Sny o umělecké dráze provázely Hitlera od dětství, podporovány matkou a odsuzovány otcem. Když matka zemřela, 18letý Adolf se vydal do Vídně, která na počátku 20. století uměním jen žila. Začínajících malířů doufajících v hvězdnou kariéru tu však byly mraky a mladému Adolfovi se nepodařilo prorazit. Zpočátku přespával v útulku pro bezdomovce, ne-li pod mostem. Postupem času se uchytil jako malíř naivních krajinek a vídeňských uliček. Takové obrázky a pohlednice se sice prodávaly za malý peníz, ale prodávaly. Adolf si konečně mohl dovolit aspoň pokoj v nájemním domě pro pány.

Mohl být architektem, ale nechtěl

Neúspěch při přijímacích zkouškách na akademii umění jej přirozeně zdrtil. Profesoři ho však ve své kritice na kousky zcela nerozcupovali, protože mu doporučili, aby se zkusil přihlásit na architekturu. Viděli u něho potenciál spíše v technickém kreslení než v tom uměleckém. Hitlera to neutěšilo.

Jeho dráhu naivního malíře přerušila válka a vojenská služba. K malování se už nevrátil. O kvalitách svých obrazů zřejmě při zpětném pohledu sám pochyboval, protože je po nastoupení k moci kázal svézt na jednu hromadu a zničit. Přesto se jich dochovalo několik stovek, včetně akvarelů, které si odvezla americká armáda coby kořist.

(Zdroj: www.history.com)

Mírně ambiciózní amatér

Čas od času se některé z jeho výtvorů objeví ve světových aukčních síních a pokaždé přilákají pozornost médií, ačkoli jim znalci nepřisuzují žádnou uměleckou hodnotu. Ta ale sběratele v tomto případě nezajímá, více je láká podpis neblaze proslulého diktátora. V roce 2015 se díky tomu v Norimberku prodalo 14 Hitlerových obrazů v přepočtu za 9,8 milionu Kč.

O čtyři roky později byla ve stejném městě uspořádána podobná aukce, tentokrát ale zájemci od koupě odstoupili kvůli podezření, že se mezi malbami objevily falsifikáty.

Stephan Klingen z mnichovského Institutu pro historii umění vysvětlil, proč je velmi těžké rozpoznat autentické Hitlerovo dílo od podvrhů: "Hitler byl mírně ambiciózní amatér a jeho výtvory nijak nevyčnívají nad stovky či tisíce podobných prací své doby. Po většinu času jen kopíroval obrázky z pohlednic a nevytvořil si vlastní charakteristickou techniku."

(Zdroj: www.dailyartmagazine.com)

Americký publicista Frederic Spotts se rozhodl ukázat Hitlerovy malby několika kritikům, aniž jim prozradil autorovo jméno. Jejich první reakce byla, že jsou "docela dobré". Shodli se ale v názoru, že se autor příliš nezajímal o osoby, zato budovy dokázal vykreslit velmi zdatně. Nejspíš by ho také doporučili na architekturu, jako to učinili jejich kolegové před sto lety...