Youtubeři jsou osoby, které natáčejí a vkládají videa na portál Youtube, zpravidla o svém životě, hraní her, módě, cestování, vaření či hudbě. "Je pochopitelné, že se těší oblibě, protože oproti celebritám v klasickém slova smyslu jsou výrazně dosažitelnější. Můžete si s nimi klidně popovídat v komentářích, napsat jim zprávu. To bylo kdysi nepředstavitelné. Proto také dnešní mladí považují youtubery a instagramery téměř za své kamarády, jsou jim blíže, důvěřují jim a obdivují je," popisuje fenomén youtuberů Matěj Kretík z Bookin Agency (agentury, která některé z youtuberů zastupuje).

Marketingový potenciál těchto idolů mládeže nyní zaujal i Dominika Haška, jenž se už několik let snaží prorazit na trhu energetických nápojů s vlastní značkou Smarty.

První byla Lea

"Dominik Hašek má novou kamarádku. :-) Je jí 18 a je to vynikající Youtuberka! Podívejte se, jak spolu cvičí. S Leou se zde v příštích měsících budete setkávat často. Můžete se těšit :-) Smarty #onbaví #onvyplazujejazyk #onchrání Jsem Smarty a #recykluji," stojí v příspěvku, který se objevil 20. července na facebookových stránkách nápoje Smarty - značky, kterou Dominik Hašek vlastní a pro niž sám vymýšlí marketingovou strategii.

LeaTa má na Youtube svůj vlastní kanál se zhruba 120 tisíci odběrateli a její videa dosahují milionových zhlédnutí. Na české youtuberské scéně však i přesto není zatím až tak výrazný pojem, což je dáno mimo jiné tím, že svá videa začala natáčet a umisťovat na Youtube relativně nedávno, konkrétně v lednu 2015, kdy jí bylo patnáct. Většina špiček české youtuberské scény (Jirka Král, Johny Machette alias vlastním jménem Jonáš Čumrik, Shopaholic Nicol alias Nikola Čechová a další) už byla v té době etablovaná.

Leu podle jejích vyjádření inspiroval podobně jako řadu jiných youtuberských hvězdiček zejména argentinský rodinný seriál Violetta z roku 2012 z produkce Walt Disney Company. Jeho hrdinkou je stejnojmenná teenagerka, která se vrací z Evropy do rodného Buenos Aires, poznává nové kamarády, první lásku a objevuje svoji vášeň pro hudbu. V internetových filmových databázích typu CSFD získává tato soap opera vesměs drtivě negativní hodnocení, ale u náctiletých dívek pod 15 let napříč celým světem poměrně bodoval. Spousta dospívajících slečen tohoto věku začala pod dojmy ze seriálu natáčet videa, označovaná vesměs jako "Moje Violetta věci".

Zdroj: Youtube

K témuž se odhodlala i Lea, která se v tomto směru stala brzy známou a loni se i setkala na koncertě v Berlíně se svým idolem, představitelkou Violetty Martinou Stoesselovou, vystupující pod přezdívkou Tinny, což označila za svůj životní zážitek.

Raego začal včera

Včera odpoledne oznámil Hašek na facebookových stránkách Smarty další zářez na youtuberské scéně, a sice navázání spolupráce s třicetiletým raperem Raego.

Raper "Raego Kšandykid", pravým jménem Ladislav Pham, je na youtuberské scéně výrazně ostřílenější, v žebříčku top 100 nejlepších českých a slovenských youtuberů sestavených webem Youtuberi.tv figuruje na 65. místě. Kromě projevu vyvolává pozornost i svým exotickým zjevem, za který vděčí tomu, že se narodil smíšenému páru, vietnamskému inženýrovi a české podnikatelce. Podle wikipedie se začal zabývat hudbou v 16 letech, kdy se přidal ke skupině Jungle Bunny. V roce 2011 nazpíval s Christinou DeLaney úspěšnou píseň "Ty a já".

Zdroj: Youtube

V té době moderoval v rozhlasové stanici Evropa 2, z té ale musel odejít. V současnosti má ve Fajn radiu Odpolední show. Jeho vlastní kanál na Youtube RaegoTV dosahuje v současnosti 142,5 tisíce odběratelů, jeho videa mají celkem přes 60 milionů zhlédnutí.

Angažování Ley a Raega do služeb značky Smarty naznačuje, že Hašek bere vážně svůj záměr zaměřit komunikaci nově na mladé zákazníky ve věku zhruba od deseti do dvaceti let. Z toho důvodu představil už letos na jaře svůj nápoj s lehce upraveným logem a vzhledem plechovek: vizuál lišáka se na nich objevil s vyplazeným jazykem, s čímž souvisel i nový hashtag #onvyplazujejazyk.

Snídaně skončily

V červnu také Hašek ukončil takzvané "Snídaně se Smartym", které vytvářel sám a jež představovaly jednu z klíčových reklamních a komunikačních aktivit značky od roku 2015. Šlo o facebookové příspěvky, které bývalý sportovec a současný majitel značky Smarty zveřejňoval prakticky denně a představoval v nich formou fotografie různé bizarní pokrmy spojené s nápojem Smarty (například "holandský tank", což byl párek zapíchnutý do housky).

V druhém plánu připomínal Hašek formou těchto "snídaní" osobnosti, jež v životě obdivoval a které ho nějakým způsobem ovlivnily (například Johana Cruyffa, Gordieho Howea, Věru Čáslavskou nebo svého dědečka).

V tomto směru ale několikrát narazil, když svou vzpomínku pojal ne právě vhodnou formou: například, když se loni rozhodl připomenout v sociálních sítích památku zesnulého slavného hokejisty Augustina Bubníka a přitom položil na noviny s Bubníkovým nekrologem talíř s párkem s hořčicí, nebo když publikoval fotku večeře s čočkou, volským okem a Smartym a k tomu jako kulisu přidal zavěšeného hokejistu Buffala v dresu Buffala s hlavou jelena - přičemž den předtím se kvůli psychickým problémům oběsil fotbalista František Rajtoral.