Co pomáhá

Pokud i vy máte s usínáním problémy, nezoufejte. Existuje několik osvědčených technik a metod, které vám mohou pomoci nejen rychleji usnout, ale následně také klidněji a kvalitněji spát. Znaly je už naše babičky. A ty měly přece vždycky pravdu.

Už vám někdy někdo řekl, že máte před spaním vypít sklenici teplého mléka? Možná to kdysi byla sama vaše babička, protože tahle metoda skutečně funguje. Za předpokladu, že nemáte intoleranci na laktózu, je prokázané, že mléko u většiny lidí vyvolává ospalost. Důvodem je obsah tryptofanu, chemické látky v mléce obsažené, která pomáhá našemu tělu produkovat melatonin. 

Melatonin je klíčový hormon, který tělo potřebuje k regulaci spánkového cyklu – pití mléka tak může pomoci vašemu tělu k uvolnění a usnutí. Je však třeba poznamenat, že samotné mléko závažné případy nespavosti nevyřeší. Účinné je pouze tehdy, pokud vás trápí občasná nespavost. S tou chronickou je dobré navštívit lékaře.

Pokud trpíte nesnášenlivostí laktózy, možná vás zajímá, zda i bezlaktózové mléko bude mít stejný účinek? Odpověď zní "možná". Pití teplého mandlového nebo sójového mléka zaplní naše bříško a má tak tendenci nás uspávat.

Další metodou, jak zaručeně usnout, je počítání oveček. Počítání oveček je obzvlášť užitečné v případě, že vaše nespavost souvisí se stresem, protože ve stresu se mysl těžko "vypíná". Při přílišném přemýšlení je hlava zahlcená nadbytkem myšlenek, které mohou vygradovat v úzkosti. Počítáním oveček se pozornost od často nepříjemného přemýšlení přenese jinam a následně nás unaví. 

Rady našich babiček

Kromě počítání oveček funguje také představivost. Principem této metody je představit si ve své mysli krásný obraz a krok za krokem se soustředit na každičký detail v něm. Od barev, které vidíte, až po vůni, kterou cítíte. Ne každý chce počítat ovečky, někdo má raději palmy na písčité pláži. Je jedno, jakou scenérii zvolíte, výsledek je totožný.

Ověřené tipy, jak rychle usnout: 

Zdroj: Youtube

Kdysi venkovští zemědělci bojovali s bezesnými nocemi tím, že si představovali nekonečné cykly ovcí, které skáčou přes bránu nebo živý plot. Dnes už víme, že tito farmáři používali techniku zvanou vizualizace – a ta je dnes stejně účinná jako tehdy. Funguje proto, že vyvolávání uklidňujících, třeba i monotónních obrazů pomáhá mysli pomalu se zklidnit a uvolnit.

Další radou našich babiček, jak rychle usnout, je obléknout si ponožky. Ty pomáhají udržet nohy v teple, což zabraňuje tomu, abyste se v noci budili, pokud vám nohy příliš prochladnou. Tělesná teplota navíc během spánku klesá, ponožky jsou tak účinným pomocníkem proti pocitu zimy. 

Abychom rychleji usnuli, doporučuje se dát si teplou koupel. Obecně platí, že teplá voda uvolňuje unavené svaly. Pokud si tedy koupel dáme těsně přd spaním, vyšleme mozku signál, že je čas jít spát. 

Pokud se nechcete hodinu válet ve vaně, připravte si dobrý čaj. Heřmánek, verbena, pomerančový květ, lipový květ nebo kozlík lékařský jsou rostliny, které podporují spánek. V závislosti na vašich preferencích si jednu z těchto rostlin vyluhujte 30 minut před spaním, abyste si zajistili klidný spánek a předešli předčasnému probuzení. Už víte, který z triků našich babiček vyzkoušíte?

Zdroje: steemit.com, www.michiganmedicine.org, www.nbcnews.com