Mnohá fotbalová hřiště jsou výjimečná svou přírodní scenérií, nadmořskou výškou nebo historií. Domovský plácek klubu Tatran Černý Balog je však jediný na světě, který protíná železniční trať. Jezdí na něm drezíny nebo parní vlak. Právě ten se stal oblíbenou atrakcí jak fanoušků, tak turistů.
Jak je to možné? Úzkokolejná lesní dráha s názvem Čiernohronské železnice zde stojí od roku 1908. Vlak se na ní proháněl až do roku 1983, kdy byla zrušena. V dobách, kdy ztratila svou funkci, bylo na jejím místě postaveno fotbalové hřiště i se stadionem.
Hřiště s vlakem
„Trať však byla zachována. Když byl její provoz v roce 1992 obnoven, stala se oblíbeným výletním místem pro turisty,” říká její mluvčí Mária Bílková. „Do širšího povědomí se ale dostala až o třiadvacet let později.”
Bylo to díky krátkému videu, které se objevilo na YouTube. Během několika hodin se stalo virálním a zveřejnily ho internetové portály po celém světě. Dodnes se o hřišti mluví jako o „nejzajímavějším” nebo „nejdivnějším”.
Vlak s parní lokomotivou „Kolbenka“ se zde v letních měsících prohání několikrát za den. Běžně se tak stává, že fanouškům, sledující zápas, zabrání ve výhledu. „Nikomu to nevadí, naopak,” usmívá se Bílková. „Problém mají pouze hráči, protože přes hluk neslyší píšťalku rozhodčího.”
Fotbal, pivo a vlak
Pro místní je přejezd vlaku rutinou. Díky němu však na utkání chodí celá rodina. Děti se zabaví sledováním parní lokomotivy, mužské osazenstvo hrou a starší nebo alkoholem povzbuzení fanoušci si prý železný kolos párkrát stopli, aby se s jeho pomocí dostali domů.
„Podle mého názoru je železnice na stadionu skvělý nápad,” říká manažer TJ Tatran Čierný Balog Miroslav Kliment. „Je důkazem, že vesnický fotbal může být zábavou pro širokou veřejnost.”
Zdroje: www.odditycentral.com, www.tyden.cz, www.sportnet.sme.sk