Test pro vojenské znalce: Víte, k čemu sloužil tento šílený smrtonosný skútr? Málokdo to dá!
Francouzská armáda se po druhé světové válce nenudila. Už v roce 1946 začal nový konflikt v Indočíně, o osm let později Alžírská válka. Ministerstvo obrany však bylo připraveno. Pro své výsadkáře nechala postavit inovativní stroj. Bojový skútr Vespa 150 TAP.
www.motorsportretro.com, www.popularmechanics.com, www.en.wikipedia.org
Zastrašování přichází ve všech velikostech. To věděla i francouzská armáda, která hledala dopravní prostředek, který by se dal co nejpohodlněji vyhodit z nákladního letadla za nepřátelské linie. V roce 1956 tak vznikl nejbojovnější motorový skútr na světě.
Vespa 150 TAP byla poháněna jednoválcovým dvoutaktním motorem o objemu 145,5 cm3 s rotačním ventilem. Dosahovala maximální rychlosti 60 km/h. Měla zesílený rám, osmipalcové pneumatiky a olivový nebo pískový nátěr.
Bazuka a Vespa
Nejvýraznějším rysem mini válečného stroje ale byla bezzákluzová puška americké výroby M20 ráže 75 milimetrů. Mohutný kanón, kterému se přezdívalo „raketa v rozkroku“, byl pokročilou verzí bazuky, první moderní ruční protitankové zbraně. Vystřelovala deseti kilogramový projektil pohybující se rychlostí 305 metrů za sekundu.
Zbraň byla nejen lehká, ale také disponovala odvětráváním hnacích plynů, takže neměla žádný zpětný ráz. Mohla pálit kouřové, vysoce výbušné HEAT protitankové náboje, jež dokázaly na vzdálenost šesti kilometrů prorazit 100 mm široký pancíř.
Vojenští historici upozorňují, že za jízdy se ze skútru nestřílelo. Jeho primární funkcí bylo nenápadně dopravit bazuku i na nejméně přístupná místa. Tam byla namontována na stativ kulometu M1917 Browning.
Partyzánská válka
Motorky byly shazovány na padácích ve dvojicích, doprovázené dvoučlenným týmem výsadkářů. Aby se zmírnil dopad, stály na balících sena. K některým se zapřahal také aerodynamický jednokolový vozík, na němž byly uloženy zásoby jídla, paliva a munice.
Na rozdíl od mnoha zvláštních vojenských projektů, Vespa 150 TAP se v boji osvědčila. Šoféři ji považovali za spolehlivou, neuvěřitelně mobilní a snadno opravitelnou. To, že designový skútr umí zdolat i drsný terén, dokázal i tým sestavený Jeanem-Francoisem Piotem, který v roce 1980 absolvoval pravděpodobně nejnamáhavější a nejnebezpečnější motoristický závod na světě Rallye Dakar.