Uhodli byste, k čemu sloužil tento obří nárazník? 99% lidí na to jen z fokky nepřijde

Lenka Bělská | 13. 1. 2023

Bylo 29. ledna roku 1886. Karl Benz seděl na židli, v ruce třímal klobouk a nervózně sledoval úředníka před sebou. „V pořádku. Váš patent číslo 37435a je schválen.” Zvuk razítka se roznesl místností. Byl to okamžik, všeobecně považovaný za počátek historie automobilu.

Zároveň šlo také o začátek nebezpečných nehod. Nejen mezi řidiči, ale také mezi chodci a motorovým vozidlem. První obětí „pekelného stroje” se stala Angličanka Bridget Driscoll. Automobil, patřící Anglo-French Motor Carriage Company, ji srazil 17. srpna roku 1896 v Londýně. I přesto, že auto jelo rychlostí přibližně 6,5 km/h, žena zraněním podlehla.

Prohlédněte si tento podivný předmět používaný ve starém Egyptě. 99 % lidí neuhodne, k čemu byl
Magazín

Prohlédněte si tento podivný předmět používaný ve starém Egyptě. 99 % lidí neuhodne, k čemu byl

S rozvojem automobilové dopravy střetů s pěšími stále přibývalo. Stejně jako dnes, i tehdejší řidiči se potýkali s kluzkou vozovkou, větrem a špatnou viditelností. Začaly se tedy objevovat první vynálezy, které měly během nehody riziko zranění chodce minimalizovat.

Lapač chodců

Ve 30. letech 20. století bylo představeno inovativní řešení - bezpečnostní lapač. Ten měl pěšího buď odstrčit z cesty nebo zabránit, aby pod velká kola rovnou spadl. Celý systém byl namontován na přední části auta a měl několik podob.

Zdroj: Youtube

První model byl představen v roce 1927 v Berlíně. Vypadal jako houpací síť připevněná k „čumáku" automobilu. Toto zařízení ale mělo jeden velký nedostatek. Obrovská konstrukce zmenšila zorné pole řidiče na minimum a ztěžovala manévrovací schopnosti vozu. 

Uhádnete, co drží v ruce dítě ze starověkého sousoší? Předmět rozpoutal konspirační teorie
Magazín

Uhádnete, co drží v ruce dítě ze starověkého sousoší? Předmět rozpoutal konspirační teorie

O několik let později se objevil lapač připomínající radlici. Jakmile hrozila srážka s chodcem, stačilo, aby řidič zatáhl za páku vedle volantu a doposud zvednutá lopata se spustila na zem. Tento model se však opět brzy ukázal jako nepraktický. Pokud šofér zareagoval pozdě, konstrukce mohla omráčeného chodce praštit. Při střetu ve vyšší rychlosti také hrozilo, že automobil bude nešťastníka kutálet před sebou.

Bezpečnostní prvky

Proto byly vynalezeny měkké lapače z látky nebo pletiva. Jejich účelem bylo pěšího podebrat tak, aby nezůstal ležet na silnici. Nakonec se ale ukázalo, že systémy nefungují tak, jak konstruktéři slibovali.

Zdroj: Youtube

Od podobných nárazníků se nakonec upustilo. Ochraně chodců se ale automobilky stále věnují. Přední hrana kapoty nemá žádné ostré hrany ani tvrdé struktury a mezi jednotlivými díly je ponechán dostatečný prostor k deformaci. I přesto jsou statistiky neúprosné. Jen do konce letošního listopadu došlo k 2 652 střetům s pěšími. O život jich přišlo 68.

Zdroj:

www.enviweb.cz, www.dyler.com,www.idnes.cz, www.atlasobscura.com

Tagy Berlín Bridget Driscoll Karl Benz Londýn