Jedinými svědky průletu metr velkého kamene, který v naší atmosféře shořel energií srovnatelnou s asi 110 metrickými tunami TNT, byly senzory na utajovaném americkém vládním satelitu určeném k detekci startů cizích raket.

Ty odhalily, že těleso proletělo vesmírem rychlostí více než 210 tisíc km/h. Ta však daleko převyšuje průměrnou rychlost meteorů, jež letí Sluneční soustavou. „Cokoli, co se pohybuje rychleji než asi 42 kilometrů za sekundu, může pocházet z mezihvězdného prostoru," vysvětluje astrofyzik Amir Siraj. „Proto jsme vypočítali trajektorii objektu, jež zohledňovala gravitační vlivy našeho Slunce a jeho planet."

Asteroid Papua-Nová Guinea

Vědci pomocí počítačových modelů zjistili, že než objekt narazil do naší atmosféry, zrychlil na neuvěřitelnou rychlost 60 km/s. „To byl jasný důkaz o tom, že ohnivá koule byla prvním mezihvězdným meteorem, který kdy byl objeven," říká Siraj.

Výpočty naznačovaly, že těleso bylo vyvrženo z hlubin jiného planetárního systému, relativně blízko své hvězdy. Tento fakt odborníky překvapil. „Naivně jsme si mysleli, že většina mezihvězdných objektů pochází z mnohem vzdálenějších cirkumstelárních oblastí, jako jsou oblaka komet nacházející se na okraji mnoha galaxií," přiznává astrofyzik.

Výsledky studie byly tak kontroverzní, že je odmítla zveřejnit většina vědeckých časopisů. Neprošly ani odbornou recenzí. Amir Siraj proto požádal o pomoc Alana Hurda a Matta Heavnera, vědce z Los Alamos National Laboratory s bezpečnostními prověrkami a nejmenovaného vládního zaměstnance USA, díky němuž získali k porovnání tajná data.

První návštěvník z dálky

Až letos na jaře bylo těleso oficiálně uznáno jako první známý mezihvězdný meteor, který byl ve Sluneční soustavě detekován. O tři roky tak předběhl tajemný objekt Oumuamua, známý svým doutníkovým tvarem.

V současné době vědci spekulují, kam přesně mohly zbytky ohnivé koule dopadnout. „Meteorit se vznítil nad jižním Tichým oceánem. Je pravděpodobné, že jeho úlomky se zachytily na mořském dně. Pokud by se uspořádala expedice, mohli bychom vzorky vystopovat a analyzovat," přemýšlí Siraj.

Zdroj:

www.scientificamerican.com, www.denik.cz, www.interez.sk