Rakouský malíř se kdysi rozhodl namalovat svůj portrét. Co na tom, že na něm je hned třikrát!

Prohlédněte si tento obraz. Zdá se vám na něm něco divného?

Jak se zdá, mnoho maleb v sobě skrývá něco, o čem snad můžeme jen spekulovat. Mezi takové obrazy patří i dílo ne příliš známého rakouského malíře.

Jmenoval se Johannes Gumpp a je pozoruhodný tím, že jeho tvorba čítá jen jeden obraz. Navíc autoportrét. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby na něm autor sám neměl rovnou tři hlavy. Nakreslil sám sebe malujícího sám sebe s odrazem v zrcadle, které se při tvorbě podobných děl používalo. A žádná další díla, která by o Gumppovi sdělila více, nejspíš neexistují. Jediným potvrzením, že šlo skutečně o nadaného malíře, je tak toto dílo. Autoportrét, nad kterým si vědci stále lámou hlavu.

To, že jsou díla umělců odlišná esteticky, je tak nějak známo. Toto je však odlišné i obsahově. Pro autory maleb není typické, že by sami sebe zobrazovali více než jednou. Aby však autor byl schopen podobný autoportrét vytvořit, musí na sebe dobře vidět. Musí tak vidět každý obrys své tváře, aby ho následně dokázal zachytit.

Potřebuje zrcadlo, aby mu žádný kousek neunikl. K tomu Gumpp jistě použil techniku, spočívající v použití speciálních zrcadel. Ta byla vyrobena a následně zdokonalena řemeslníky v Benátkách. Výsledným efektem bylo dokonalý odraz sebe samého.

Vědci řeší záhadu

I tak zde ale vyvstávají otázky, na které vědci zatím neznají odpovědi. Gumpp totiž namaloval nejen sebe a to hned třikrát, v jeho díle je k vidění také zmíněné zrcadlo a kus plátna. Téměř nevídané pro dobu, ve které malba vznikla.

Pro více informací se podívejte na toto video:

Zdroj: Youtube

Ani to však neřeší další záhadu. Tou je bezesporu fakt, že ačkoliv je tento obraz Gumppův autoportrét, namaloval se nejprve zády a k sobě přidal odraz sebe v zrcadle a na plátně obrazu. Gumpp je tedy na svém plátně hned ve třech různých provedeních.

Vědci tak stále řeší záhadu, které zatím ne a ne přijít na kloub. Může v sobě totiž skrývat mnohem více, než by se na první pohled mohlo zdát. Vyvstávají hypotézy, že mohl namalovat jakousi paralelu svého mládí, dospělosti a stáří, ale také jakousi paralelu se Svatou trojicí.

Pod každou z jeho vlastních tváří je zobrazena kočka a pes. Zvířata mezi sebou vedou boj, zatímco umělcova tvář se nachází možná až v bohorovém klidu. Co tím chtěl autor vlastně říci?

K objasnění této záhady by bylo potřeba zeptat se přímo jeho autora. To se však nikdy nestane a tak je možné, že tajemství ukrytá v této kresbě budou dál jen vyvolávat otázky bez jakýchkoliv jasných odpovědí.

Zdroje:

www.thevintagenews.com

en.wikipedia.org

tribune.com.pk