Eugenia Martinez Vallejo však neměla tak lehký život, jak by se mohlo zdát. Krásná tvář ji příliš nepomohla.

Měla krásnou tvář a tělo monstra

Narodila jsem v roce 1674. Ve svých šesti letech byla přivedena na dvůr Karla II. Důvod byl prostý. Karel II. si objednal portréty této zavalité dívenky. Byl to poměrně běžný způsob, kterým se tehdejší aristokracie bavila. Dělala si legraci z lidí, kteří jaksi nezapadali do běžných norem.

Juan Carrena de Miranda, španělský malíř, se následně zhostil této nemilé "zábavy" a namaloval dva obrazy, které jsou dodnes vystaveny v madridském Museo del Prado. Jsou k vidění vedle sebe, jelikož mají tvořit dvojici. Přesně tak byla díla koncipována.

Eugenia Martinez Vallejo byla dívka s nádhernou tváří. Tuto výsadu ji však velmi hatilo tělo, které spíše připomínalo jakési monstrum. Sám Karel II. si díla objednal nikoli jako výzdobu svého dvora, nýbrž jako kuriozitu pro svou zábavu.

Mladičká Eugenia byla velice obézní, a tak se hodila pro pobavení všech. Pro Karla II. nebyla víc než pouhý předmět, který však nesl, díky svému postižení, pro tehdejší dobu vysokou cenu. 

Eugenia ale nebyla jedinou dívkou tohoto typu, kterou využil malíř jako svou předlohu pro následné pobavení španělského krále. Stejným typem obrazu je také Las Meninas slavného Velazqueze z roku 1656. Ten pro úspěch svého díla neváhal použít Marii Barbolelu. Dívku postiženou achondroplastickým trpaslictvím.

Španělskému králi sloužila nešťastná Eugenia ke kruté zábavě

Z dnešního pohledu to nebylo ani trochu zábavné. Tehdy však malíř svou "múzu" rozhodně nešetřil. Eugenii nazýval zrůdou a hanlivě pojmenoval také své dva obrazy: Oblečená příšera a Svlečená příšera. 

Pro více informací se podívejte na toto video:

Zdroj: Youtube

Kvůli druhému dílu se dokonce Eugenie musela svléknout. Malíř ji ale lidskosti zbavil hned dvakrát. Podruhé, když ji vyobrazil jako mytologickou bytost. V tehdejší době pak takové obrazy dostaly přídomek Bacchus, což označovalo římského boha vína, slavností a také šílenství.

O důstojnosti tak nemohla být řeč. Na jednom tedy nahá, na druhém pak Eugenia "oblékla" šaty červenobílé barvy, které korpulenci jejího těla příliš nepomáhaly. Sama dívenka pak na obrazech vypadá nešťastně. A jak se zdá, za svou obezitu možná nemohla, trpěla totiž Prader-Williho syndromem. Jehož je obezita jedním z příznaků.

Zdroje:

www.atlasobscura.com

en.wikipedia.org

www.researchgate.net