík, kdyby vám uvnitř byla zima, horkům venku navzdory.

2. Nepodléhejte nutkání rozrazit okna

Větrejte pouze velmi brzy ráno nebo k večeru. Jakmile pustíte do místnosti horký vzduch zvenčí, budete ho jen těžko vyhánět pryč. Průvan si samozřejmě můžete i vyrobit, ale opatrně s ním – dávejte pozor zejména na to, kam proud vzduchu míří – můžete si díky němu uhnat slušné bolesti zad nebo klidně i zánět karpálního tunelu či zánět středního ucha. Jestliže potřebujete odvěžit vzduch, pořiďte si zvlhčovat nebo fontánku.

3. Neplánujte si dlouhé cesty autem

Extrémní horka vás připravují o pozornost a rychlost reakce, vzkazují odborníci. Platí to i v případě, že se pohybujete luxusním klimatizovaným vozem – už samotné zastávky, kdy čelíte teplotním šokům přechody z chladu do tepla a obráceně, dávají vašemu organismu pořádně zabrat. Pak stačí auto na chvíli odstavit a v poledním žáru může jeho vnitřní teplota dosáhnout až sedmdesáti stupňů! Na to, co by se s vámi dělo ve staré škodovce bez klimatizace, kdybyste uvízla v dopravní zácpě, se nám nechce ani pomyslet.
Pokud to jde, dlouhou cestu si přeplánujte na jindy. Pokud to nejde, dělejte si rozhodně častější a hlavně delší přestávky a nepodceňujte pitný režim, přestože se vám nechce zastavovat na odskočení. Na cestu do cíle si dejte o třetinu delší časovou rezervu.

4. Odložte odpolední párty

Nepočítejte s tím, že by dobře skončilo cokoliv, kde se popíjí alkohol nebo káva (obojí dehydratuje a do pitného režimu se jednoznačně nedá započítat), ani kde se podávají těžká jídla. Když dáte tělu zatíženému vedrem ještě na zpracování například porci grilovaného masa, v lepším případě se dostaví únava a vyčerpání. Skončit to může ale i nevolností. Takže buď grilujte v pozdním večeru, nebo počkejte s termínem, až se o pár stupňů ochladí.

5. Zapomeňte na těsné oblečení

Prohlédněte si znovu pozorně fotografie, které jste pořídila loni na dovolené třeba v Turecku nebo v Tunisku na trhu. Domorodé ženy (a nejen ženy) jsou zahaleny ve vzdušných hábitech, většinou světlé barvy. Proč asi? Správná volba oblečení je alfou a omegou toho, jak se budete celý den cítit. Zapomeňte na černé bavlněné kousky (mimochodem, tmavá barva oblečení je na povrchu pod přímým atakem slunečních paprsků až o 45 % teplejší). Teď je ten správný čas na volné, vzdušné a hlavně světlé letní šaty z prodyšného materiálu. Naštěstí jsou právě takové letos v módě :-)

 A co ještě?
  • Nepijte studené nápoje a už vůbec ne nápoje s ledem. Paradoxně se po nich vaše žízeň ještě zvyšuje, protože je organismus nedokáže vstřebat. Proto je tak vděčný vlažný čaj!
  • Omezte pohybové aktivity na minimum. Zejména ty venkovní. Jestliže jdete večer na spinning, H.E.A.T, do posilovny nebo na aerobik do klimatizvaných prostor, přizpůsobte už od rána pitný režim tomu, že ztrácíte během dne v horku mnohem více tekutin.
  • Noste pokrývku hlavy. Nejen, že vám bude slušet a ochrání vás před úpalem, ale také zabrání ničení a přesušování vlasů v horkém větříku, který se v těchto dnech také objevuje.