Hendrick van Anthonissen se narodil v roce 1605 v Amsterdamu. Již odmalička tíhl nejen k umění, ale také k rozbouřeným vodám. Následně se proslavil jako námořní malíř zachycující dramatické scény na širém oceánu. Dílo zobrazující skupinky lidí na písečné pláži u městečka Scheveningen, vytvořené na počátku 17. století, bylo proto považováno za nevýrazné. V roce 1873 bylo věnováno Fitzwilliamovu muzeu v Cambridge. Od té doby na něj sedal prach.

V roce 2014 opět spatřilo světlo světa. Bylo přiděleno restaurátorce Shan Kuang v rámci konzervace holandských uměleckých děl s cílem ho vyčistit a oživit barvy. „Již dříve mi tento obraz přišel matoucí. Proč lidé stojí na útesu a na okraji pláže? Na co hledí?” přiznává odbornice. Odpověď na tyto otázky přišla ve chvíli, kdy odstranila vrchní vrstvu laku a přelak, jenž časem žloutne a tmavne.

Tajemství v obraze

„Když jsem pracovala na hladině, objevil se muž a tvar, který vypadal jako plachta. V té chvíli se dala také rozeznat oblast moře, na níž byl větší nános barvy,” vzpomíná Kuang. Začínalo jí být jasné, že původní dílo bylo záměrně přemalováno. Co mělo být před zraky diváků navěky skryto?

O několik hodin později to bylo jasné. Hendrick van Anthonissen do ohniska celé kompozice umístil vyplavenou velrybu. Právě k ní se upínala pozornost všech přítomných na pláži. Postava, která stála na obzoru, ve skutečnosti balancuje na hřbetě tvora u jeho ploutve. 

„Z nudného obrazu se tak stal reportážní snímek, jež zachytil neobvyklou událost. Malíř se zároveň snažil, aby kytovec vypadal realisticky a ne jako řádící monstrum z hlubin, jak ho vykreslovaly některé dobové tisky,” říká Shan Kuang. 

Pohled na Scheveningen Sands

Nikdo neví, proč byla velryba na obraze přemalována. „Dnes považujeme umělecká díla za vzácnost. V předchozích staletích ale byla pouhými dekoracemi, často upravována tak, aby vyhovovala interiéru nebo módě,” vysvětluje odbornice. Je tedy možné, že přítomnost mrtvého zvířete byla později považována za nevkusnou. 

Zdroj: Youtube

Konzervátoři následně čelili obtížnému rozhodnutí. Ponechat tvora na malbě nebo ho opět zakrýt? Jakmile zjistili, že Anthonissen tuto korekci sám neprovedl, bylo jasno. Pohled na Scheveningen Sands se nyní pyšní svou původní podobou, tak, jak vzešel ze štětce holandského umělce.

Zdroje: www.nbcnews.com, www.cam.ac.uk