Základním aspektem, který je třeba pochopit, je, že spálení jednoho kilogramu tuku vyžaduje kalorický deficit. Chůze, aktivita, o níž je známo, že spaluje přibližně 300 kalorií za hodinu, může k dosažení tohoto deficitu významně přispět. Jedná se totiž o přirozený a dostupný způsob pohybu, který nemá žádné nároky na speciální vybavení. Navíc ji můžete praktikovat kdykoli, jde jen o to, jak. Samozřejmě záleží i na počasí, protože určité podmínky vhodné pro pohyb venku nejsou. Rozhoduje déšť, mráz, vítr, ale i smogová situace. V těchto podmínkách je lepší se chůzi pro zdraví nevěnovat.

Vývoj spalování kalorií

Zpočátku by mohla chůze po dobu 26 hodin v ustáleném tempu vést ke ztrátě jednoho kilogramu tuku. Je však nezbytné si uvědomit, že jak se tělo adaptuje na pravidelnou chůzi, může se rychlost spalování kalorií snižovat. Po několika měsících může chůze spalovat pouze kolem 250 kalorií za hodinu, což prodlouží potřebnou dobu na 31 hodin pro stejný úbytek tuku.

Navíc efektivní hubnutí vyžaduje svižnější chůzi, nikoli pomalý pohyb, ale není třeba přehánět do tempa, které vás vyčerpá. Stačí začít s půlhodinovými svižnými procházkami a ujít vzdálenost zhruba 2,5 kilometru denně. Aby bylo dosaženo efektivního výsledku, je důležité tuto činnost provozovat pravidelně. Pro ty, kteří chtějí dosáhnout rychlejších výsledků, je možné prodloužit dobu svižné chůze na hodinu denně. Po měsíci takového režimu by mohlo dojít ke spálení až jednoho kilogramu tuku.

Zvýšení spalování kalorií při chůzi

Spalování tuků však můžete ovlivnit zvýšením efektivity chůze. Toto jsou některé možnosti:

Zrychlení tempa: Svižné tempo chůze zvyšuje kalorický výdej. Studie ukazují, že rychlejší chůze nejenže spaluje více kalorií, ale může také přispívat k udržení hmotnosti.

Zátěžová vesta: Přidání odporu, například zátěžové vesty představující 10-15 % tělesné hmotnosti, může zintenzivnit trénink, což vede k vyššímu spalování kalorií bez negativního vlivu na chůzi.

Chůze do kopce: Pravidelné zařazování chůze do kopce nebo zvýšený sklon běžeckého pásu zvyšuje spalování kalorií. Zaměření se na stoupání zvyšuje intenzitu cvičení.

David Plechý, odborník na fitness, zdůrazňuje: „Chůze je všestranné a udržitelné cvičení. Zařazování různých variant a udržování důslednosti jsou pro její účinnost při hubnutí klíčové.

Stejně důležitá je pak optimalizace formy a intervalů pravidelného chození. Důraz na správnou formu chůze, včetně pohledu dopředu, zpevnění břišních svalů a soustředění se na držení těla, pomáhá předcházet zraněním a posiluje. Zařazení odporových cviků, jako jsou dřepy, kliky nebo výpady během chůze může zvýšit tepovou frekvenci, podpořit růst svalů a zvýšit poutavost cvičení. Efektivní strategií pro zvýšení spalování kalorií během procházky může být zavedení intervalů silové chůze, kdy se na krátkou dobu zvýší tempo.

Maximalizace počtu kroků a krátkých procházek

Fitness trackery většinou doporučují denní cíl 10 000 kroků, což odpovídá zhruba 5 kilometrům chůze. Zvýšení počtu denních kroků nad tento cíl přispívá ke snížení hmotnosti.

Podle studie provedené na neaktivních osobách starších 60 let jsou sice dlouhé procházky prospěšné, ale kratší procházky rozložené během dne, zejména po jídle, mohou účinně regulovat hladinu cukru v krvi.

Úloha chůze při hubnutí

Chůze se ukazuje jako cenný nástroj pro hubnutí, který nabízí flexibilitu a jednoduchost. Klíč však spočívá v začlenění strategií pro udržení nebo zvýšení účinnosti každé procházky. Ať už jde o tempo, odpor nebo intervaly, přizpůsobení přístupu osobním preferencím a úrovni kondice může z chůze učinit příjemnou a účinnou aktivitu pro hubnutí.

A nezapomeňte: Abyste ztratili kilo tuku, musíte chodit několik hodin! Navíc byste měli tělu dopřávat i vyváženou stravu a upravit jídelníček.

Odbornice na výživu Jana Dohelová dodává: „Chůze sice hraje zásadní roli, ale je nezbytné ji doplnit vyváženou stravou. Udržitelné hubnutí je výsledkem komplexního přístupu kombinujícího výživu a fyzickou aktivitu.

Počet kroků potřebných ke ztrátě jednoho kilogramu tuku prostřednictvím chůze je ovlivněn různými faktory, včetně tempa, odporu a intervalů. Přizpůsobení režimu chůze individuálním preferencím a postupné zařazování výzev zajišťuje udržitelnou a účinnou cestu k hubnutí.

Podívejte se na video říkající, jak rychle se dá kterými sporty zhubnout kilo tuku:

Zdroj: Youtube

Zdroje: healthmatch.io, www.medicalnewstoday.com, prozeny.blesk.cz