Velká herečka

Helena Růžičková (1936–2004) ve filmu dostala svou první příležitost už v roce 1940 coby Kudrnovic dítě v Babičce. Od menších rolí se propracovala až v uznávanou a oblíbenou filmovou představitelku nezapomenutelných rolí. Byla také skvělá divadelní herečka, kde dokázala ztvárnit nejen humorné, ale také vážné postavy.

Nějaký ten průšvih na place či v životě herce se dá ututlat, nikoli však na jevišti před plně obsazeným hledištěm. Pár skleniček a „huba puštěná na špacír“ ji stály divadelní angažmá v Divadle Na zábradlí.

Tři osudné becherovky

Paní Helena sice na sklonku života o své nadváze vtipkovala, ale samozřejmě jako krásné mladé ženě jí nebylo lhostejné, že po porodu začínala nabírat kila, se kterými si nevěděli rady ani lékaři. Nelze se divit, že trpěla mindráky, údajně až depresemi, a je známé, že se snažila zhubnout. Brala léky nejen na shození kil, ale i psychické potíže. Medikamenty se nesměly kombinovat s alkoholem…

V zápiscích ve složce Státní bezpečnosti nazvané „Tanečnice“ (Helena byla původně baletka a tanečnice) se prý uvádí – jak situaci alespoň popsal udavač, který ji sledoval – že si herečka 28. září 1973 zašla s partou na oběd do denní vinárny, pak začali pít. Po pár skleničkách (údajně tří becherovkách) začala Helena vykřikovat, že jí komunisti můžou políbit šos, lépe řečeno zadní část těla. Nemusí se tomu věřit, ale co následovalo, jak alespoň uvádí dle eXtra na Twitteru Pavel Novotný, novinář a starosta Řeporyjí, který složku viděl, se zdá věrohodné.

Helena v ráži

Helena dorazí večer do divadla na večerní představení úplně namol. Údajně rozmlátí maskérnu. Jedna z hereček volá režisérovi Jaroslavu Gillarovi, že se herci bojí provokace a odmítají hrát. Přivolaný lékař herečce píchne nějaký preparát, který má utlumit vzájemné působení alkoholu a léků, ale má nejspíš opačný účinek.

Helena se dál potácí po chodbách, spadne ze schodů, sprostě nadává, křičí, že „nebude házet perly sviním,“ ať jí komunisté políbí… stojí ve spise. Režisér přijíždí do divadla, nechce představení zrušit a požádá diváky o strpení s vysvětlením, že dochází k malému zpoždění.

Představení začíná, diváci jsou spokojeni. Přichází výstup Heleny. Na jevišti se dál motá, vykřikuje nesrozumitelné nadávky o zadní části těla a spadne do klavíru. Kolegové ji zvednou, podpírají. Režisér přesto nechá dál představení běžet. Až když herečka pošle do p***le celé hlediště, ve kterém sedí zájezd „pracující třídy“ a začne kopat herce, jde opona dolů.

Dohra

Ve spise se dle Novotného údajně dále uvádí, že „Gillar Růžičkovou hájil tím, že je agresivní a opijí se, protože u nás žije v politické nesvobodě, a jako výborná herečka bez jakýchkoli práv. Počínání Růžičkové je dle Gillara zapříčiněno politickým systémem a policejní diktaturou u nás, proto se tomu nikdo nemůže divit.“

Dle eExtra její výstup velmi decentně potvrdil herec Jan Přeučil, kterého také měla nakopnout. Na hereččino chování si v dopise Ministerstvu kultury a Ústřednímu výboru SSSM stěžovali svazáci, kteří se cítili dotčeni a žádali o vyvození důsledků. Helena Růžičková dostala výpověď a zaplatila pokutu za zrušené představení.

Dle dostupných informací mělo být zahájeno trestní řízení za pobuřování, StB ale spis založila. Ačkoli zůstala režimu trnem v oku zachránilo ji, že prý skončila krátce v psychiatrické léčebně a panovaly tak obavy, že by exilová opozice obvinila režim za zneužívání duševně chorých. Dál ji známe už jen jako filmovou herečku.

Zdroje: www.extra.cz, www.ahaonline.cz, cs.wikipedia.org