Zajímavý případ se začal rozvíjet, když úředníci narazili na dva nesmírně cenné obrazy v domě nic netušícího dělníka. „Obrazy nikdo nechtěl, tak jsem je koupil,” nechal se slyšet muž pracující v automobilce Fiat, který neměl ani tušení, že u něj v kuchyni visí už 40 let obrazy astronomické ceny. Obrazy byly v té době pohřešované už 44 let. Ale jak to všechno začalo? 

Ukradené umělecké dílo a jeho nepravděpodobný úkryt

Ztracené obrazy, které se pohřešovaly několik desítek let, byly objevené v domě pracovníka automobilky Fiat. Identita této osoby zůstává v dostupných zdrojích nezveřejněná. Tento muž údajně obrazy koupil v roce 1975 na aukci, protože se mu líbily. Utratil za ně sto dolarů!

Oba obrazy koupil tento “milovník umění” v aukci předmětů z nádražních ztrát a nálezů. Vůbec netušil, že kupuje světová díla astronomické ceny. Jednalo se o obraz Pavla Gaugina Zátiší s ovocem na stole a malým psem a obraz Pierra Bonnarda Dívka se dvěma židlemi.

A jak se tato světová díla dostala do nádražních ztát a nálezů? Jak vyšetřování objasnilo, díla byla v roce 1970 ukradená z domu britského aristokrata a pak zapomenutá ve vlaku z Paříže do Turína. Tuto informaci oznámil vedoucí oddělení kulturního dědictví italské policie, která se vyšetřování ujala.   

Případ vzbudil nečekanou odezvu

Ještě zajímavější je v tomto případě reakce zaměstnance automobilky na nález ukradeného umění. Jak uvedl italský deník The Local, dělník nevypadal po odhalení všech okolností nijak vzrušeně a nechal se slyšet, že "je šťastný, že žije s ukradenými obrazy".

Měl je doma 40 let. Při jeho odchodu do důchodu však jeho syn přišel s nápadem nechat obrazy posoudit odborníkem na umění. S údivem zjistil, že zátiší je pravděpodobně dílem postimpresionistického mistra Gauguina. A tak se celá policejní kauza rozjela.

Když se policie do případu zapojila, ukázalo se, že obě díla byla před 40 lety ukradena v Anglii... Na video se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Poznatky z odborných posudků

Ačkoli žádný ze zdrojů výslovně necituje odborníka, je zřejmé, že případ by nepochybně vzbudil pozornost historiků i teoretiků umění, kriminalistů a vyšetřovatelů. Krádeže uměleckých děl jsou složitým trestným činem a nalezení ukradených mistrovských děl často vyvolává otázky o motivech a záměrech pachatelů.

Odborník na krádeže umění doktor Noah Adler, který se specializuje na studium nelegálních trhů s uměním, tvrdí: „Případy, jako je tento, poukazují na složité sítě a motivace stojící za krádežemi umění. Není neobvyklé, že ukradená umělecká díla končí na neočekávaných místech, protože zločinci se často snaží ukrýt cenné předměty na očích.”

Příběh o objevení ukradených obrazů v hodnotě 50 milionů dolarů v domě pracovníka automobilky zaujal svět a vrhl světlo na stinnou oblast krádeží umění, v tomto případě v historickém kontextu. Jak je vidět, znalecké posudky mohou vést k odhalení dávno ztracených děl uměleckého významu. Tento případ podtrhuje výzvy, kterým čelí odborníci, vyšetřovatelé a orgány činné v trestním řízení při získávání ukradených uměleckých děl. I když zde zůstává pachatel neznámý.

Zdroje: nypost.com, www.thelocal.it