Obraz je velmi detailní a zobrazuje různé aspekty života v 17. století, jako jsou například interiér, oblečení nebo předměty v místnosti. Ačkoli na první pohled obraz samotný neobsahuje žádné tajemství nebo skrytý význam, přesto tam je.

Obraz s pohnutou historií

Obraz byl zachráněn z Drážďan během bombardování města za druhé světové války, odvezen do Sovětského svazu a po Stalinově smrti navrácen do Drážďan.

Popularita děl Johannese Vermeera rostla až od 19. století a do dnešních dnů se dochovalo asi 34 jeho obrazů. Jeho slavnostní a klidné kompozice na obrazech podněcují fantazii a často slouží jako záminka k dalším dílům, jak se stalo například u jeho Dívky s perlovou náušnicí.

Tajemství ukryté pod nátěrem i pod malbou

Interpretace obrazu od historiků umění se soustředí na estetické kvality obrazu a na to, jak zobrazuje život a kulturu v 17. století. Někteří kritici se domnívají, že dopis, který žena čte, může symbolizovat nějaký druh komunikace nebo sdělení, ale není žádný důkaz, který by to potvrzoval.

Jenže za obrazem je ještě jiná záhada. Dívka s tváří obrácenou k otevřenému oknu má tělo jakoby lehce opřené o prázdnou stěnu za ní… A pod vrstvami barev bylo v roce 1979 zjištěno, že se skrývá ještě jeden výjev. Na to přišli odborníci při analýze a čtyřleté restauraci obrazu před výstavou v Německu.

Z ponurého obrazu romance

Vermeerův obraz vznikl v letech 1657-1659, ale pak jej sám umělec přemaloval. Restaurátoři odhalili, že stěna za dívkou není prázdná, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale je pod ní monumentální malba Amora. Tento bůh lásky je obvykle zobrazován jako malý andělíček a jeho přítomnost v díle na obraze s dívkou však dává dílu zcela jiný charakter.

Ale Amor není jediný. Kromě toho segment těsně pod zeleným závěsem odhaluje podstavec záhadné sklenice na víno neboli holandského romeru. První analýzy ukázaly, že obraz zakryl sám Vermeer, který tento segment doplnil zelenou záclonkou, ale podstavec ponechal viditelný. Sklenici pak namaloval tmavě modrošedou barvou, na níž je několik světelných odlesků, a později byla přemalována spolu s obrazem Amora. Na video se podívejte zde:

Zdroj: Youtube

Nový význam obrazu?

Poté, co byl Amorek v obrazu odhalen, dostalo celé dílo nový rozměr. Dívka stojící před oknem jako by toužila po jiném světě mimo ten náš. Přestože se zdá, že čte milostný dopis, ovoce na stole bylo dříve symbolem mimomanželského vztahu. To vyvolává další otázky o obsahu a pisateli dopisu.

Také odhalení skleničky na víno pod závěsem lze interpretovat jako doplněk k efektu přechodu do jiné dimenze. Vermeer možná umístil sklenici na balustrádu před diváky a možná obraz zarámoval tak, že při zavěšení v interiéru by mohl vyvolat dojem trompe-l'oeil, že jsme svědky otvoru ve zdi a pohledu do sousední místnosti.

Přesná interpretace obrazu je tedy dosud skryta.

Tajemství Vermeerových obrazů a technik

Zatímco obraz obsahuje výjev s dívkou čtoucí dopis, plný význam dostává až s Amorem. Ponurý obraz se tak mění v dílo s "milostným kontextem". Vermeer své obrazy často přemalovával, protože věřil, že harmonie jeho obrazů odráží harmonii Boží.

Když konzervátoři Státních uměleckých sbírek v Drážďanech odstranili po jedné jednotlivé vrstvy malby, po dvou a půl letech postupně odkryli milimetr po milimetru celého Amorka.

Bůh lásky je zobrazen vzpřímený, s levou rukou zdviženou a s lukem v pravici.

Není to jediný Amorek, kterého Vermeer namaloval, podobný blonďatý a buclatý andílek se objevuje i v jeho dalších dílech. Vermeer byl stejně jako Leonardo da Vinci znám tím, že do svých pláten ukrýval další příběhy.

Dočtěte si článek zdarma,
stačí se přihlásit nebo registrovat.
nebo se přihlaste
Zapomněli jste heslo?
Ještě nemáte účet? Registrujte se