Tajemnou fosilii objevil v roce 2011 tým vědců z Chile a převezl ji do chilského Národního muzea, aby ji zde vystavil a zároveň zkoumal. Každý vystavený exponát však potřebuje nějaký popisek, který se v tomto případě nedařilo sesumírovat. Nikdo netušil, o co se jedná. A tak vědci fosilii pojmenovali "Věc" podle filmového vetřelce, který v hollywoodském hororu vraždí posádku antarktické vědecké stanice.

Teprve v roce 2018 někoho z paleontologů napadlo, že by mohlo jít o vejce. Tato hypotéza byla zpočátku přehlížena jako nepravděpodobná. "Věc" sice měla oválný tvar, ale příliš velké rozměry. Na délku měřila 28 cm a na šířku dosahovala až 18 cm. Pro srovnání, pštrosí vejce mívají rozměry 16 × 13 cm.

Vejce – ale ne ledajaké

Mikroskopická analýza provedená výzkumníky z texaského Austinu nicméně potvrdila, že nalezený předmět byl skutečně živočišného původu a jeho obal se skládal z měkké skořápky a silnější membrány. Naskytla se úvaha, že mohlo jít o vejce nějakého dinosaura. Podle zažitého názoru vědců však dinosauří vejce mívala skořápku tvrdou. Fosilie nalezená na Antarktidě proto nejspíš patřila nějakému vodnímu plazu, který se na naší planetě pohyboval zhruba před 68 miliony let.

Neznámý tvoreček se podle všeho z vejce úspěšně vyklubal, protože po něm uvnitř skořápky nic nezůstalo. Vědci usuzují, že tato neznámá zvířata v dospělosti dosahovala délky 7 metrů, bez započítání ocasu. Samice kladla vejce buď přímo do vody, jak to dělají vodní hadi, nebo do písečné pláže po vzoru želv. První možnost však vědcům připadá reálnější, protože obrovské a těžkopádné samice by se jen těžko udržely na nohou na souši.

Obrovský mořský predátor?

Určení přesného druhu plazu, který se z obřího vejce vyvinul, je zatím nad vědecké možnosti. Nápovědu přináší jen ostatky mosasaurů a plesiosaurů, které se našly na stejném skalním útvaru. "Mnoho odborníků předpokládá, že zde byla jakási školka v zátoce s mělkou chráněnou vodou, kde mláďata mohla vyrůstat v klidném prostředí," uvedl vedoucí studie Lucas Legendre.

Plesiosauři jsou přitom ze hry prakticky vyloučeni, jelikož vejce nekladli. Dokazují to unikátní nálezy koster samic s mláďaty v břišní dutině. V případě mosasaurů podobné fosilie chybí, ale na druhé straně se dosud nenašla ani žádná vejce – vědci se proto domnívali, že vývoj jejich mláďat probíhal stejně jako u plesiosaurů.

Z vejce z Antarktidy se tedy mohl vyklubat dravý mosasaurus anebo šlo o zcela jiný, dosud nepopsaný druh. To se nám ale bez dalších nálezů nepodaří ujasnit.

Více informací o záhadné fosilii přináší anglické video:

Zdroje: scitechdaily.com, www.voanews.com, www.mentalfloss.com