Prohlédněte si šílené létající auto z roku 1947. Odhadnete, zda jde o fotomontáž nebo skutečně existovalo
Naši předci byli posedlí létajícími auty stejně jako my. Už v době před druhou světovou válkou vynálezci vymýšleli, jak to udělat, aby se vozidlo mohlo pohybovat jak na zemi, tak také nad ní. Vznikaly proto nejrůznější hybridy.
Jedním z nich byl Model 118 ConvAirCar z roku 1947. Toto auto s křídly a vrtulí vymyslel letecký konstruktér Theodore P. Hall. Inženýr z MIT byl letadly doslova posedlý. Během druhé světové války se podílel na vývoji námořního průzkumného létajícího člunu, obojživelníka Consolidated PBY Catalina a těžkého bombardéru Consolidated B-24 Liberator.
Ted měl ale jeden velký sen. Sestrojit létající vůz, který by se dokázal nepozorovaně dostat za nepřátelské linie. Když ale jeho návrhy armáda Spojených států odmítla, projekt odložil stranou. Až do roku 1946.
Hallovo létající auto
Tehdy přišel s prototypem dvoumístného létajícího auta, které nazval Convair Model 116. I když jeho výtvor vypadal komicky, fungoval. Pyšnil se vzadu umístěným 19 kW motorem, odnímatelnými křídly z jednoplošníku a motorem Franklin 4A4 pohánějícím dvoulistou dřevěnou vrtuli.
Létající auto absolvovalo 66 zkušebních letů. Hall však ještě potřeboval vychytat „pár much”. O rok později proto své domovské společnosti Convair představil elegantnější a výkonnější Model 118 ConvAirCar, na němž spolupracoval s talentovaným automobilovým designérem Wellingtonem Everettem „Ev“ Millerem.
Čtyřmístné vozidlo mělo karoserii vyrobenou z lehkého plastu. Pilot měl k dispozici dva samostatné řídící systémy. Klasický volant a knipl zatahující se do stropu kabiny. Jako pohonná jednotka letounu byl použitý motor Lycoming O-435C o výkonu 142 kW. Bonusem bylo, že křídla a ocas se daly lehce složit.
Model 118 ConvAirCar
První představení nového modelu bylo tak úspěšné, že Hall počítal se sériovou výrobou. 118 ConvAirCar si měli pronajímat turisté nebo obchodní cestující. Stačilo jen úspěšně absolvovat zkušební lety.
Ty však dopadly katastrofálně. Během prvního musel pilot nouzově přistát. Ve vzduchu mu došel benzín. Pád z několikametrové výšky byl tak tvrdý, že vozidlo bylo prakticky zničeno. Později bylo zjištěno, že palivoměr ukazoval obsah nádrže automobilu a nikoli té, jež zásobovala letoun.
Druhý pokus se odehrál 29. ledna roku 1948. I přesto, že Model 118 ConvAirCar bezpečně přistál, společnost Convair z celého projektu vycouvala. Dodnes jsou létající osobní auta snem všech milovníků sci-fi a akčních filmů.
www.ingeniumcanada.org, www.vintagenewsdaily.com, www.en.wikipedia.org